بازدید 6768

هشدار دبیرهمایش سالانه انجمن سرطان ایران

کد خبر: ۵۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱ 27 July 2009
سرطان هاي دستگاه گوارش به دليل به كارگيري كودهاي نیترات در كشور رو به گسترش است

در حالي كه كشورهاي پيشرفته دنيا استفاده از كودهاي حاوي نیترات و کادمیوم را به دليل سرطان زا بودن آن حذف كرده اند، براي واردات اين كودها به كشور يارانه پرداخت مي شود.

دبير پنجمین همایش سالانه انجمن سرطان ايران با هشدار نسبت به شيوع سرطان هاي دستگاه گوارش گفت : بقایای سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی سلامت ایرانیان را به خطر انداخته و ضروری است از به کارگیری کودهای ازت ممانعت به عمل آید .

دكتر پيام آزاده كه به مناسبت برپايي پنجمين همايش سالانه انجمن سرطان ايران كه 28 تا 30 مهر ماه در تهران برپا مي شود، سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: پژوهش هاي مبتني بر شواهد، نشان داده كه "نيترات" باعث سرطان گوارش مي شود.

وي با اشاره به اينكه استفاده از كودهاي اوره-فسفره سبب بزرگ و سنگين شدن سيب زميني ها مي شود،‌ تصريح كرد:‌ كود ازت به عنوان يك عامل سرطان زا شناخته شده و در حالي مردم را به خوردن سبزي و سيفي جات به منظور مقابله با سرطان ترغيب مي كنيم كه به دليل استفاده از كود ازت اين سبزيجات منشا سرطان ها هستند.

دكتر آزاده يادآور شد: گياهان غده اي مانند سيب زميني بيشتر کودهای اوره - فسفره جذب مي كنند و دليل تيره و سياه شدن سيب زميني پس از برش خوردن و در معرض هوا قرار گرفتن، وجود نيترات است كه همان گونه كه اشاره شد،‌ ماده اي سرطان زاست.

وی اظهار داشت : مصرف بیش از حد سموم دفع آفات در شمال کشور باعث افزایش روز افزون سرطان های دستگاه گوارش در این مناطق شده است .

دبیر پنجمین کنگره انجمن سرطان ایران با تاكيد بر اينكه سال هاست كه كشورهاي توسعه يافته به ويژه امريكا، بهره گيري از كودهاي ازت را به دليل سرطان زا بودن آن ها براي مردم ممنوع اعلام كرده اند، يادآور شد: اين در حاليست كه در كشور ما براي واردات اين كودها يارانه پرداخت مي شود كه ضروري است، مسئولان امر اين هشدار را جدي گرفته و در جهت كاهش آمار سرطان در كشور گام هاي اساسي بردارند.

وی گفت: پنجمین همایش سالانه انجمن سرطان ايران كه طي روزهاي 28 تا 30 مهر ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برپا مي شود، امسال محوريت خود را بر سرطان هاي دستگاه گوارش متمركز ساخته، قصد دارد، موضوع فوق را به بحث و هم انديشي ميان متخصصان و مسئولان امور بهداشتي كشور گذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی