بازدید 9179

وزیر نیرو: بارندگی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود

بنا بر اعلام معاون وزیر نیرو، این میزان بارش با این شدت بی سابقه است و در ۹ استان کشور بسیاری از رودخانه های ما سالهاست چنین ظرفیتی را نداشته اند.
کد خبر: ۵۸۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 15 April 2016
بنا بر اعلام معاون وزیر نیرو، این میزان بارش با این شدت بی سابقه است و در ۹ استان کشور بسیاری از رودخانه های ما سالهاست چنین ظرفیتی را نداشته اند.

به گزارش مهر، برنامه گفتگوی ویژه خبری، به بررسی موضوع سیلاب پرداخت و مسئولان مربوطه غیر از سازمان مدیریت بحران کشور به بررسی زوایای مختلف این حادثه پرداختند.

علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی وزارت نیرو در ابتدای این برنامه گفت: متاسفانه این میزان بارش با این شدت بی سابقه است و در ۹ استان کشور بسیاری از رودخانه های ما سالهاست چنین ظرفیتی را نداشته و بیش از اندازه بوده است.

 ناصر چرخساز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشورهم در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی در سیلاب ۹ استان کشور گفت: تاکنون یک نفر فوت به دلیل رعد و برق و ۲ نفر هم مفقودی داشتیم. همچنین در ۱۱ استان درگیری سیلاب و آبگرفتگی و طغیان رودخانه ها را داشتیم و ۲۳۰۰ نفر امدادرسانی شدند. ایلام، لرستان و خوزستان امدادرسانی شدت بیشتری دارد و همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش بر اثر این حادثه پل دزفول تخریب شد و خساراتی را برجای گذاشت. یکی از شهروندان دزفولی در ارتباط مستقیم با برنامه ویژه خبری گفت: به دلیل سیلاب و آب گرفتگی خانه ها ساکنین خانه را تخلیه کرده و به شهرهای اطراف پناه بردند. ساعت ۶ صبح مسیر آب رودخانه زیاد شد اما اطلاع رسانی درستی نشد تا اینکه ساعت ۸ صبح آب وارد خانه ها شد. بعد از اینکه دچار سیل شدیم تازه به ما گفتند خانه ها را ترک کنید. می توانم بگویم که خانه های اطراف رودخانه تا ۲ متر زیر آب رفته است.

این شهروند دزفولی گفت: ما به اندیمشک رفته و خانه یکی از اقوام هستیم. در هر حال منتظر هستیم سیلاب کمتر شده تا بازگردیم. وضعیت عشایر هم خوب نیست و احشام زیادی را آب برده است. داخل رودخانه ها می توانید یخچال و تلویزیون و وسایل خانه را مشاهده کنید.

۸ هزار مترمکعب آب وارد سد دز شد


دائمی گفت: رودخانه های کشور حامی و خانه رودهستند. وقتی چند سال پی در پی خشکسالی می شود به حریم ها تجاوز کرده و اقدام به خانه سازی و پل سازی می کنیم و حالا این آسیب ها رخ می دهد. شاید وقتی بگویم دیشب حدود ۸ هزار مترمکعب آب وارد سد دز شده است باورنکردنی نباشد. این در حالی است که شرایط طبیعی بین ۶۰ تا ۶۰۰ متر مکعب است. خروجی ما هم حدود ۴۸۰۰ مترمکعب بوده است. ساعت ۱۰ صبح ورودی به ۵۸۰۰ و عصر هم به ۲۲۰۰ مترمکعب و ساعت ۲۱ هم به ۳۸۰۰ مترمکعب رسیده است. هواشناسی بارندگی را برای فردا پیش بینی کرده و اگر این سیلاب وارد شود قطعا مورد کنترل است.

وضعیت سیلاب در خوزستان


در ادامه این برنامه احمد سیاحی معاون استاندار خوزستان در مورد وضعیت سیلاب در این استان گفت: ۱۷۰ میلیمتر باران در این استان بارش داشتیم و مجبور شدیم ۵ هزار مترمکعب آب از سد دز خارج کنیم. بعد از این رخداد آمادگی ایجاد شد. این پل هم که از بین رفته موقتی بوده تا به پل اصلی صدمه وارد نشود. تاکنون در شوش ۹ روستا و در اندیمشک ۴ روستا تخلیه شده است.

آخرین وضعیت سیلاب در لرستان


هوشنگ بازوبند استاندار لرستان در ارتباط مستقیم با گفتگوی ویژه خبری گفت: در ۷۲ ساعت گذشته ۱۲۰ میلیمتر بارندگی و در خرم آباد هم ۱۴۸ میلیمتر بارندگی داشتیم و تاکنون ۸۰ روستا ارتباطشان قطع شده و در شهرها ۱۵۰۰ و در روستاها ۲۰۰۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند. خط انتقال آب شرب پل دختر هم دچار مشکل شده که در حال ترمیم آن هستیم. خسارات نهایی هم تا دوشنبه به معاون رئیس جمهور تقدیم می کنیم.

وزیر نیرو: یک میلیارد مترمکعب آب وارد رودهای خوزستان شد/ این بارش سابقه نداشت


حمید چیت چیان وزیر نیرو در ادامه این برنامه گفت: هم اکنون در سد دز هستم. امروز عصر جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه پس از استماع گزارش هواشناسی دستورات لازم برای اتصال برق مناطق خاموش شده و ارتباط با روستاها صادر شد. باید بگویم از ۲۳ فروردین امسال تا امروز در خوزستان بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در رودخانه ها وارد شده است. در سد دز هم بیش از ۹ میلیارد مترمکعب آب جریان داشته است. باید بگویم این رخداد بی سابقه است.

وی در مورد شایعه تخریب دیواره سد دز گفت: این خبر صحت ندارد. خودم مشاهده کردم و بازدید کردیم. همه مناطق اعم از نیروگاه و تاج و خروجی های سد سالم بودند. از همه مردم در اطراف رود دز و کارون خواستیم تا کنار رودخانه را خالی کرده و شرایط تحت کنترل است.

به مردم باید بگویم که باید آب سد را رها کنیم تا گنجایش ورود به سد را داشته باشیم. حالا در این خصوص نباید این میزان آب رها شده هم بیشتر از ۳۵۰۰ مترمکعب باشد و با این دو محدودیت داریم تلاش می کنیم. در سد کرخه هم باید بگویم که بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب در سد کرخه داریم و گنجایش ۲ میلیارد دیگر هم داریم و خطری تهدید نمی کند.

وزیر نیرو گفت: امشب بارش ها از دز به سد کارون ۳ و ۴ منتقل می شود و تا فردا ظهر این شرایط را داریم و بعد به شرایط عادی باز می گردیم.

 سازمان هواشناسی کشور هم اعلام کرد: امشب تا فردا ظهر در خوزستان و ایلام و لرستان باران شدید باران و تگرگ پیش بینی می شود. خطر سیلاب همچنان وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار