بازدید 21995

مردمانی که به زبان فارسی کهن سخن می‌گویند

روستای تاریخی میمند به عنوان یکی از قدیمترین روستاهای جهان با حفظ سنت های کهن به جاذبه ای بی نظیر در زمینه گردشگری تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۷۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸ 14 March 2016
شاید یکی از خوشحال کننده ترین خبرهای سال ۹۴ برای ایرانیان به ویژه مردم استان کرمان ثبت جهانی روستای تاریخی میمند بود روستایی که مردمانش با گذشت ۱۲ هزار سال همچنان سنت های قدیمی خود را حفظ کرده اند و به زبان کهن سخن می گویند. ثبت جهانی روستای صخره‌ای «میمند» در کرمان روزنه‌های امید بسیاری را در مسیر توسعه گردشگری کرمان باز کرده است

به گزارش مهر، روستای میمند از نخستین سکونتگاههای بشری محسوب می شود که مردم محلی در زمانی معادل ۱۲ هزار سال قبل اقدام به کندن این روستا در صخره های یک دره کردند.

خانه های این روستا مشتمل بر چندین اتاق است و نوع کندکاری به گونه ای بوده است که نور کافی و همچنین دمای مناسب برای فصول مختلف سال دارد بطوریکه در تابستان خنک است و در زمستان گرم و مطبوع است.  

مردمانی که به زبان فارسی کهن سخن می‌گویند

پس از گذشت ۱۲ هزار سال همچنان مردم در این روستا زندگی می کنند و مناسبات زندگی مردم میمند در بسیاری موارد همان مناسبات ۱۲ هزار سال قبل است.

نکته قابل توجه اینکه مردم میمند همچنان از الفاظ و واژه های کهن استفاده می کنند که ریشه در پارسی پهلوی دارد.

علی محمدی، کارشناس تاریخ و تمدن استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: روستای میمند یکی از قدیمی ترین روستاهای جهان محسوب می شود که به دلیل نوع معماری و دست نخوره باقی ماندن مناسبات بشری در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: این روستا در شهرستان شهربابک قرار دارد و در کنار ارگ قدیم بم از افتخارات تاریخی استان کرمان محسوب می شود.    

محمدی ادامه داد: با وجود گذشت هزاران سال از کندن این روستا در دل کوه مردم میمند همچنان در همین خانه های کندکاری شده زندگی می کنند و از این نوع زندگی نیز کاملا راضی هستند و سعی دارند سنتهای کهن خود را حفظ کنند.

مردمانی که به زبان فارسی کهن سخن می‌گویند

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت که میمند با وجود صدها خانه در دل کوه از جمله بی نظیر ترین روستاهای ایران با چشم اندازی بسیار زیبا و دیدنی است.  

تبدیل میمند به مركز تحقيقات بين المللی


مهناز اشرفی مدیر پایگاه میراث فرهنگی میمند در گفتگو با مهر اظهار کرد: این روستای دستکند در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید.

 وی از سال ۱۳۸۲ به عنوان نقطه عطفی برای روستای میمند در زمینه منظر فرهنگی یاد کرد و افزود: در سال ۱۳۸۳ جایزه جهانی مرکوری به این روستای تاریخی تعلق گرفت.

مردمانی که به زبان فارسی کهن سخن می‌گویند

اشرفی از انجام اقدامات لازم برای ثبت جهانی میمند خبر داد و گفت: در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ پرونده ثبت جهانی میمند آماده سازی و به یونسکو ارسال شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی میمند ادامه داد: امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش های ۱۴ ساله برای ثبت جهانی این روستای تاریخی هستیم.

وی از تبدیل میمند به مركز تحقيقات بين المللی خبر داد و افزود: همکاری های پایگاه با سائو نیز آغاز شده است.

اشرفی یادآور شد: همچنین برنامه هايی برای توسعه پايدار اين روستای دستکند میمند در دستور كار پایگاه میراث فرهنگی میمند قرار دارد.

بوم‌گردی در روستای صخره‌ای «میمند»


معاون گردشگری میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار کرد: استان کرمان بزرگترین استان کشور است که دارای پهنه طولانی شمالی و عرضی است و همین امر موجب شده که در موقعیت های گوناگون آب و هوایی و زیستی قرار گیرد.

مردمانی که به زبان فارسی کهن سخن می‌گویند

محمد جهانشاهی گفت: این سرزمین مملو از محوطه های تاریخی است که در پهنای تاریخ شکل گرفته است و رشد و نمو داشته اند این امر موجب شده استان در تمام طول فصل های سال نیز به مکانی بی نظیر برای جذب گردشگر تبدیل شود در واقع ما در اکوتوریسم و گردشگری تاریخی هر دو پتانسیل های بسیار زیادی داریم.

وی ادامه داد: کرمان پیش از این ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان را در لیست ثبت جهانی داشت و حالا میمند نیز جهانی شده است این نشان از توان بالای کرمان دارد در کشور کرمان، خوزستان، اصفهان و شیراز از این قابلیت برخوردار هستند که سه اثر ثبت جهانی داشته باشند.

جهانشاهی عنوان کرد: نکته قابل توجه اینکه در استان کرمان چهار اثر دیگر نیز از سال ۲۰۰۷ در صف پیوستن به آثار جهانی قرار دارند و به صورت سیستماتیک کار ثبت این آثار نیز در حال انجام شدن است که می توان به سایت باستان شناسی جیرفت در جنوب کرمان، ساختار تاریخی و فرهنگی شهر کرمان، کلوتهای شهداد و پارک ملی خبر نیز اشاره کرد.

وی گفت: حفاظت، کنترل و نگهداری از این اثر تاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به این مهم به صورت ویژه توجه کنیم این ثبت برای استان کرمان و ایران اعتباری تاریخی از نظر کمی و کیفی به همراه دارد و ظرفیت های تازه ای ایجاد می کند و از سوی دیگر در مقطع کنونی که ایران در حال باز کردن دروازه های تمدنی به سوی تمدن های دیگر است نشان می دهد ایران غنای تاریخی و فرهنگی فوق العاده ای دارد و آن را می تواند جهانی کند و این امر از نگاه فرهنگ دوستان کشورهای مختلف جهان دور نمی ماند. در واقع این یک موفقیت قابل توجه در موقعیت خاص زمانی است.

وی ادامه داد: روستای صخره ای میمند دارای ظرفیت بالای گردشگری است اما صرف ثبت جهانی نمی تواند گردشگر را جذب کند بلکه ما باید برنامه ریزی کنیم و زیر ساختهای لازم را برای جذب گردشگران در میمند را فراهم کنیم. میمند روستایی است تاریخی که سنتهای کهن خود را همچنان حفظ کرده است و طبعا گردشگران می خواهند این امر را ببینند و چون همچنان زندگی در میمند جریان دارد و پیشنهاد می کنیم جوامع محلی در ایجاد زمینه های رفاهی برای گردشگران با حفظ ساختار روستا نقش بسیار پر رنگ تری ایفا کنند و گردشگران داخلی و خارجی را با زندگی در دل کوه و این روستای صخره ای آشنا کنند.

وی عنوان کرد: بوم گردی مهمترین هدف ما در میمند است که به صورت جدی در این روستای تاریخی دنبال خواهد شد و زندگی میمندی را باید در این قالب به دیگر مردم جهان بشناسانیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۲
مگه 12 هزار سال قبل تو ایران اصلا پارس بود؟چرا حرفهای خنده دار می زنید؟
به به زبان شیرین افغانی
درود بر اصالت ايران و ايراني
رسانه باید با ساکنان مصاحبه داشته باشد تا مردم از نوع گویش انها مطلع شوند
ای کاش برای این مکانهای باستانی برق رسانی با کابل زمینی اجرا شود تا ظاهر روستا تخریب نشود.
هیچ جا ثابت نشده که این زبان کهن ایرانیان است ..... تاریخ سازی بدون مدرک منجر به تحریف تاریخ می شود.... چرا بدون مدرک این ادعاها را مطرح می کنن .... در تاریخی بودن میمند شکی نیست
سوال دارم ایا فرزندان سران و مدیران برتر دولتی در ایران و با زبان فارسی درس می خوانند ؟؟؟؟؟
اگه به حال خودش رهاش می کردید تا 12000 سال دیگه هم برقرار بود ولی الان دیگه فاتحه اش خونده شده
متاسفانه از گزند اسلام در امان نمانده
ترا بخدا خود شما حاضرید در این بیغوله ها زندگی کنید؟ چرا بی خود تعریف می کنید؟
۱۲ هزار سال پیش آخه زبان فارسی تو این مملکت وجود داشت. خوبه خودتون میگین ۲۵۰۰ سال پیش آریایی ها به ایران اومدن. آخه توهم آریایی تا کجا؟ خجالت نمیکشین از اینهمه نژاد پرستی ابلهانه.
این طرز زندگی نشانه عدم رشد متوازن در جامعه و نشان از عدم تتزیع ثروت در جامعه است و هیچ افتخاری برای آن ملت محسوب نمی شود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل