بازدید 4976

توافق های مسکو-واشنگتن در مورد بحران سوریه

در پایان مذاکرات دو روزه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اعلام شد که اجرای توافق های صورت گرفته بین مسکو و واشنگتن در باره سوریه در روزهای آینده آغاز می شود، ولی به جزییات آن اشاره ای نشده است.
کد خبر: ۶۰۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 16 July 2016
به گزارش ایرنا، لاوروف در باره نتایج مذاکرات با همتای آمریکایی خود گفت: روسیه و آمریکا توافق های بدست آمده در جریان مذاکرات مسکو را در روزهای آینده اجرا می کنند.
 
روزنامه راسیسکایا گازتا امروز (شنبه) به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشت: مسکو اطمینان دارد که مشکلاتی در جداسازی تروریست های از مخالفان دولت سوریه بوجود آمده و باید از مدت ها پیش حل می شد.
 
وی همچنین اظهار کرد: بین طرف های درگیر سوری شامل نیروهای دولتی و مخالفان باید مذاکرات رو در رو شکل گیرد که فرصت حرکت در مسیر درست برای حل مناقشه سوریه را فراهم می کند.
 
وزیر خارجه روسیه همچنین ادامه داد: بین واشنگتن و مسکو به عنوان سران گروه بین المللی حامیان سوریه در مورد گام های معین برای افزایش کارآیی همکاری ها در حل مسائل این کشور تفاهم وجود دارد که رعایت آتش بس و منع تامین و پشتیبانی تروریست های ضد سوری از خارج از آن جمله است.
 
کری وزیر خارجه آمریکا نیز در پایان مذاکرات لاوروف همتای روسی خود تایید کرد که برخی گروه های مسلح مخالف دولت سوریه در کنار گروه تروریستی جبهه النصره که خارج از توافق آتش بس است، علیه نیروهای دولتی این کشور می جنگند.
 
وی اظهار کرد: هیچ شکی نیست که جناح های تندرو این گروه ها قصد ضربه زدن به جامعه جهانی را دارند و آمریکا از مخالفان دولت سوریه و نه تروریست ها حمایت می کند.
 
جان کری با وجود اعتراف به همکاری جنگی گروه های مسلح ضد سوری تحت حمایت واشنگتن با تروریست های جبهه النصره علیه دولت سوریه، این گروه ها را قانونی خواند و در باره نتایج دو دور نشست خود با لاوروف نیز گفت: مذاکرات طولانی و بسیار مشروحی انجام شد که فقط محدود به سوریه نبود و موضوع های دوجانبه، اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین و قره باغ نیز بررسی شد.
 
کری در نخستین ساعات ورود به مسکو در شامگاه پنجشنبه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد که در این نشست طرفین بر لزوم همکاری دو کشور بر حل و فصل مناقشات بین المللی تاکید کردند.
رسانه های روسی نیز با تاکید بر اهمیت مذاکرات کری در بالاترین سطح، ضمن اشاره به دیدگاه های رسانه ای شده رییس جمهوری روسیه و وزیران خارجه دو کشور در جریان گفت وگوها، این ارزیابی را دارند که همکاری واشنگتن و مسکو در باره سوریه و اوکراین بیشتر خواهد شد و اجرای توافق هایی در این زمینه برنامه ریزی شده است.
 
مسکو همیشه اعلام کرده که تاخیر آمریکا در اجرای وعده خارج کردن گروه های مسلح مورد حمایت خود از مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی خارج از آتش بس سوریه بویژه جبهه النصره در مناطق مختلف که مهمترین آن نزدیک حلب است، سبب شده تاثیر اجرای عملیات ضد تروریستی نیروی هوافضای روسیه و ارتش سوریه کمتر شد.
 
روسیه همچنین براین نکته تاکید کرده که گروه های تروریستی با استفاده از این فرصت، بازسازی انسانی، تجهیز و تسلیح خود را آغاز کرده اند و در صورت ادامه خودداری آمریکا از اجرای وعده جداسازی، گروه های مسلح تحت الحمایه واشنگتن خود باید مناطق تحت کنترل جبهه النصره را ترک کنند تا هدف بمباران های هوایی و عملیات زمینی قرار نگیرند.
 
مسکو و واشنگتن به عنوان رییسان گروه بین المللی حامیان حل سیاسی بحران سوریه، هماهنگی های سیاسی و نظامی در این کشور دارند، ولی روسیه بیشتر خواهان همکاری مستقیم نظامی ضد تروریستی با آمریکا است که تاکنون با آن موافقت نشده، اما احتمال می رود در مذاکرات کری با مقام های روسی، توافق های دو کشور از هماهنگی نظامی در برابر تروریست های ضد سوری فراتر برود، هر چند جزییاتی از آن هنوز منتشر نشده است.
 
آمریکا یکی از اعضای اصلی اردوگاه کشورهای غربی-عربی ضد سوری است که پنج سال پیش با هدف براندازی حکومت سوریه، تروریست های افراطی را از سراسر جهان پس از سازماندهی، تسلیح و تجهیز به این کشور اعزام کردند.
 
بر اثر این اقدام ها و گسترش ارتش تروریسم از سوریه به عراق تاکنون ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان عراقی و سوری قتل عام، میلیون ها نفر آواره و هر دو کشور تقریبا ویران شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی