بازدید 20774

پشت پرده انفجار نارنجک در آزادی

از انفجار نارنجک در ورزشگاه آزادی در حضور اعضای کمیته بین‌المللی امنیت ورزش چه کسانی سود می‌برند؟ آیا این اتفاق با هدف خاصی از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟
کد خبر: ۵۷۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ 08 March 2016
یکشنبه 16 اسفندماه دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، ولی در کنار زیبایی‌های بازی، یک اتفاق تلخ تمام بازی را تحت‌الشعاع قرار داد؛ پرتاب نارنجک دستی روی نیمکت تراکتورسازان باعث شد نیمکت‌نشینان از ترس به داخل زمین فرار کنند.

به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی رخ داد که حضور تماشاگران پرسپولیس و تراکتورسازی بازی را گرم کرده بود و همه منتظر تماشای یک بازی جذاب و دیدنی بودند. علاوه بر این‌ها حضور مهمانان ویژه در ورزشگاه آزادی هم مزید بر علت شده بود که تمهیدات امنیتی بیشتری بر بازی حاکم باشد.

مدیر امنیت یوفا و اعضای کمیته بین‌المللی امنیت به ایران آمده بودند تا ضمن برگزاری دوره آموزشی برای مسئولان ایرانی، از نزدیک امنیت موجود در ورزشگاه‌های ایران را ببینند و در صورت لزوم به کنفدراسیون فوتبال آسیا کمک کنند که رای مناسبی در پرونده اختلاف ایران و عربستان سعودی صادر کند.

سعودی‌ها به AFC گفته‌اند که در ایران امنیت کافی برای برگزاری بازی فوتبال نیست و خواسته‌اند که دیدار نمایندگان سعودی و ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری بی‌طرف برگزار شود.

یکشنبه، ناظران اروپایی حاضر در ورزشگاه آزادی شاهد اتفاقی بودند که می‌تواند پرونده اختلاف ایران و عربستان سعودی را به نتیجه برساند اما نتیجه‌ای که کاملا به ضرر فوتبال ایران خواهد بود؛ پرتاب نارنجک آن هم در درست روی نیمکت تیم مهمان.

پرتاب ترقه و نارنجک در ورزشگاه‌های ایران و در بازی‌های داخلی اتفاقی تکراری است که در چند سال اخیر بسیار رخ داده است، به ویژه آنکه در روزهای پایانی سال قرار داریم و "چهارشنبه سوری" با نارنجک‌ها و ترقه‌های ناهنجارش کم‌کم نزدیک می‌شود.

با این حال اتفاقی که در دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی رخ داد، از جنس اتفاق‌های گذشته نبود، شدت و نحوه انجام این کار در روز یکشنبه ذهن ببیننده را به سمت شائبه‌ها و احتمالاتی می‌کشاند و وجود پشت پرده‌ای فراتر از آنچه دیده شد را به تصور می‌آورد.

کینه‌توزی دشمنان یا بهانه‌جویی دوستان
پیش از هر چیز، مشاهده انفجار نارنجک در ورزشگاه آزادی جلوی چشم ناظران اروپایی و مقامات امنیتی یوفا و فیفا، توجه‌ها را به سمت اختلاف ایران و عربستان بر سر وجود امنیت در ورزشگاه‌های ایران معطوف می‌کند.

حالا که موعد تصمیم‌گیری AFC درباره شکایت واهی سعودی‌ها نزدیک است، پرتاب نارنجک در ورزشگاه آن هم به خطرناک‌ترین شیوه به سود کیست؟ قطعا این اتفاق روی رای AFC تاثیر خواهد داشت. بنابراین می‌شود خیلی ساده تصور کرد که حامیان تفکر سعودی‌ها با انجام عامدانه این عمل خطرناک، بازی را به سود طرف سعودی به هم زده‌اند.

اصلا دور از انتظار نیست که ایادی همسو با سعودی‌ها یا مزدوران آن‌ها با قصد و نیت تخریب چهره امن ایران چنین اقدامی را صورت داده‌اند که در این صورت باید از عوامل اجرایی مسابقه پرسید که چگونه اجازه داده‌اند این ابزار و مواد محترقه وارد ورزشگاه آزادی شود؟ مگر نه این است که در ورودی‌های ورزشگاه حتی اجازه همراه داشتن بطری آب معدنی هم به تماشاگران داده نمی‌شود؟

مساله دوم که آن هم دور از انتظار نیست، این است که اقدام صورت گرفته‌ نه با قصد تخریب بلکه صرفا برای تفریح عده‌ای نادان انجام شده باشد. همان گونه که روزی تفریح ناهنجار عده‌ای به نابینا شدن سربازی انجامید، این بار هم می‌توان تصور کرد یک فرد نادان در اقدامی نابخردانه سنگی را به چاه انداخته که صد عاقل از بیرون آوردنش عاجزند.

حالت دیگری نیز در این ماجرا قابل تصور است، حالتی که در این فضای وانفسای فوتبال ایران شکل‌گیری و اجرای آن چندان هم دور از ذهن نیست چرا که حتما این "سنگ در چاه"، می‌تواند برای عده‌ای نان در روغن باشد. برای این عده، ایران در پرونده اختلافی با عربستان از پیش باخته بوده و هر تلاشی در راستای پیروزی در آن بی‌نتیجه است. این افراد، کم‌کاری خود در بهبود فضا به سود ایران را به قدرت طرف سعودی نسبت داده و از قبل خود را برای شکست در پرونده آماده کرده‌اند.

اگر رای AFC عاقبت به ضرر ایران و به سود سعودی اعلام شود – که با اتفاقات بازی تراکتور و پرسپولیس دور از انتظار نیست – این عده دیگر بهانه لازم برای سرپوش گذاشتن روی تفکر خود را دارند؛ تفکر شکست خورده و اهمال‌گری که باعث ناکام ماندن ایران برابر توهم عربستانی‌ها شد.

در روزی که باید بیشتر از همیشه مراقب رفتار تماشاگران می‌بودیم، شد آنچه نباید می‌شد و حالا توپ در زمین طرف عربستانی افتاده و ابتکار عمل دست آن‌هاست و شاید بازنده واقعی و قطعی مناقشه فوتبالی با عربستان شده باشیم.

اما در این میان پرسش این است که آیا باید به راحتی همه‌ی اتفاق‌های استادیوم‌های ورزشی ایران این بار نیز تنها با جریمه نقدی باشگاه‌ از این اتفاق شوم و سرنوشت ساز نیز گذشت؟ شاید برخی در خیابان سئول اکنون به همین می‌اندیشند، اما براستی چه کسی در روز خاصی که فوتبال ایران تحت نظر ناظران بین‌المللی بوده و کمتر کسی هم از این نظارت خبر داشته، چنین اتفاق تلخی را رقم زده است؟ آیا نباید موضوع بررسی و مقصران شناسایی و اهداف احتمالی آنها برملا شود؟

امید است که حراست وزارت ورزش، مسوولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پاسخ روشن و دقیقی برای این پرسش‌ها داشته باشند تا شاید گره درهم فوتبال ایران یک بار برای همیشه باز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۵۱
همون پولهایی که یک عده آدم ساده رو روانه سفارت عربستان کرد اینجا هم به کمک عریستان اومد تا جو را بر علیه ایران برگرداند
زمامداری دوگانه و وجود زور و داوری و دلواپسی در دست رقیب دولت، بهتر از این جواب نمی ده!!
حمله به سفارت عربستان
پرتاب نارنجک در ورزشگاه
دو اقدام تامل برانگیز به نفع عربستان.
لطفا توجیه نیاورید. اگر زحمت بکشید چند دوربین ثابت رو به تماشاگران بگذارید این همه آسمان ریسمان بافی نمی کنیم
خبرگزاری ایرنا :
تعداد 50 هزار تماشاگر نما در استادیوم آزادی نظم بازی را برای چند ثانیه بر هم زدند.
فرد باید شناسایی و علاوه بر پرداخت جریمه سنگین از ورئد وی به هر استادیومی ممانعت جدی به عمل آید/چه سهوا و چه عمدا کار بسیار بسیار زشتی در این برهه زمانی فوتبال ملی انجام داد و باید مجازات سنگینی شود
سفارت عربستان رو کی آتیش زد ؟
متاسفم از طرفداران با فرهنگ پرسپوليس و بازيگنان خشن و گلادياتور شون كه انگار تيم مقابل فقط بايد ببازه و بزور پارتي اول بشند براشون هم مهم نيست كي تو ورزشگاه هست و كاري كه انجام ميدن چه تبعات منفي براي ايران داره سه چهار هفته هست طرفداراي پرسپوليس دارند تو ورزشگاه اين كارو ميكنند كي برخورد كرد تا كار به اينجا نكشه محروميت فقط براي تيم هاي ديگه هست واقعآ متاسفم .
احتمالات دیگر را بررسی نکردید احتمالا دارد که نیمکت خودبخود ترکیده باشد یا اینکه یک جرم اسمانی به ان برخورد کرده باشد یا اینکه یک کلاغ آنرا انداخته باشد یا اینکه گربه بود
بابا چرا تو این مملکت کسی نیست که واقعیت های جامعه رو درک کنه!!؟؟ فقر فرهنگی بیداد می کنه
با هندوانه زیر بغل مردم گذاشتن که کار درست نمیشه
از نظر نهادهای حکومتی تنها مشکل کشور حجاب خانمهاست و به قهقرا رفتن فرهنگ مردم که بیشترش ناشی از حکومته رو نمی بینن
به خدا به پیر به پیغمبر تنها مشکل این کشور فقر شدید فرهنگیه همین.
اخه نمیشه که همه چی رو هم اینجا نوشت همینا رو هم که تایید نیم کنید...
اگر این اتفاق در تبریز افتاده بود رسانه های پایتخت و فدراسیون فوتبال دشمن آذربایجان، هجمه های سنگینی بر علیه ملت آذربایجان راه انداخته بودند ولی خدا را شکر که در جایی اتفاق افتاد که تاج و اسدی و کفاشیان و
کار انگلیسیهاست
نیروی انتظامی چه میکرده؟
مقصر حمله به سفارت عربستان را انداختن گردن دشمنان و حالا هم پرتاب طرقه وسط بازی فوتبال رو باز انداختن گردن دشمنان ایران !!! تا کجا باید بی کفایتی مسئولین را گردن آمریکا و انگلیس و عربستان و .......... انداخت ؟!!! با تشکر
پرسپولیسی های هخامنشی زده!! ابروی مملکتو بردن!!
اگر این اتفاق برعکس بود و در تبریز رخ میداد فدراسیون و کمیته انضباطی و ... کلی جار و جنجال کرده بودند
اینهم ازمیزبانی ایران درحضورناظران امنیتی یوفا!!!.
این درک تماشاگران ازکجاآمده بود.لااقل دریک مسابقه دیگراین بدرامی کردند!!!زبان عربستان هم مقابل ایران بازشد.بامدارک وشواهدعینی!!
وقتی کار از کار میگذرد اون وقت به فکر چاره می افتید
درست مانند اقدام بالا رفتن از دیوار سفارت ها.
به نظر عمد در کا دیده میشه.
فعلا با وجود خاینین و به قول شما شاید نادان ها عربستانی که ما خودمون رو باهوش ترین مردم دنیا میدانیم!!!!! از ما جلو زده و حرفش پیشه اون از ماجرای خاینانه یا احمقانه حمله به سفارت این هم از این اقدام اگر اونا هوشمندانه رفتار میکنند باید به رقیب احسن گفت همین
پشت پرده این است که در کشور ما بی فرهنگی و اوباش گری پیشرفت کرده نمونه نارنجک پرانی را در خیابان های شهر ها و برروی تابلوهای راهنمای و دیوار ادارات و کتابخانه و غیره شاهدیم می باید خودمان را اصلاح کنیم و دست از این دست وحشیگریها برداریم
تفاقی که نباید میافتاد . افتاد.
دیگه هم کاریش نمیشه کرد
ما همیشه ساده و بیچاره بودیم
از طرز دفاع از خودمان در عرصه جهانی در مورد سفارت انگلیس.حادثه کنا . سفارت عربستان همیشه اخرین نفری هستیم که به فکر میافتیم
دلیل اون هم یک کلامه
تک بودن در عرصه جهانی و سو استفاده کردن از صبر ما
ما همیشه حق دفاع از خودمان را محفوظ میکنیم و اخرش این میشه که هیچ چیز برای دفاع از خود جا نمیگذاریم
همین جریان استادیوم هم بی ربط به کار خود عربستانیها نیست
عریستان سیاست فریب دارد و بهتر از ما عمل میکند
کاش بازی استقلال در ین روز بود.
شما بازی های استقلال و بازی های پرسپولیس رو نگاه منید فقط در بازی های پرسپولیس همچین به فرهنگ بازی (پرتاب نارنجک به زمین بازی) رو مشاهده میکنین و اگر در بازی های استقلال هم این اتفاق رخ بده باز هم به نسبت یک به ده هست.
کاش باشگاه ها یک هزارم پولی که صرف فوتبال میکردن رو در راستای فرهگ سازی تماشاگرهاشون خرج میکردن.
عامدانه با قصد تخریب
چرا کنترل نمیشه ؟ مگر دوربین های حفاظتی وجود نداره تا خاطیان شناسائی بشن؟ باید کنترل ها ی قویتری اعمال کرد و حتی کسی که حرف رکیک هم بزنه بازداشت و جریمه بشه. این همه اهمال از سوی مسئولان غیر قابل قبوله.
تا موقعی که فوتبال به این شکل اداره میشه همینه.
چرا نباید تماشاگر با شماره صندلی ثبت شده وارد ورزشگاه بشه و کسی که مشکل ایجاد میکنه برا بازی های بعد منع نشه؟
متاسفم برا این نوع مدیریت فوتبال
با سلام
به نظر من این امر در جهت ضربه زدن به فوتبال ایران و سود بردن برخی کشورها من جمله عربستان هست و پیدا کردن فرد خاطی از طریق دوربین های منصوبه در ورزشگاه کار ساده ای هست و حتما می بایست فرد متخلف مزدور دستگیر و به اشد مجازات محکوم شود و الا محروم کردن پرسپولیس علی رغم اینکه طرفدار تراکتور هستم دردی را دعوا نمی کند.
همیشه یک پشت پرده ای هست. شما شک داشتید عربستان بخواهد در مقابل چشمان ناظران اروپایی چنین کاری کند؟ اگر نتوانستید پشت پرده را ببینید یعنی نمی توانید امنیت را برقرار کنید. باید بتوانید با وجود این پشت پرده ها را ببینید و امنیت را بر قرار کنید. در صورت وقوع این قبیل حوادث اول بی کفایتی ما مطرح میشود تا خباثت عربستان.
توهم توطئه و دشمن و ....
هنوز از این حرفها خسته نشدیم؟ کی می خوایم قبول کنیم که مشکل اصلی داخل خودمونه؟؟
لنگیها همیشه آبروی فوتبال ایران رو بردن. وقتی دیدن حتی به کمک داور هم نمیتونن از پس تراکتور بر بیان شروع کردن به پرتاب نارنجک. یه نمونه از افتخارات لنگ باخت به تیم محمدان بنگلادش هست. همیشه باعث آبروریزی فوتبال ایران شدن. شما یه تیم نام ببر که به یه تیم بنگلادشی باخته. حتی تصورش هم سخته
برادر من چرا فرافکنی میکنی ؟ این نداشتن فرهنگ شادی کردن ، نداشتن فرهنگ کنترل احساسات سالهاست که به دلیل اینکه ایران در زمینه فرهنگ اصلا حرفی برای گرفتن نداشته ، بارها و بارها نمود عینی و خطرناکی در جامعه ما داشته است .
چرا بیخودی توهم توطئه داردید .
بگردید و علت واقعی آن را بیابید .
"یک فرد نادان در اقدامی نابخردانه سنگی را به چاه انداخته که صد عاقل از بیرون آوردنش عاجزند".
میشه لطفا یکی از این صد عاقل رو معرفی کنید تا ما هم بشناسیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
حرفت حساب بود. آفرین.
ترس از پلیس در ورزشگاه ما حاکم نیست. در مورد شدت عمل در برخورد با تماشاگران باید مانند باشگاههای انگلیس برخورد کرد. چرا همه چیز را بااروپا مقایسه می کنیم، وقتی این طور کارها می شود الگو برداری نمی کنیم. اتفاقا کلاس هم دارد.
از کجا معلوم که نفوذی ها این کارها رو نکرده باشن تا ما رو تخریب کنند.
باسلام
پول ودلارهای عربستان درجیب خیلیها سرازیرشده مانند داعش و....غیره جراکه این کشور برای حفظ بقای خود و به کرسی نشاندن حرفش دست به هر اقدامی میزند بنابرین برای اینکه بتواند حرفش را درمورد تحریم بازیهایش در ایران به اثبات برساند مقداری از دلارهای خود را در جیب این عواملی که نارنجک در میدان ورزشی پرتاب کرده اند نیز سرازیر کرده .باید هرچه سریعتر این افرادشناسایی وتحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
تاکی میخواهیدسرتون مثل کپک زیرخاک کنید وگول بزنید توجامعه زورگیری ونبودامنیت تو وسط پایتخت بیدادمیکنه خانواده هاازترس جرات ندارن بیرون باشن
کلا چند وقته تابناک شده وکیل مدافع پرسپولیس از همه جهت خیلی جالبه .خسته نباشید سانسور کنید اینم
با سلام
آخه این چه تحلیلی است که شما در مورد حادثه ی آزادی دارید. تا کی باید ما بی فرهنگی و کم خردی خودمان را به یک عامل بیگانه نسبت بدهیم. در جریان حمله به سفارت سعودی ها هم گفتیم برنامه ریزی از سوی خودشان بوده اما دیدیم جند روحانی که اتفاقا از جهادی های سوریه رفته هم بودند پشت این قضیه بودند. ما نیاز به آگاه سازی داریم باید مردم کشورمون رو که در پاره ای از موضوعات سخت احساساتی می شونند و کار دست کشور می دهند را آگاه کنیم در آن زمان دیگر بهانه دست کسی نمی دهیم. این آقایانی که در ورزشگاه ترقه پرتاب می کنند دقیقا همان هایی هستند که صفحه ی مسی را مورد هجمه ی هزاران پیام تهدید و ناسزا قرار دادند. خواهش می کنم از شما که کار اطلاع رسانی را دارید انجام می دهید جرات داشته باشید و بر علیه این بی فرهنگی های مردم خودمان بنویسید و دست از سر دشمن فرضی بردارید.
با سپاس
این کشف خانم مارپل بوده یا پوارو ؟ولی تابناکیا زیاد پشت پرده میرند
باید پرسپولیس رو خوب ادبش کنن تا هواداراش ادب بشن
چرا عربها اینقدر در ایران میدان دارند که هر وقت بخواهند کاری را در جهت منافعشان انجام دهند برای آنها میسر است؟ دو نمونه اخیر آن یکی حمله و آتش زدن سفارت سعودی در تهران و مشهد و دیگری همین آبرو ریزی در ورزشگاه آزادی با وجود نمایندگان خارجی فوتبالی. مرتکبین باید شناسایی و به اشد مجازات برسند اینها عوامل اجنبی هستند.
طرفداران پرسپولیس قبلا" هم در مسابقات بعد از گل زنی تیمشان نارنجک می زدند .
لعنت به سانسور
تابوده مشکلات وایرادات را به گردن دیگران انداخته اند و هیچ ناراحتی نیز از انفجار نارنجک در ورزشگاه ها از خودشان ابراز نمی کنند و اگر در مسابقه ای دیگر نارنجکی پرتاب نشود باعث شرمندگی وخجالت زدگی بعضی از مسئولین خواهد شد و شب خوابشان نخواهد برد
بفرمائید پلیس همیشه بیدار در اینترنت و دستگیرکننده ترقه‌زن‌های چهارشنبه سوری اینجا کجا بوده؟ خواب بوده؟
اینها مزدوران عربستان در داخل کشورمان هستند باید شناسایی و معرفی شوند.
هر جا حماقت می کنید دنبال عامل خارجی می گردید در صورتی که بی فرهنگترین ادمهای روی زمین ایرانی ها هستند می گید نه نگاهی به بازی والیبال پیکان و بانک سرمایه بندازید تا ببینید کجای کاریم.مربیان میلیاردی و بازیکنان ملی پوش و میلیاردی چقدر ادب و شعور دارند
من نفهمم چطور تابناک این تحلیل های الکی رو چاپ میکنه! تابی جون بسه. الان دیگه همه میدونن مشکل از خودمونه. ول کن دشمن رو.
سلام حق با تابناک هست چرا تابناک را مقصر می کنید . عین واقعیت را نوشته. تابناک خسته نباشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی