بازدید 6844

پیش از آنکه گنجینه هنری ایران به سرقت برود، لیستش را منتشر کنید!

مسئولان موزه هنرهای معاصر، وعده داده بودند که بر روی وب‌سایت موزه هنرهای معاصر، تصاویر همه آثار موجود در گنجینه این موزه ملی را منتشر می‌کنند؛ اما با گذشت چندین ماه، حتی یک تصویر نیز منتشر نشده است. آیا در ساختاری که مجسمه ۳۵۰ کیلویی به سرقت می‌رود، نباید نگران اموال ملی ایران با ارزش مجموع میلیارد‌ها دلار باشیم؟
کد خبر: ۶۰۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 11 July 2016
پیش از آنکه گنجینه هنری ایران به سرقت برود، لیستش را منتشر کنید!
گم شدن یک مجسمه ۳۵۰ کیلویی در مجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پرسش را پیش آورد که وقتی چنین اثر بزرگی در این ساختار قابلیت سرقت دارد، آیا سایر آثار هنری در اختیار معاونت هنری از جمله گنجینه گرانبهای موزه هنرهای معاصر امنیت کافی دارند و چرا با انتشار لیست آثار موجود در موزه هنرهای معاصر، این امنیت تقویت می‌شود؟!

به گزارش «تابناک»، مجسمه برنزی بهداد لاهوتی که حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت، به تازگی از محوطه ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقع در خیابان شهریار به سرقت رفته است؛ سرقتی که مسئولان معاونت هنری آن را رسانه‌ای نکردند و در ‌‌نهایت توس رسانه‌ها از وقوع این اتفاق پرده برداشت تا مشخص شود، حتی ساختمان مرکزی معاونت هنری نیز امنیت کافی را ندارد.

بهداد لاهوتی، سازنده این مجسمه ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این اتفاق گفته است: «این اثر در اکسپوی سال ۹۰ که در گالری شیرین برگزار شده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد. فلز به کار رفته مجسمه، برنز است و وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم دارد».
پیش از آنکه گنجینه هنری ایران به سرقت برود، لیستش را منتشر کنید!
این مجسمه ساز تأکید کرد: «سال گذشته شنیدم کار به صورت نامناسبى در زیر پله نگهدارى شده و در حال صدمه دیدن است. از گالری‌هایى که در ارتباط بودم، خواستم به طریقی واسطه شوند تا کار را پس بگیرم؛ اما جوابى نیامد تا در یکى از جلسات هیأت مدیره انجمن مجسمه سازان با رئیس فعلى موزه، به ایشان گفتم اگر می‌شود کار رو به من بفروشند».

سال گذشته نیز ۲۷ اثر قیمتی متعلق به هنرمندان معاصر از انبار دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد سرقت شد. بنا بر اعلام مسئولان وزارت ارشاد، این آثار توسط امین اموال معاونت هنری، از مجموعه خارج شده بود، ولی تاکنون تکلیف این پرونده مشخص نشده و معلوم نیست، آیا واقعا امین اموال مسئول این سرقت بوده و اگر جرم این فرد محرز شده، ‌چه مجازاتی برای او در نظر گرفته شده است!

پس از این خبر معاونت هنری واکنش نشان داد و مشخص شد جدیداً دوستانی در حوزه آثار هنری در حال واسطه‌گری هستند و آنچنان نقش خود را به خوبی زیرپوستی بازی می‌کنند که تصور می‌شود، موزه هنرهای معاصر خریدار آثار است!

عبدالرحیم سیاهکارزاده، رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی تأکید کرد، این بار اموال معاونت هنری به سرقت نرفته، بلکه این مجسمه در مالکیت بخش خصوصی بوده که از ساختمان معاونت هنری دزدیده شده است. مدیرعامل این مؤسسه دلالی هنری، در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌شود، یک مجسمه ۳۵۰ کیلویی را از یک نهاد دولتی به سرقت برد نیز پاسخ آن را به پیگیری نهادهای مسئول موکول کرده است.

موضوع اصلی نیز دقیقاً امکان سرقت مجسمه‌ای با این ابعاد از ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وقتی چنین مجسمه‌ای با این وزن و ابعاد که حملش نیازمند جرثقیل و یا چندین مرد ورزیده است، از یکی از ساختمان‌های امن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرقت می‌رود، چه تضمینی است که مجسمه‌های موجود در محوطه موزه هنرهای معاصر یا تابلوهای چندده میلیون دلاری با وزن چند کیلوگرم از انبار این موزه به سرقت نروند؟

اساساً چه کسی می‌داند در سال ۱۳۶۰، ۱۳۶۵، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ در انبار موزه هنرهای معاصر چه مجموعه آثاری بوده و چه تضمینی وجود دارد که در گذشته یا اکنون اثری به سرقت نرفته باشد و مسئولان این فاجعه را رسانه‌ای نکرده باشند؟ مگر می‌توان به مسئولانی که درباره واگذاری کل موزه هنرهای معاصر صداقت به خرج می‌دهند، درباره چند میلیارد دلار آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر به سادگی اعتماد کرد؟

پس از حواشی موزه هنرهای معاصر و طرح برخی اتهامات درباره سرنوشت آثار موجود در این گنجینه ملی ـ که سال‌هاست به نمایش درنیامده‌اند ـ مسئولان موزه هنرهای معاصر وعده داده بودند که بر روی وب‌سایت موزه هنرهای معاصر، تصاویر تمامی آثار موجود در گنجینه این موزه ملی را منتشر می‌کنند؛ اما با گذشت چندین ماه، حتی یک تصویر نیز منتشر نشده است. آیا در ساختاری که مجسمه ۳۵۰ کیلویی به سرقت می‌رود، نباید نگران اموال ملی ایران با ارزش مجموع میلیارد‌ها دلار باشیم؟

البته همین نقد درباره سایر موزه‌ها نیز مطرح است و «تابناک» پیش از این از سازمان میراث فرهنگی خواسته بود که لیست اشیای موجود در هر موزه منتشر شود تا امکان سرقت این آثار نباشد و در صورت سرقت، به سرعت قابل پیگیری باشد. با این حال ظاهراً منافع معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، در عدم شفاف سازی است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
اگر اعلام کنند معلوم می شه که رفته ... رفته ..... رفته ....... رفته ............ رفته ..............................
این مجسمه همین جوری قطعه قطعه نشده. حتمن ده ها نفر شاهد این کار بوده اند. مسئولین موزه در این مورد باید مورد بازخواست قرار بگیرند که البته امیدوارم این کار شده باشد.
خدا وکیلی یکی بیاد به ما بگه تو این مملکت چه خبره؟
بابا نخود چی کشمش رو هم اینجوری حفاظت و پاسداری نمیکنن. مطمئنم که اگه تحقیق بشه یک رسوائی دیگه بیرون میزنه. مثل خیلی جاهای دیگه. خلاصه همه دور همیم و خوش و خوشحال و خندان. بگذریم.
دوستان عزیز همانطور که دوره قبل میلیارد ها تومان ......شد ایا اون دوره شفاف سازی شد چقدر اثار هنری داریم که الان گیر دادین به شفاف سازی
آقای سیاهکارزاده پاسخ دهد این موسسه ای که ایشان ریاست میکند و ادعا میکند خصوصی است و تابلو از آن به سرقت رفته, بودجه خود را از کجا تامین میکند (از معاونت هنری تامین نمیکند؟) و آقای رییس و کارکنان حقوق خود را از بودجه معاونت نمیگیرند؟ این موسسه زیرمجموعه معاونت هنری نیست؟ شما را چه کسی عزل و نصب میکند؟
بعلاوه، چطور 27 تابلویی که از مجموعه شما به سرقت رفته جزو اموال معاونت هنری بوده و حالا این مجسمه که بازهم از مجموعه شما سرقت رفته در مالکیت خصوصی بوده؟
معاونت هنری پاسخ دهد در مجازات سارق 27 تابلو که از کارمندان آن بوده چه اقدامی انجام داده است؟ یا اینکه ایشان همچنان کارمند و حقوق بگیر است؟
معاونت هنری پاسخ دهد در مجازات کسانی که سهل انگاری آنها سرقتها را ممکن نموده (مانند مدیر موسسه ای که اموال در اختیار آنها بوده، امین اموال آثار و مسولین حراست) تاکنون چه اقدامی نموده است؟
دارند فکر میکنند کدام را منتشر کنند و کدام را خودشن میخواهند؟ سند دست مردم ندهند
دیگه پولی نیست فقط اثار تاریخی باقی مونده
اوضاع مالی که وخیم باشه دیگه به هیچ چیزی رحم نمی کنند. این که 350 کیلو برنز بوده .
معلوم نیست اونجا چه خبره اگه امثال تابناک چیزی نگن
احتمالا بیش از 99 درصد مردم هیچ وقت چیزی از این موارد نخواهند فهمید ...
چه خبر است؟! چقدر دزدی؟!
ولى با گفتن اين جمله "اساساً چه کسی می‌داند در سال ۱۳۶۰، ۱۳۶۵، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ در انبار موزه هنرهای معاصر چه مجموعه آثاری بوده " راه دزدى بازتر ميشه چون به خودشون ميگن معلومه كسى خبر نداره چند و چه آثارى در انبار جود داره!


خواهشمندم دنبال اين واقعه باشيد! مثل جواهرات سلطنتى گنجينه كشوره و مردمه!
دوسالی می شه که افشین پرورش داره از دزدیها و یغماگریهای اتفاق افتاده در موزه ها می گه... ولی کو گوش شنوا؟
کی مسوول بازرسی اموال بوده تو سالهای 60-70-80-90 بوده ؟ اون هم شریک دزد است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار