بازدید 4242

آشنا: برخی هنوز گردشگر را جاسوس می‌دانند

پذیرش گردشگر از کشورهای اروپایی کار دشواری است، چون استانداردهای مورد تقاضای آن‌ها بالاست، ما نیاز داریم تغییراتی ایجاد کنیم تا بتوانیم پذیرای گردشگران خارجی بیشتری باشیم.
کد خبر: ۵۷۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 26 February 2016
مشاور رییس‌جمهور در امور فرهنگی با تاکید بر لزوم اصلاح جریان‌های فرهنگیِ در تقابل با گردشگری، گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شرایطی که برخی هنوز معتقدند هر کسی به کشور وارد می‌شود ممکن است جاسوس باشد و فرهنگ ما را آلوده کند و باید تحت نظارت شدید قرار گیرد، به تنهایی نمی‌تواند در جذب انبوه گردشگر موفق شود.

به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا در تشریح وضعیت موجود گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور، به سیاستی که برای ادغام سازمان‌های این سه حوزه اتخاذ شد، اشاره‌ کرد و بحث درباره‌ی درستی یا نادرستی این تصمیم را در مجال این گفت‌وگو ندانست و افزود: واقعیت آن است ما با سازمانی مواجهیم که هنوز یکپارچگی در آن حاصل نشده و این، بزرگترین مشکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به شمار می‌آید.

وی در عین حال گفت: البته در دوره‌ی جدید، تلاش رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد پیوند ارگانیک بین این سه پاره‌ بوده است که امیدواریم در زمینه‌ همگرایی و یکپارچه‌سازی موفق شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، دیگر نباید شاهد باشیم یک بخشِ این سازمان با هزینه‌ی بخش دیگر تقویت شود و بخش دیگر این سازمان، کمتر دیده شود.

او سپس با اشاره به شرایط جدیدی که برای گردشگری ایران در دو سال اخیر و به‌ویژه پس از برجام به وجود آمده است، اظهار کرد: می‌دانیم اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است، با توجه به رفع تحریم‌های ایران و عبور تدریجی از ایران‌هراسی در سطح جهان، این آمادگی به مرور در کشور ایجاد می‌شود که پذیرای میلیون‌ها گردشگر باشیم، اما پذیرش گردشگر نه فقط نیازمند هتل، ناوگان هوایی و سیستم بانکی قابل اعتماد است، بلکه بیشتر به تغییر فرهنگ گردشگرپذیری در کشور وابسته است.

مشاور دکتر حسن روحانی در امور فرهنگی با تاکید بر لزوم تغییر فرهنگ درونی کشور مطابق با سیاست‌های ترسیم شده برای جذب گردشگر، گفت: می‌دانیم که در حال حاضر بیشترین سهم گردشگری ایران از آنِ سفرهای زیارتی و از همه مهمتر دفاع مقدس و راهیان نور است. در سال حدود پنج میلیون نفر در قالب کاروان‌های راهیان نور از مناطق جنگی کشور بازدید می‌کنند، پس ظرفیت گردشگری وجود دارد، فقط باید مقداری فرهنگ‌مان را اصلاح کنیم.

او ادامه داد: پذیرش گردشگر از کشورهای اروپایی کار دشواری است، چون استانداردهای مورد تقاضای آن‌ها بالاست، ما نیاز داریم تغییراتی ایجاد کنیم تا بتوانیم پذیرای گردشگران خارجی بیشتری باشیم.

«آشنا» همچنین به جریان ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و بومی در کشور اشاره کرد و افزود: تبدیل خانه‌های سنتی به اقامتگاه‌، اقدام بسیار مناسبی است که باعث حفاظت از میراث فرهنگی می‌شود، چرا که با ایجاد کاربری مناسب برای این فضاهای فرهنگی، امکان تداوم زیست این آثار را فراهم می‌کنیم.

قاچاق وسیع صنایع دستی به کشور


وی در ادامه با بیان این‌که صنایع دستی ایران با چالش‌های بزرگی مواجه است، گفت: قاچاق وسیع صنایع دستی به داخل کشور، یکی از مهمترین چالش‌ها است. از نظر ما قاچاق صنایع دستی یکی از خطرات بزرگ محسوب می‌شود که اشتغال در این حوزه را تهدید می‌کند، یادمان باشد آموزش صنایع دستی آکادمیک نیست و معمولا دانش آن استاد و شاگردی انتقال می‌یابد.

مشاور رییس‌جمهور در امور فرهنگی با تایید این موضوع که صنایع دستی ایران در چند سال اخیر نه تنها بازارهای خارجی، بلکه بازار داخلی خود را نیز از دست داده است، اظهار کرد: سیاست برخورد با قاچاق، عمومی است و فقط به صنایع دستی اختصاص ندارد، اشارات رییس‌جمهور در این‌باره برای نیروی انتظامی، گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی، تشکیلات اطلاعاتی کشور و مسئولان مرزی حجت را تمام کرد، حالا ما منتظریم اقدامات دستگاه‌های مرتبط در این حوزه را به‌ویژه قاچاق صنایع دستی شاهد باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان