بازدید 18791

خودرو چینی از بازار ایران حذف خواهد شد؟

چینی‌ها که در سال های گذشته بازار ایران را در کشاکش تحریم قبضه کرده‌اند، ابتدا با‌ ام وی‌ام و لیفان وارد شدند؛ اما اکنون با ۱۲ برند بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند و اکنون با کمرنگ شدن تحریم‌ها و بازگشت برخی شرکت‌های اروپایی برای خود رقیب پیدا کرده‌اند، طوری که دولت نیز در برخورد با آن‌ها دستش باز شده و حتی تهدید نیز می‌کند.
کد خبر: ۵۷۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 03 March 2016
خودرو چینی از بازار ایران حذف خواهد شد؟ در روزهای گذشته، نمایشگاه بزرگی با نام دستاورد‌های خودروسازی در کشور برگزار شد که این نمایشگاه در عین جذابیت‌های جدید، دارای حاشیه‌های بسیاری است که به نظر قابل توجه می‌آمد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این میان، اقدام وزارت صنعت بود که با تهدید خودروسازان چینی، که اعلام کرد اگر محصولات خود را در ایران بومی سازی نکنند در سال آینده نمی‌توانند سهمی در بازار ایران داشته باشند، بود.

به گزارش «تابناک»، ایران در رتبه نخست واردات خودرو از چین است. آمار گمرک چین هم که از رشد ۵ درصدی صادرات خود به ایران در نیمه نخست امسال خبر می‌دهد، مؤید همین موضوع است.

چینی‌ها که در سال های گذشته بازار ایران را در کشاکش تحریم قبضه کرده‌اند، ابتدا با‌ ام وی‌ام و لیفان وارد شدند؛ اما اکنون با ۱۲ برند بازار خودرو کشور را به دست گرفته‌اند و اکنون با کمرنگ شدن تحریم‌ها و بازگشت برخی شرکت‌های اروپایی برای خود رقیب پیدا کرده‌اند، طوری که دولت نیز در برخورد با آن‌ها دستش باز شده و حتی تهدید نیز می‌کند.

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و معدن در روزهای گذشته اعلام کرد، چینی‌ها باید به سرعت در زمینه توسعه داخلی سازی محصولات خود در ایران عمل کنند. در غیر این صورت، از بازار ایران حذف خواهند شد. اکنون گفته می‌شود که سیاست‌های خودروسازی وزارت صنایع تغییر پیدا کرده و تنها کسانی می‌توانند در بازار ایران ادامه حیات دهند که محصولات خود را در ایران تولید کنند.

اما نکته اینجاست که تولید کننده‌های داخلی برای اینکه بتوانند محصولات خود را ارزان تولید کنند، ترجیح می‌دهند محصول خود را به دلیل قیمت تمام شده در چین تولید و به اسم تولید داخلی در بازار عرضه کنند. حال باید پرسید، تولید کننده‌های چینی با چه انگیزه‌ای باید در ایران محصولات خود را تولید کنند؟

در این بین، رضا شیوا رئیس شورای رقابت اما نظر دیگری دارد و با بیان اینکه کیفیت خودرو‌های چینی بسیار پایین است، می گوید: چینی‌ها از بازار ایران به عنوان آزمایشگاهی بزرگ برای صنعت خودروسازی خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: خودرو‌های چینی بد‌ترین کیفیت را دارند و ایران بازار بسیار خوبی برای آن‌ها بود؛ به عبارت دیگر، خودروسازهای چینی توانستند در این مدت به کمک خودروسازهای جاده مخصوص، سود‌های بسیار خوبی از ایران ببرند و این را از آنجا می‌توان فهمید که این خودروسازی‌ها گاهی تخفیف‌های بالای بیست میلیون تومان نیز برای برخی خودرو‌های خود می‌دادند.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوستی یا دشمنی با چینی‌ها در این میان وجود ندارد، از لزوم تدوین اصولی در این صنعت می‌گوید. فولادگر معتقد است، باید از هر فرصتی برای توسعه صنعت خودرو استفاده کرد.

این نماینده مجلس گفت: ما هیچ تعصبی روی محصولات چینی نداریم. این درباره محصولات اروپایی نیز صدق می‌کند. اکنون که شرایط فراهم شده، باید سراغ بهترین‌ها رفت و تکنولوژی‌های بالا‌تر و شرایط قراردادی بهتری را وارد کشور کنیم.

وی گفت: باید مراقبت بسیاری کرد که توان تولید داخلی بالا برود، نه اینکه تنها زمینه برای فروش محصولات خارجی برای بازار ایران فراهم نماییم. باید کاری کرد که ایرانی‌ها نیز بعد از سال‌ها تحریم بتوانند محصولاتی را که در خور شأنشان هست، با توان مالی که دارند سوار شوند.

به هر حال، اوضاع چینی‌ها در ایران چندان مطلوب نیست. زیبایی ظاهری، امکانات بهتر از تولیدات داخلی اما کیفیت نامطلوب در کنار قیمت‌های غیر واقعی شان خوشبینی زیادی در بازار برای چینی‌ها وجود ندارد و اکنون باید دید، چین در رقابت با دیگر صنعت گران چه رفتاری خواهند داشت و آیا می‌توانند همچنان در بازار ایران بمانند یا حذف خواهند شد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی