بازدید 7551

چهار دلیل اصلی افزایش حملات تروریستی در ترکیه

متن پیش رو در خرداد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
کد خبر: ۶۰۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸ 29 June 2016
متن پیش رو در خرداد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

به گزارش خرداد، ده ها کشته و مجروح نتیجه حمله انتحاری اخیر در فرودگاه بین المللی آتاتورک ترکیه در استانبول بوده اند این امر اما موضوع جدیدی نیست و علل مشخصی دارد.

سه شنبه شب بار دیگر ترکیه بر اثر حمله ای تروریستی به لرزه درآمد. مقام ها می گویند که دست کم 36 نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از 150 نفر نیز مجروح شده اند. سه حمله کننده انتحاری با اسلحه خودکار و مواد منفجره اقدام به تیراندازی کرده اند.

حملات صورت گرفته علیه ترکیه در یک سال گذشته میزان سفر گردشگران خارجی به ترکیه را به میزان یک سوم کاهش داده است و اقتصاد ترکیه بدین خاطر اسیب زیادی را متحمل شده است اما براستی چرا این حملات در ترکیه روی می دهند؟ برای پاسخ به این پرسش می توان به دلایل و عوامل ذیل اشاره کرد:

1-جنگ سوریه: از زمان آغاز بهار عربی در سال 2011 میلادی و ناارامی ها در سوریه اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه سریعا خواستار کناره گیری اسد از قدرت شد. ناارامی های مسالمت آمیز اولیه به جنگ خونین داخلی در سوریه تبدیل شدند. ترکیه مرز مشترک 500 مایلی با سوریه دارد. جنگجویان خارجی معمولا برای پیوستن به داعش به ترکیه سفر می کنند. هم چنین تخمین زده می شود که بیش از 2.5 میلیون نفر از آوارگان سوری در آن کشور هستند.

2-شورش کردها: نقش ترکیه در سوریه سبب شده تا گروه های مسلح کرد در شرق ترکیه و در بخش هایی از سوریه نیز فعال شوند. دولت ترکیه همزمان علیه داعش و پ ک ک می جنگد. پ ک ک گروهی است که برای کسب خودمختاری کردها از دهه 70 میلادی علیه دولت مرکزی آنکارا فعالیت مسلحانه می کند.

3-داعش: معمولا در حملات که افراد غیر نظامی کشته می شوند داعش پشت پرده این حملات قرار دارد. تعداد این حملات رو به افزایش هستند. داعش همزمان در نقاط دیگر اروپا از جمله فرودگاه بروکسل نیز بمبگذاری هایی را انجام داده است.

4-ژئوپولیتیک: تنها چند روز پیش از حمله اخیر در استانبول ترکیه اعلام کرد که روابط با اسرائیل را از سر می گیرد. هم چنین اردوغان درصدد بهبود روابط با روسیه برآمده است. احتمال آن وجود دارد که این حمله واکنشی از سوی داعش علیه برقراری روابط دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل باشد.

پیشینه حملات تروریستی یک سال گذشته در ترکیه

سلطان احمد، استانبول، 6 ژانویه 2015: این حمله یک کشته و یک مجروح به همراه داشت. حمله تروریستی توسط زن بمبگذار انتحاری از داغستان انجام شد که در محله ای توریستی خود را منفجر کرد. هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفت.

دیاربکر، 5 ژوئن 2015: دو کشته و بیش از 100 مجروح. دو انفجار در تظاهرات گروه های اپورزیسیون روی داد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفت اما گفته شد که کار داعش بوده است.

سوروچ، 20 جولای 2015: 32 کشته و 100 مجروح حاصل این حمله تروریستی بودند. حمله علیه فعالانی روی داد که قصد رفتن به شهر کوبانی و کمک به بازسازی آنجا را داشتند. هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفت اما گفته شد که احتمالا کار داعش بوده است.

سلطان بیلی، استانبول، 10 آگوست 2015: هفت نفر در اثر انفجار در یک ایستگاه پلیس جان خود را از دست دادند. مسئولیت این حمله برعهده پ ک ک بود.

آنکارا، 10 اکتبر 2015: بر اثر دو انفجار در جریان برگزاری یک تظاهرات 95 نفر کشته و 200 نفر مجروح شدند. هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت مسئولان اما داعش را مقصر دانستند.
ایستگاه مترو استانبول، دسامبر 2015: پنح نفر بر اثر انفجار بمب مجروح شدند. یک گروه چپگرای انقلابی رادیکال مسئولیت حمله را پذیرفت.

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن، 23 دسامبر 2015: در دفتر شرکت هواپیمایی حادثه تروریستی روی داد. یکی از گروه های افراطی کرد به نام بازهای آزادی کردستان مسئولیت ان را پذیرفت.

سلطان احمد، استانبول، 12 ژانویه 2016: بر اثر حمله تروریستی انتحاری 10 نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند. هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفت اما داعش را مقصر دانستند.

دیاربکر، 14 ژانویه 2016: بر اثر انفجار خودرو 6 نفر کشته و 39 نفر مجروح شدند. پ ک ک مسئولیت این حمله را پذیرفت.

آنکارا، 17 فوریه 2016: 28 کشته و 61 مجروح حاصل انفجار بودند. بازهای ازادی کردستان مسئولیت آن را پذیرفتند.

آنکارا، 13 مارس 2016: 37 کشته و 70 مجروح حاصل دومین انفجار در پایتخت ترکیه بودند. همان گروه کردی مسئولیت حمله را پذیرفت.

خیابان استقلال استانبول، 20 مارس 2016: 5 کشته و 6 مجروح حاصل حمله انتحاری بودند. هیچ گروهی مسئولیت حمله را برعهده نگرفت گفته شد که کار داعش بوده است.

دیاربکر، 31 مارس 2016: هفت کشته و 27 مجروح حاصل انفجار بودند که پ ک ک مسئولیت ان را برعهده گرفت.

بورسا، 27 آوریل 2016: یک بمبگذار زن انتحاری به نمازگزاران در مسجد جامع حمله کرد. بازهای آزاد کردستان مسئولیت حمله را برعهده گرفتند.

غازیان تپ، یکم مه 2016: دو کشته و 22 مجروح حاصل انفجاری بودند که گفته شده بود کار داعش است.

دیاربکر، 10 مه 2016: سه کشته و 45 مجروح در جریان حمله به خودروی پلیس کشته شدند. پ ک ک مسئولیت حمله را پذیرفت.

غازیان تپ، 19 مه 2016: یک فرد مظنون به عضویت در داعش عامل حمله تروریستی بود.

استانبول، 7 ژوئن 2016: یازده کشته و 36 مجروح حاصل حمله تروریستی بودند.

ماردین، 8 ژوئن 2016: 6 کشته و 20 مجروح حاصل انفجار خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی ایست بازرسی پلیس بودند. پ ک ک مسئولیت حمله را پذیرفت.

تونچلی، 13 ژوئن 2016: نه مجحروح حاصل انفجاری بودند که گروهی چپگرا و رادیکال مسئولیت آن را برعهده گرفت.

فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، 28 ژوئن 2016: 28 کشته و 60 مجروح در جریان حمله عاملان انتحاری. هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته اما گفته شده که کار داعش بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار