بازدید 5655

رکوردزنی شاه سعودی در اعدام مخالفان

از زمانی که ملک سلمان بر تخت پادشاهی تکیه زده است، این آمار سیر صعودی داشته و رکورد اعدام در یک سال را شکسته است تا جایی که ملک سلمان را می توان خونخوارترین پادشاه سعودی دانست.
کد خبر: ۵۷۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 17 March 2016
نگاهی به آمار اعدام مخالفان سعودی نشان می دهد از زمانی که ملک سلمان بر تخت پادشاهی تکیه زده است، این آمار سیر صعودی داشته و رکورد اعدام در یک سال را شکسته است تا جایی که ملک سلمان را می توان خونخوارترین پادشاه سعودی دانست.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، اجرای حکم  اعدام در عربستان از زمانی که ملک سلمان به پادشاهی رسیده است آنقدر افزایش یافت که رکورد اعدام در این کشور را در یک سال شکسته و ملک سلمان به خوانخوارترین پادشاهی سعودی تبدیل شد.

شکنجه و مرگ جوان سعودی جویای کار


دو هفته پیش یعنی دوم ماه مارس جاری «مکی علی العریض» جوان سعودی منزل خود در شهر «القطیف» واقع در شرق سوریه را در جستجوی کار ترک کرد و دیگر هرگز به آنجا باز نگشت.

وی در ایست بازرسی امنیتی متوقف شده و از آنجا به مرکز پلیس منتقل شد و یک روز بعد به دلیل «ترس از بازداشت» فوت کرد اما خانواده اش می‌گویند دلیل فوت او شکنجه شدید بود.

سر به نیست شدن مخالفان


حادثه‌ای که برای العریض پیش آمد با اندکی تفاوت در جزییات شبیه بسیاری از موارد مشابه دیگر است که از یک سال پیش یعنی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز رخ داده است.

ملک سلمان پیشتاز نقض حقوق بشر در تاریخ سعودی


به نظر می رسد ملک سلمان عزم خود را جزم کرده است که در موارد نقض حقوق بشر از پادشاهان قبلی سعودی پیشی بگیرد به این معنی که تصمیم خود را برای تسویه حساب فیزیکی با تمام کسانی که با نظام حاکم و سیاست های آن مخالف هستند، گرفته است.

به عبارت بهتر مخالفان نظام حاکم به راحتی دستگیر می شوند به ویژه اگر قربانی در سطح مردمی و جامعه معروف نبوده و چهره شناخته شده‌ای نباشد.

صدور احکام قضائی ساختگی علیه مخالفان


همچنین در موارد دیگر جنایت به قتل رساندن مخالفان با احکام قضائی پوشش داده می شود همان طورکه در مورد «شیخ نمر النمر» و سایرین از جمله دو نوجوان 13 و 16 ساله رخ داد.

مورد مشابه دیگر در مورد «عبدالعزیز الطویلعی» است که هفت سال آخر عمر خود را عریان در زندان گذراند و وضعیت بد او تا جایی پیش رفت که از مدفوع خود تغذیه می‌کرد و در اثر شکنجه عقل خود را از دست داده بود.

سازمان های دست اندرکار حقوق بشر حدود چهار سال پیش چند پرونده در مورد وضعیت الطویلعی به سازمان حقوق بشر ارجاع دادند.

همچنین به گفته «محمد النمر» برادر شیخ النمر و تاجر سعودی دست اندرکار مسائل حقوق بشر دست کم پنجاه زندانی دیگر که بیشتر آنان به جرم شرکت در تظاهرات 2011 و 2012 در عربستان سعودی دستگیر شده‌اند، محکوم به اعدام هستند.

محمد النمر پدر علی النمر است که حکم اعدام او صادر شده است و هر لحظه احتمال اجرای آن وجود دارد.

وبلاگ نویسی، مسیر پر خطر منتقدان سعودی


در زمان ملک سلمان اعتراض در صفحه تویتر نسبت به اوضاع کشور کافی است تا عاقبت نویسنده آن به سالها زندان ختم شود که نمونه آن عاقبت وبلاگ نویس سعودی معروف به «طفشان» بود که به طور معمول از فساد مسئولان سعودی انتقاد می کرد اما در نهایت دستگیر شده و دادگاه بدنام مبارزه با تروریسم سعودی او را به 15 سال زندان محکوم کرد.

وضعیت دو وبلاگ نویس دیگر سعودی نیز شبیه «طفشان» است به این معنی که دو هفته پیش حکم زندان هفت و 9 سال برای آنان صادر شد.

خطر مرگ برای محکومان به زندان


صدور حکم زندان در زمان ملک سلمان بن عبدالعزیز به معنی نجات از تصفیه حساب فیزیکی نیست زیرا بسیاری از فعالان سرشناس هستند که هنوز تلاش می‌شود به طور غیر مستقیم در زندان جان آنان گرفته شود.

از جمله این افراد می توان به «محمد القحطانی» اشاره کرده که به ده سال زندان محکوم شده است.

وی رئیس سابق جمعیت حقوق مدنی و سیاسی (حسم) است و به گفته «عبدالعزیز الحصان» وکیل مدافع او، دو ماه پیش دچار التهاب ریه شد اما به جای درمان راهی سلولی شد که در آن یک زندانی مبتلا به سل در بند است.

این وضعیت در مورد «سلیمان الرشودی» وکیل و قاضی سابق 80 ساله سعودی نیز جریان دارد به این معنی که او نیز به 15 سال زندان محکوم شده است.

علاوه بر این «عبدالله الحامد» 69 ساله نیز به 11 سال زندان و «ولید ابوالخیر» یک وکیل دیگر سعودی نیز به 15 سال زندان محکوم شده است که همه این سه دچار بیماری‌های مزمن مانند قند و مشکلات تنفسی هستند و اجازه درمان ندارند.

جالب اینکه مسئولان سعودی به عمد آنان را در زندان‌هایی که اجازه استعمال دخانیات در آن وجود دارد و مخصوص مجرمان تجاوز به عنف است،، در بند کرده اند.

256 اعدامی در طول 13 ماه پادشاهی ملک سلمان


در این میان نکته قابل توجه شوق و هوس پادشاه جدید به خون است زیرا بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه وی در طول 13 ماه از پادشاهی خود 257 نفر را اعدام کرده است که از این تعداد 187 نفر در سال 2015 اعدام شدند تا جایی که این رقم بالاترین تعداد اعدام در عربستان از زمان تشکیل نظام حاکم سعودی است.

بنابر اعلام گزارش های بین المللی از جمله گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در فوریه گذشته، بسیاری از این محکومان به جرمی که ارتباطی با خشونت ندارد از جمله مخالفت سیاسی و یا تجارت مواد مخدر  محکوم و راهی زندان شدند.

خونخوار بودن ملک سلمان فقط به عربستان ختم نمی شود، بلکه در زمان حکومت او یمن هدف شدیدترین حملات سعودی قرار گرفت به این ترتیب که ارتش سعودی از بیش از یک سال پیش این کشور را هدف حمله قرار داده و مرتکب جنایت‌های ضد بشری شده است که در اثر آن تاکنون دست کم پنج هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابر اعلام سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل، نیروهای سعودی در جریان حمله به یمن از سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند و اکنون 16 میلیون یمنی به دلیل محاصر زمینی، هوایی و دریایی با خطر گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خونخواری بی‌سابقه ملک سلمان در تاریخ جنایت‌های سعودی


پر واضح است که خونخواری سلمان در تاریخ مردان خاندان سعودی بی‌سابقه است زیرا وی از سایر اعضای خاندان حاکم سعودی در ارتکاب جنایت‌های بزرگ علیه ملت‌های جزیره العرب که در کتب تاریخی ثبت شده است، پیشی گرفته است.

ملک سلمان در شهرک «الدرعیه» مرکز نخست حکومت سعودی یک قصر بنا کرده و در آنجا رهبران کشورهای مختلف را به حضور می پذیرد و دهها تصویراز «قهرمانان خاندان خونخوار» را نیز در آنجا نصب کرده است.

شکی نیست که سلمان در برخورد با مخالفان خود به «شمشیر» ایمان دارد زیرا وی زمانی که امیر ریاض بود و 58 سال این پست را در اختیار داشت، به نیابت از خاندان حاکم، سرکوب چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی که خواستار اصلاحات سیاسی بودند، بر عهده داشت.

به عبارت دیگر وی این افراد را به دفتر خود فراخوانده و با استفاده از عبارت مشهور « ما قدرت را با شمشیر به دست گرفته و با شمشیر از آن دفاع می‌کنیم» به طور مستقیم آنان را تهدید می‌کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل