بازدید 14122
مرور روزنامه های امروز شنبه هشتم اسفند؛

واکنش روزنامه ها به حماسه انتخاباتی/ بازی با آتش در سال المپیک؟

روز بعد از انتخابات، همه روزنامه ها با هر گرایشی به استقبال از استقبال مردم از انتخابات رفته اند؛ هرچند هر یک از این روزنامه ها سعی کرده اند بخشی از حماسه مردم را در قاب صفحه اول خود به نمایش بگذارند، بدون تردید هیچ لنز دوربینی نتوانست دیروز همه این شور و نشاط را عکسبرداری کند.
کد خبر: ۵۷۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 27 February 2016

روز بعد از انتخابات، همه روزنامه ها با هر گرایشی به استقبال از استقبال مردم از انتخابات رفته اند؛ هرچند هر یک از این روزنامه ها سعی کرده اند بخشی از حماسه مردم را در قاب صفحه اول خود به نمایش بگذارند، بدون تردید هیچ لنز دوربینی نتوانست دیروز همه این شور و نشاط را عکسبرداری کند.

به گزراش «تابناک»، در عکس زیر بخشی از واکنش روزنامه های مختلف را به این واقعه می بینید.


روزنامه ایران»، در گزارشی به موضوع خروج مسکن از بحران می پردازد و با تیتر «نشانه‌های آغاز خروج بخش مسکن از رکود» می نویسد: «رکود حاکم بر بازار مسکن در چند سال گذشته و بویژه در دوره تحریم‌ها موجب شد که معاملات مسکن بویژه در کلانشهرها به کمترین حد خود برسد. با اجرای برجام و آغاز رونق اقتصادی در بخش‌های مختلف، فعالان بخش مسکن نیز امیدوارند که رونق در این بخش از اقتصاد نیز ایجاد شود. بررسی شاخصه‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این بخش شاهد افزایش جزئی معاملات بوده ایم. این رشد معاملات اگر چه جزئی است اما به نظر می‌رسد آغازی برای خروج مسکن از رکود باشد.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ۹۴ نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال ١٣٩٤به ١٦ هزار و ٤٣٤ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 7/0 و 6/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ١٣٩٤که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، همچنین نشان می‌دهد که در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 2/39 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با یک درصد کاهش همراه بوده است.

در بهمن ماه امسال از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل 8/76 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 4/20 میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. بانک مرکزی در برآورد خود از وضعیت معاملات مسکن در ماه گذشته این‌طور به جمع بندی رسیده که بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن در شهر تهران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از افزایش 6/5 درصد و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی به میزان یک درصد است. تداوم بهبود حجم معاملات در دو ماه اخیر نشانگر استقبال خریداران در شرایط ثبات قیمتی حاکم در بازار مسکن است. انتظار می‌رود این وضعیت که با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و تعدیل نرخ سود بانکی همراه شده است، در ماه‌های آتی نیز همچنان تداوم یابد.»


«روزنامه کیهان» در گزارشی به تکذیب خبر پنجشنبه خود درباره مفتی سعودی واکنش نشان داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «واکنش ناشیانه مدعیان اصلاحات در تکذیب حمایت مفتی اعظم آل سعود» می نویسد: «کیهان روز پنجشنبه خبری را از پایگاه خبری « النشره» منتشر کرد که گویا به مذاق برخی از سایت‌های خبری اصلاح‌طلب خوش نیامد و با واکنش تند آنها مواجه شد. در خبری که پایگاه لبنانی النشره آن را منتشر ساخته است «‌عبدالعزیز محمد آل‌الشیخ مفتی وهابی عربستان از مردم ایران خواست به آیات جنتی، مصباح یزدی و محمد یزدی در انتخابات پیش روی خبرگان رهبری رأی ندهند

پایگاه النشره لبنان گزارش داد که عبدالعزیز آل الشیخ مفتی اعظم وهابیون سعودی در جمع تعدادی از طلاب وهابی از رشد آنچه که او از آن به عنوان افراطیون شیعی یاد کرده است ابراز نگرانی کرده و با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفته است که باید از پیروزی روحانیون افراطی در ایران جلوگیری کرد. آل الشیخ همچنین ایرانی‌ها را مجوس نامیده و گفت که برای مقابله با اعتقادات الحادی شیعیان باید از درون این کشور با آنها مقابله کرد.

مفتی اعظم وهابی عربستان با اشاره به نام آیات جنتی، مصباح ‌یزدی و محمد یزدی و حضور آنان در رأس نهاد خبرگان رهبری گفت‌: به دلیل وجود نهادی چون خبرگان رهبری است که نظام ولایت فقیه در ایران پابرجا مانده است و این نهاد دیگر کشورهای عربی شیعی در منطقه را به سمت الگوگیری از چنین نظامی هدایت می‌کند.

برخی از سایت‌های اصلاح طلب برای دفع تاثیر این خبر و بی‌اطلاع ماندن مردم از اظهار نظر‌های بیگانگان در خصوص افراد و لیست‌های مورد نظر خود نسبت به این خبر واکنش نشان دادند.

سایت‌های اصلاح طلب انتخاب و عصر ایران در واکنش به این خبر آوردند که « عبدالعزیز الهندی رئیس دفتر خبرگزاری سعودی در واشنگتن که در صفحه توئیتر خود، خبر مربوط به سخنان مفتی اعظم سعودی علیه برخی از کاندیداهای انتخابات خبرگان ایران را تکذیب کرد

این در حالی است که اصل خبر منتشر شده در کیهان از پایگاه خبری « النشره» منعکس شده و آن گونه که این سایت‌ها ابراز می‌کنند این خبر فاقد منبع نبوده و خبری موثق است و حتی فراسوی آن، این نخستین بار نبود که مقامات سعودی از جریان اصلاحات در ایران حمایت به عمل آورده اند.


«روزنامه قانون» در یادداشتی با تیتر «سيل آمد اما آبادي آورد» به قلم صادق زیباکلام می نویسد: «اگرچه هنوز زود است كه بگوييم سيلي راكه در روز پنجشنبه در همين روزنامه پيش بيني كرده بوديم تحقق پيدا كرده و از كوهسارهاي صندوق راي وزارت كشور سرازير شده است يا نه، ولي علائم ، شواهد و قرائن از بسياري از حوزه‌هاي انتخاباتي مشاهده مي‌شود به نظر مي رسد كه در نهايت بسياري از مرددين، بسياري از خاكستري‌ها، افرادي كه مي‌گفتند:«چرا بايد راي بدهيم؟»،«راي دادن چه فايده‌اي دارد؟» و ... سرانجام مجاب شدند كه اگر به واسطه راي ندادن بسياري از چهره‌هاي تندرو به مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي راه يابند قطعا سناريوي بدتري است.بنابراين شايد به جاي انتخاب ميان «خوب» و« بد»، مجبور شدند ميان «بد» و «بدتر» يكي را برگزينند و بر ترديدهايشان غلبه پيدا كردند و به پاي صندوق‌ها آمدند.در بسياري از حوزه‌ها از ساعات ابتدايي صبح در مقابل صندوق هاي راي صف بسته شد و تا غروب هم همچنان اين صف و ازدحام به چشم مي‌خورد.در شهرستان‌ها هم وضعيت به همين صورت بود. در رشت، تبريز، اهواز، اصفهان، شيراز و مشهد هم به نظر مي رسيد همچون تهران مردم در دقيقه 90 تصميم گرفتند به پاي صندوق‌هاي راي بيايند.بسياري از مرددين در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار دارند.اصولگرايان كه نياز چنداني به تشويق و ترغيب نداشتند و به پاي صندوق‌ها مي آمدند.آنكه نياز به تشويق و هل دادن داشت راي دهنده‌ اصلاح طلب بودند.بنابراين اگر «خاكستري‌ها» به پاي صندوق‌ها مي آمدند مشخص بود كه بسياري از آنها به ليست اصلاح‌طلبان و آقاي هاشمي رفسنجاني راي خواهند داد و اين دقيقا اتفاقي است كه افتاده است. شايد به واسطه پيش‌بيني همين اتفاق بود كه يكي از رهبران اصولگرايان گفته بود صداي پاي مجلس ششم را داريم مي‌شنويم.دومي گفته بود كه به ليست انگليسي راي ندهيم و ديگري گفته بود كه حالا لندن مي‌خواهد براي ما تصميم بگيرد. اين‌ها نشانه ترسي بود كه در ميان اصولگرايان رخنه كرده بود، زيرا آنها هم نيك مي دانستند اگر مردم تصميم بگيرند به پاي صندوق بيايند هيچ شانسي براي اصولگرايان باقي نمي ماند.جالب است كه در حالي كه هركسي كه ثبت‌نام كرده بود و كم‌ترين شائبه اصلاح طلب بودن،آمريكايي و يا انگليسي بودن در وي وجود داشت شوراي نگهبان او را رد صلاحيت كرده بود.كم‌ترين انتظاري كه ما از نتيجه آمدن مردم به پاي صندوق‌هاي راي مي‌كشيم اين است كه حداقل يكصد كرسي مجلس به ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان برسد.و اين نشانه اي است كه شاهد راه‌يابي نمايندگاني به مجلس خواهيم بود كه شايد بزرگ‌ترين ويژگي آنها ،بله قربان نگفتنشان باشد و آنها نمايندگاني هستند كه مستقل فكر مي كنند و از خود داراي استقلال هستند. اميدوارم در سايه چنين امري هم رابطه و تعامل با دولت بيشتر باشد و هم شاهد نمايندگان مستقل باشيم كه جايگاه مجلس را ارتقا بخشند و جايگاهي كه در نتيجه هفتم ، هشتم و نهم افول كرده است را احيا كند . و مجلسي كه جرات نمي‌كند به امور كلان كشور ورود پيدا كند ،مجلس دهم تبديل به مجلسي شود كه نمايندگان آن به سوگندي كه ياد كرده‌اند وفادار بمانند و ورود به مسائل مهم كشور چه در عرصه سياست خارجي و چه در عرصه سياست داخلي را اولين و بزرگ‌ترين وظيفه خود بداند.


«روزنامه وطن امروز» نیز در گزارشی با تیتر «بازی با آتش در سال المپیک» ضمن اشاره به پیشنهاد وزارت ورزش به هیأت دولت و خطر تعلیق می نویسد: « اگر پیشنهاد وزارت ورزش برای تغییر در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در هیات دولت به تصویب برسد، دقیقا همان اشتباهی رخ می‌دهد که محسن مهرعلیزاده در زمان حضورش در سازمان تربیت بدنی مرتکب شد و مشکلات فراوانی را در ورزش کشور ایجاد کرد. یک هفته پس از نامه گلایه‌آمیز کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک به جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و گوشزد کردن خطرات تصویب احتمالی تغییرات در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، موج مخالفت‌ها از درون خانواده ورزش شدت گرفته است و در این بین حتی صدای رؤسای فدراسیون‌هایی که با وزارت ورزش هماهنگ بوده‌اند نیز در آمده است. معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش هم در آخرین مصاحبه‌اش به موضوعاتی اشاره کرد که شائبه‌ها و تردید‌ها را نسبت به روند تغییر اساسنامه تشدید کرد. چهارشنبه هفته گذشته بود که نصرالله سجادی، معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در واکنش به صحبت‌های کیومرث هاشمی درباره اضافه شدن یک بند خاص- مدیران کل استان‌ها به جای رئیس فدراسیون می‌توانند انتخابات هیات‌ها را برگزار کنند - که استقلال فدراسیون‌ها را زیر سوال می‌برد، صحبت‌هایی را مطرح کرد که با توجه به سابقه فعالیت وی در ورزش این حرف‌ها تعجب‌آور بود. البته با توجه به اینکه این بند در وزارت ورزش و توسط مسؤولان این وزارتخانه به اساسنامه اضافه شده این صحبت‌ها از سجادی مرد باسابقه ورزش ایران دور از انتظار نبود. سجادی در این باره گفته بود: واقعا تعجب می‌کنم موضوعی که هنوز در هیچ مجمعی تصویب نشده است چگونه در رسانه مطرح می‌شود یا از سوی برخی نهادها که خودشان در ورزش هستند به آن اعتراض می‌شود. سجادی افزود: وزارت ورزش و جوانان خواسته است یک اصلاحی در اساسنامه داشته باشد و درخواست داده و این درخواست به دولت رفته است و اول باید در کارگروه تخصصی‌اش و بعد هم در کمیسیون مربوط بررسی شود و سپس وارد هیات دولت شود. در حالی که هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده است و نامه هنوز نرفته است ولی مطرح می‌شود که کار انجام شده است.حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که منظور سجادی از اینکه این اساسنامه در هیچ مجمعی به تصویب نرسیده، چیست؟


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «سود پنهان ساخت در نقاط خاص» به دو شرط رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی در «محدوده‌های قدیمی و فرسوده» می پردازد. این روزنامه در این گزارش می نویسد: « اجرای پروژه‌های احیای بافت فرسوده نظیر هر طرح سرمایه‌گذاری دیگری در سطح کلان‌شهرها، تحولات اقتصادی، اجتماعی وکالبدی به همراه خواهد داشت اما درجه تاثیرپذیری محدوده‌های اطراف پروژه از هر یک از این تحولات، بستگی به عوامل مختلفی نظیر حجم پروژه، زمان اجرای پروژه بافت اجتماعی محدوده و... خواهد داشت. بنابراین از دو روش افزایش مرغوبیت محدوده می‌تواند موجب فراهم آوردن منافع اقتصادی بلندمدت در منطقه شود. روش نخست افزایش درآمد شهرداری به دلیل امکان افزایش قیمت‌های منطقه‌ای که توسط شهرداری تعیین می‌شود و روش دوم افزایش جذب سرمایه‌گذاری کلان به دلیل توجیه پذیری بیشتر سرمایه‌گذاری در منطقه. البته محققان در این پژوهش توصیه می‌کنند با توجه به اینکه املاک بدون سند بین 30 تا 40 درصدی قیمتشان کمتر از املاک سند دار است سرمایه‌گذاران پیش از فروش ملک خود به تهیه سند رسمی ملک اقدام کنند.»

«روزنامه شرق» نیز در صفحه آخر خود با انتشار این کاریکاتور در ستون کارتون خواب خود به انتخابات دیروز واکنش نشان داده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار