بازدید 12743
۱

ازدواج در البرز، ثبت در قزوين!

تاكنون دو جلسه كارشناسي با سردفتران برگزار كرده‌ايم و ۳۰ جلسه طرح تدبير زندگي تشكيل شده است كه در آن نمايندگان سازمان ثبت اسناد و دادگستري حضور داشته‌اند.
کد خبر: ۵۷۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 29 February 2016
يك مقام مسئول در اداره كل ورزش و جوانان استان البرز ادعا مي‌كند: سردفتران مانع ارائه آموزش به زوج‌هاي جوان در اين استان مي‌شوند. آنطور كه از گفته‌هاي قدرت‌ا... شميراني بر مي‌آيد در استان البرز زوج‌ها بايد پيش از ازدواج ۱۰ ساعت آموزش ببينند. اين در حالي است كه اين آموزش اجباري تنها براي اين استان در نظر گرفته شده است. سردفتران البرزي معتقدند به دليل اينكه اين آموزش‌ها تنها در اين استان اجباري شده است، زوج‌هاي جوان اقدام به ثبت ازدواج خود در تهران يا قزوين مي‌كنند. برهمين اساس آنها خواستار حذف اين آموزش‌ها هستند.

به گزارش آرمان، پديده طلاق در جامعه امروز به عنوان يكي از آسيب‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود كه ريشه در تغيير و تحولات گوناگون فرهنگي، اجتماعي و زيستي دارد كه با پيچيده‌تر شدن زندگي امروز شدت يافته است. امروز طلاق ابزار رايجي شده كه به مدد آن افراد خود را از وضعيت موجود رها مي‌كنند و اين امر خيلي راحت در حال نهادينه شدن در جامعه است. استان البرز رتبه اول طلاق را در كشور به خود اختصاص داده است، به‌طوري كه بر اساس برخي آمار‌ها ۵۱ درصد از ازدواج‌ها در اين استان به طلاق منجر مي‌شود. اغلب جامعه شناسان انتخاب آگاهانه و منطقي را منوط به شناخت صحيح و آموزش‌هاي قبل از ازدواج مي‌دانند. با توجه به اهميت مقوله آموزش قبل از ازدواج و كسب مهارت‌هاي ويژه براي رويارويي با نارسايي و شرايط در اين مرحله از زندگي بايد آموزش‌هاي قبل از ازدواج از جايگاه ويژه‌اي در بين زوج‌هاي جوان برخوردار باشد، اما در استان البرز آموزش‌هاي ۱۰ ساعته قبل از ازدواج براي زوج‌هاي جوان نه تنها با استقبال مواجه نشده، بلكه با حواشي گوناگوني نيز همراه بوده است.

برخی سردفتران مانع ارائه آموزش به زوج‌ها


روز گذشته معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان البرز گفت: با توجه به آنكه زوج‌ها در استان البرز بايد پيش از ازدواج ۱۰ ساعت آموزش ببينند و برگزاري چنين دوره‌اي در استان‌هاي همجوار الزامي نيست، سردفتران براي ارائه اين آموزش‌ها براي زوج‌هاي جوان البرزي مانع تراشي مي‌كنند. قدرت ا... شميراني افزود: پيش از ازدواج در قالب طرح تدبير زندگي آموزش‌هايي به زوج‌هاي جوان در زمينه‌هايي مانند مهارت‌هاي زندگي، مهارت‌هاي صحيح جنسي، زندگي در خانواده اسلامي، ويژگي‌هاي روانشناختي زن و مرد و احكام و اصول به زوج‌هاي داده مي‌شود و جهاد دانشگاهي، ‌دادگستري، شهرداري و بهزيستي با ما درحال همكاري هستند. او در ادامه گفت: از دي ماه اين آموزش‌ها آغاز شده است، اما سردفتران مانع اجراي كامل طرح هستند چرا كه به گمان آنها چون اين طرح در استان‌هاي مجاور اجرا نمي‌شود جوانان براي خودداري از گذراندن اين آموزش ۱۰ ساعته براي ازدواج به استان‌هاي قزوين و تهران مراجعه مي‌كنند و همين امر موجب كاهش درآمدهاي آنها مي‌شود. در واقع تاكنون تنها ۳۰ درصد از سردفتران با ما در اجراي طرح تدبير زندگي همراهي كرده‌اند، اما ساير سردفتران در حال رايزني با سازمان ثبت اسناد كشور براي لغو اين دوره آموزشي هستند. معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان البرز درباره اقدامات انجام شده براي به توافق رسيدن با سردفتران اظهار كرد: تاكنون دو جلسه كارشناسي با سردفتران برگزار كرده‌ايم و ۳۰ جلسه طرح تدبير زندگي تشكيل شده است كه در آن نمايندگان سازمان ثبت اسناد و دادگستري حضور داشته‌اند. او اضافه كرد: قرار است براي حل اين مشكل نشست منطقه‌اي را با حضور مسئولان استان‌هاي همجوار و محمدرضا رستمي، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در كرج برگزار كنيم و به استان‌هاي همجوار پيشنهاد اجراي طرح تدبير زندگي در استان‌هايشان را ارائه دهيم. علاوه بر آن در اين نشست درباره آسيب‌هاي نوظهور اجتماعي صحبت خواهد شد.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان البرز با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته براي شناسايي، سنجش و پايش نيازهاي جوانان البرزي گفت: در اين زمينه با دانشگاه‌ها همكاري كرده‌ايم و بر اساس يافته‌هاي پژوهش اولويت‌بندي مي‌كنيم. يكي از موضوعات بسيار مهم در اين يافته‌ها مساله طلاق به عنوان يك آسيب اجتماعي است. بر اساس نتايج به دست آمده ۵۰ درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگي رخ مي‌دهد و ۳۰ درصد آنها مربوط به سال اول زندگي مشترك است. به گزارش ايسنا، شميراني در پايان اظهار كرد: اين آمار نشان‌دهنده آن است كه يا در همسرگزيني دچار مشكل هستيم و يا روش زندگي درستي نداريم. در هر دوي اين موضوع‌ها نياز به آموزش احساس مي‌شود. اين آموزش‌ها بايد محتواي علمي داشته و مبتني بر سبك زندگي اسلامي ايراني باشد، بنابراين با همكاري دانشگاه‌هاي شيراز، آزاد كرج و جهاد دانشگاهي محتواي علمي اين كلاس‌ها را تدوين كرده‌ايم و برگزاري اين دوره‌ها موجب كاهش هشت درصدي آمار طلاق در استان البرز شده است.

توجه به آموزش‌هاي تخصصي قبل ازازدواج

يك مددكار اجتماعي درباره اهميت آموزش‌هاي قبل از ازدواج به زوج‌ها جوان به «آرمان» مي‌گويد: هرگونه آموزش ثمربخشي در مقوله ازدواج مي‌تواند در كيفيت و كميت زندگي مشترك تاثير مثبت داشته باشد. محمد زاهدي‌اصل مي‌افزايد: آموزش مهارت‌هاي زندگي در عرصه‌هاي مختلف براي افراد مفيد است و قابليت درك متقابل را در بين آنها افزايش مي‌دهد. در ضمن اينگونه آموزش‌ها بايد توسط افراد متخصص و كارشناس انجام شود. به گفته او اگر آموزش توسط متخصصان انجام شود به نسبت از ميزان بحران‌هاي در خانواده كاسته مي‌شود. يكي از ضرورت‌هاي زندگي بشري تشكيل زندگي مشترك است و اخيرا نيز از سوي دستگاه‌هاي متولي توجه به آموزش‌هاي قبل ازدواج جزو اولويت‌ها قرار گرفته است. در ضمن بايد توجه داشت كه ارائه اين آموزش‌ها توسط افراد متخصص و موجه مي‌تواند ثمربخش باشد. اين استاد دانشگاه درباره رفتار برخی سردفتران درباره آموزش‌هاي قبل از ازدواج در استان البرز نيز تاكيد مي‌كند: سردفتران با ثبت هر واقعه‌اي در قالب ازدواج يا طلاق به منافع و سود اقتصادي دست مي‌يابند، بروز اين رفتار و ممانعت از ثبت ازدواج‌ها در استان البرز نيز به دليل به خطر افتادن سود اقتصادي و منافع شخصيشان است. زاهدي اصل با بيان اينكه آموزش‌هاي قبل از ازدواج يكي از الزامات تشكيل زندگي مشترك است، مي‌افزايد: توجه به مقوله آموزش قبل از ازدواج به تازگي جزو اولويت‌هاي مسئولان و دست‌اندركاران امر قرار گرفته است، اما بايد به اين نكته توجه داشت كه فقط به صرف گذراندن ۱۰ ساعت آموزش قبل از ازدواج هيچ اتفاق خاصي در سبك و سياق زندگي زوج‌هاي جوان رخ نمي‌دهد، بلكه اين آموزش‌ها بايد از سنين نوجواني به افراد آموزش داد. به گفته او اگر در طول ۱۲سال تحصيلي دانش‌آموزان درس‌هايي تحت عنوان مهارت زندگي فرا گيرد به اين ترتيب از سنين پايين با مهارت‌ها آشنا شده و منعطف تر پرورش مي‌يابند. اين مددكار اجتماعي تصريح مي‌كند: افراد در زندگي مشترك بايد از بسياري از نيازهاي خود چشم بپوشند و بدانند كه زندگي مشترك يك اشتراك همه‌جانبه است. اگر جوانان بدانند كه زندگي مشترك نيازمند فداكاري و گذشت‌هاي مشترك است به نسبت نرخ طلاق در جامعه به اين شدت و حدت نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱
10 ساعت!!! آیا کفایت می کند؟؟؟؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها