بازدید 4980

وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد

علمای اهل سنت معتقدند: وهابیت در خیلی از مسائل متعارض با فقه اولیه اهل سنت عمل می کنند. یکی از مسائلی که در میان اهل سنت درباره آن اجماع وجود دارد مسئله ساخت بنا بر قبور بزرگان است.
کد خبر: ۶۰۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷ 13 July 2016
هشتم شوال، سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع روزی است که داغی بزرگ بر دل شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشسته است. به گواه تاریخ و با مراجعه به آیات و روایات متعدد در این باب در می‌یابیم که نه نتها زیارت و یا ساختن قبور و بنای روی آن شرک و کفر محسوب نمی‌شود بلکه سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هم بر همین منوال بوده است.

به گزارش مهر، برای بررسی دقیق تر این موضوع به سراغ چند تن از علمای اهل سنت رفتیم تا نظر فقه اهل سنت را در مورد ساخت بنا بر قبور اهل بیت و بزرگان و همچنین زیارت قبور جویا شویم. متن زیر مشروح گفتگوی مهر با این کارشناسان اهل سنت است؛

وهابیت متعارض با فقه اهل سنت عمل می کنند


مولوی عبدالرحمن ترنج زر، امام جمعه اهل سنت چابهار در مورد اقدامات متعارض وهابیون با فقه اهل سنت گفت: وهابیت در خیلی از موارد متعارض با فقه اهل سنت عمل می کند که یکی از این موارد تخریب قبور است. این در حالی است که سیره سلف صالح در احترام به قبور بزرگان دین مشهود است.

وی گفت: نزد ما انسان زنده واجب الاحترام است و بعد از مرگ هم همین طور است. اولیا الله در زمان حیات و در بعد از ممات برای ما واجب الاحترام هستند و فرقی در این خصوص نیست. حدیث داریم که خداوند می فرماید هرکس با اولیای من عداوت و کینه داشته باشد من با او اعلام جنگ می کنم. یعنی خود خدا پشتیبان آن اولیاالله است. وهابیت با اهل سنت سنخیتی ندارد. اهل سنت وهابیت را اصلا قبول ندارد.

این کارشناس اهل سنت افزود: قبور مومنین واجب الاحترام هستند. تخریب و بی احترامی به قبور مومنین حرام بوده و گناه دارد چه برسد به قبر اولیاالله.

فلسفه زیارت همان فلسفه حج است

وی در مورد مسئله زیارت در فقه اهل سنت نیز گفت:  فلسفه زیارت همان فلسفه حج است که یک رکنی از اسلام است. وقوف ما در عرفات به این خاطر است که این مکان به قدم های حضرت آدم و حضرت حوا برکت پیدا کرده است. صفا و مروه که از شعائر الهی است متبرک به قدم های حضرت هاجر است و یا مقام ابراهیم که جلوی بیت الله است آثار قدم مبارک حضرت خلیل الله است. به همین صورت زیارت دیگر اماکن نیز شرک محسوب نمی شود. خود پیامبر اکرم(ص) به بقیع رفته است و سلام داده و احترام نموده است و به امت هم فرموده است کنت نهیتکم عن زیاره القبور، فزروها. بعدا پیامبر دستور داد که به زیارت بروید چراکه به یاد قیامت می افتید. خود پیامبر اسلام به بقیع می رفتند و به قبور احترام می گذاشتند که این برای مسلمانان تعلیم است و اگر این مسئله شرک بود خود پیامبر به این کار مبادرت نمی کردند.

تخریب قبر اولیاالله برای اسلام چه سودی دارد؟


وی افزود: وهابی ها زیارت را شرک می دانند که این مسئله ای خودساخته است و این امر را نه عقل قبول می کند، نه حدیث و نه قرآن. اینها به دنبال خیالات باطل خود هستند. آنها اگر واقعا اسلام را دوست دارند چرا با انتحاری های خود اسراییل را نمی زنند و صرفا به قبور بزرگان اشکال وارد کرده اند و آن را تخریب می کنند؟ تخریب قبر اولیاالله برای اسلام چه سودی دارد؟

ساخت بنا بر قبور در فقه اهل سنت


وی ادامه داد: ساخت بنا و گنبد برای امامزاده ها و شهدا و صالحین به این نیت که زائرین به این مکان ها می آیند و قرآن تلاوت می کنند و یا به نیت عزت و احترام به اولیاالله گذاشتن و معزز بودن آنها در نزد مردم جایز است. این برای فایده و نفع مردم است.

مولوی عبدالرحمن ترنج زر در پایان سخنان خود گفت: از هزار و چهارصد سال پیش تا الان همه مسلمانان اعتقاد دارند که اولیاالله و شهدا و صالحین و ائمه اطهار چه در حال حیات و چه بعد از ممات محترم اند. در کشورهای اسلامی مزار همه بزرگان گنبد دارد. در عربستان تنها گنبد پیامبر باقی مانده است و آن هم به این دلیل که آل سعود از جهان اسلام می ترسد لذا گنبد قبر پیامبر را نتوانستند تخریب کنند. وهابیت در اقلیت اند و جهان اسلام این رفتارهای آنها را قبول ندارد.

سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران


عبدالجلیل فرهمند، مدرس حوزه علمیه و رابط فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان در مورد سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران گفت: حفظ قبور بزرگان خصوصا پیامبران و اهل بیت پیامبر(ص) یکی از شاخصه های دین ماست. ما می توانیم با حفظ اعتقادات خود دین و مذهب خود را حفظ کنیم. ساختن بنا بر قبور پیامبران یا اهل بیت و بزرگان به عنوان نماد و الگو بودن آنها برای جامعه مطرح است. باید این مسئله به نسل های بعدی انتقال یابد. اگر ما در دوره خودمان آثاری از گذشتگان خود و بزرگان دین نداشته باشیم و آن را به فراموشی بسپاریم، این ضربه به دین خواهد زد. آل سعود به دنبال دینی آمریکایی است و نمی خواهد دین به اصالت خود بازگردد. وقتی دین اصالت و تاریخچه نداشته باشد در معرض خطر قرار می گیرد و با هر باد خزانی می تواند با چالش مواجه شود.

وی ادامه داد: کسانی در دین موفق اند که اصالت خود را حفظ کنند و این با حفظ قبور پیامبر و اهل بیت او و بزرگان امکان پذیر خواهد بود.

قبرستان بقیع نمادی از اسلام است


عبدالجلیل فرهمند گفت: قبرستان بقیع نمادی از اسلام است. وقتی انسان وارد این قبرستان می شود نظر بر این نیست که آن قبور را بپرستیم و این هدف مسلمانان نیست و نمی توان گفت ساختن بنا یا مسجدی بر قبور خلاف شرع باشد. هدف مسلمانان بوسیدن خاک و سنگ نیست بلکه تبرک جستن و کسب معنویت از آن است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) از مدینه تا کوه احد برای زیارت حمزه سیدالشهدا می رفتند و حتی چندین بار در مکه روزهای دوشنبه به زیارت قبر حضرت خدیجه(س) می رفتند. پیامبر صبح ها برای زیارت به قبرستان بقیع می رفتند. در منابع اهل سنت نقل است وقتی خلیفه دوم وارد قبرستان بقیع می شد ناله و فغانی که در قبرستان بقیع است در گوش او زمزمه می شده است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) هر روز به یاد حضرت فاطمه(س) در محل دفن ایشان زیارت می کردند. لذا اگر این کار حرام بود صحابه و اهل بیت پیامبر چنین کاری را انجام نمی دادند. وقتی که بلال حبشی بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه می شود اولین کاری که انجام می دهد این است که پیامبر را زیارت می کند. لذا زیارت در سیره و دین ما وجود دارد و ما می توانیم با شفاعت پیامبر و اهل بیت پیامبر و اصحاب پیامبر درجه دین خود را بالا ببریم.

این کارشناس اهل سنت گفت: فردی از خلیفه دوم طلب رحمت می کند و او می گوید اگر شفاعت و رحمتی می خواهید به زیارت اهل بیت بروید و از آنها طلب کنید.

وی در خصوص اقدامات وهابیت گفت: یکی از اهداف وهابیت پیاده کردن خواسته های اسرائیل و آمریکاست. در جنگ سوریه و عراق می بینیم که یکی از اهداف آنها خراب کردن قبور و آثار تاریخی است. وهابیت چیزی نیست که از دین برآمده باشد. وهابیت ساخته و پرداخته غربی هاست.

وهابیت می خواهد اسلام را از بین ببرد


عبدالجلیل فرهمند گفت: وهابیتی که قبور را تخریب می کنند و حتی به گنبد خضرا اهانت می کنند می خواهند نور اصلی دین را از ما بگیرند. لذا می خواهند گذشته اسلام را از بین ببرند و ریشه و اصالت آن را از بین ببرند تا در آینده، برای انحراف جوانان ما بگویند اسلام ریشه و اساسی ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: من از علما خواهش می کنم که بصیرت را برای جوانان فراهم کنند و این با آشنایی با اهل بیت پیامبر و اصحاب پیامبر ممکن است. ما باید آگاه باشیم و در این موقعیت باید آشنایی با بحث وهابیت جدی گرفته شود چراکه اگر جوان ما به مفاسدی دچار باشد احتمال بازگشت او وجود دارد ولی خدایی ناکرده اگر این فرد از نظر فکری آغشته به وهابیت شود، برگشت او غیرممکن به نظر می رسد.

علمای اسلامی ممانعتی برای ساخت بنا بر قبور نداشته اند


عصام الدین گوگلان، کارشناس دینی اهل سنت در خصوص تخریب قبور توسط وهابیان گفت: با توجه به اینکه دین اسلام به سلف صالح و بزرگان اهمیت ویژه ای می دهد، در طول تاریخ بر بیشتر قبور انبیا و ائمه اطهار و صحابه و بزرگان دین گنبد ساخته شده است، و هیچ مانعی هم در مقابل آن وجود نداشته است و علمای اسلامی ممانعتی از این نکرده اند.

وی گفت: تنها شبهه ای که وهابیت مطرح می کنند این است که ما قبر ائمه و... را مسجد قرار ندهیم، این در حالی است که این مکان ها محل زیارت است و مسجد نمی باشد. آنها می گویند که شما قبر را پرستش می کنید که به هیچ وجه چنین نیست. همه به جهت زیارت و عبرت گرفتن از سیره سلف صالح و اهل بیت به این مکان می روند.

توصیه پیامبر در مورد زیارت


این کارشناس اهل سنت ادامه داد: پیامبر به حسنین و حضرت فاطمه(س) توصیه می کردند که در شب های خاصی به بقیع بیایند و برای امت دعا کنند. خود پیامبر هم به بقیع می رفته و دعا می کرده است. در کتب فقهی اهل سنت یک فصلی در مورد زیارت بقیع و زیارت پیامبر اکرم(ص) آمده است. حتی بعضی از علما می گویند مستحب است که در ایام مخصوص مانند شب های جمعه به زیارت قبور بروند. هیچ سندی مبنی بر منع زیارت و یا تخریب بنای قبور از امامان چهارگانه اهل سنت و یا بزرگان اهل سنت وجود ندارد. ولی متاسفانه وهابیون به بهانه های واهی اقدام به تخریب این قبور می کنند.

تخریب قبور حرام است


وی گفت: اهل سنت بر این مسئله اجماع دارند که تخریب قبور حرام است. اکرام سلف صالح بر ما لازم است و یکی از شیوه های اکرام هم همین ساخت بنا بر روی آن است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که وهابیان خیلی با آن مشکل دارند زیارت زنان از قبرستان ها است که آن را حرام می دانند در حالی که در روایات مشهود است که ازواج نبی(ص) و حضرت فاطمه(س) به زیارت قبور می رفتند. زیارت اماکن مقدسه در فقه اهل سنت از جمله قبر پیامبر و بقیع و... مورد تاکید قرار گرفته است.

آیه ای که ساخت بنا بر قبور را بدون اشکال می داند


وی در مورد آیه ای از قرآن که ساختن بنا بر قبور را بدون اشکال دانسته است گفت: وقتی سرگذشت اصحاب کهف پس از سیصد و اندی سال برای مردم مشخص شد، همه مردم آن منطقه دور غار را فراگرفتند و عده ای گفتند بر روی قبر، بنای یادبودی بسازیم و آرامگاه آنان را با این بنا مورد احترام قرار بدهیم. گروهی دیگر گفتند بر روی غاری که اجساد آنان در آن نهفته است، مسجد بسازیم. قرآن این حقیقت را در آیه ۲۱ سوره کهف چنین بیان می‌کند «فقالوا ابنوا علیهم بنیانا ربهم اعلم بهم قال‌الذین غلبوا علی امرهم لنتخذن علیهم مسجدا»، لذا در این آیه بنا کردن ساختمان بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می‌کند، بدون این‌که آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است. زیرا در غیر این‌صورت، آن را نقد می‌کرد. شما اگر به آیات قرآن نگاه کنید آنجا که گفتاری را از کسی نقل می‌کند، اگر صحیح نباشد به نقد آن می‌پردازد. مثلا در جریان غرق شدن فرعون و ایمان آوردن او در لحظات آخر قرآن برای این‌که دیگران فکر نکنند که ایمان در چنین لحظه ای نافع و سودمند است، می فرماید آیا اکنون ایمان آورده‌ای در حالی که در گذشته عصیان کردی و از مفسدان بودی.

وی در پایان گفت: این توضیح هم لازم است که بر خلاف نصاری و یهود که به قبر انبیا خود سجده می کردند و آن را پرستش می نمودند هیچ یک از مسلمانان قائل به سجده به قبر نیستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها