بازدید 6076

قطعنامه 2231 همکاری‌نظامی با ایران را منع نکرده

به دنبال مذاکرات اخیر ایران و روسیه (مذاکرات وزیران دفاع ایران و روسیه) که در جریان آن نوسازی نیروهای مسلح ایران با کمک روسیه بررسی شد، برخی از رسانه ها با اخبار نادرست مخاطبان خود را به گمراهی کشاندند.
کد خبر: ۵۶۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰ 21 February 2016
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تعبیر نادرست رسانه ها از قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره ایران اعلام کرد: این قطعنامه همکاری فنی- نظامی با ایران را منع نکرده است اما مقام های غربی آگاهانه در این مورد سکوت می کنند.

به گزارش ایرنا، خانم «ماریا زاخاروا» روز شنبه در پاسخ به سوال ایتارتاس در مورد تفسیر نادرست قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از سوی رسانه های غربی که مدعی شده اند این قطعنامه تحویل تسلیحات به ایران را منع کرده است، با صدور بیانیه ای در سایت ویژه وزارت امور خارجه روسیه آن را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: به دنبال مذاکرات اخیر ایران و روسیه (مذاکرات وزیران دفاع ایران و روسیه) که در جریان آن نوسازی نیروهای مسلح ایران با کمک روسیه بررسی شد، برخی از رسانه ها با اخبار نادرست مخاطبان خود را به گمراهی کشاندند.

وی افزود: این رسانه ها ادعا کردند که گویا ممنوعیت اعمال شده از سوی شورای امنیت در مورد تحویل تسلیحات و تجهیزات نظامی به ایران حفظ و در قطعنامه ای که برای حمایت از برجام صادر شده این تحریم تسلیحاتی اعمال شده است.

خانم زاخارووا با بیان این که این ادعاها بی اساس است، اظهار داشت: در قطعنامه 2231 شورای امنیت نحوه اجازه تحویل تسلیحات به ایران با کسب توافق این شورا مشخص شده که تا سال 2020 معتبر است.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در این بیانیه تاکید کرد: شرکای غربی آگاهانه در مورد این واقعیت سکوت می کنند که ممنوعیتی در همکاری های فنی-نظامی با ایران وجود ندارد و منع در این همکاری های اخیر با لغو نظام تحریم ها در مورد این کشور برطرف شده است.

«به عنوان مثال این امر مربوط به تحویل تمام تسلیحاتی می شود که در طبقه بندی سازمان ملل تسلیحات متعارف خوانده می شوند و شامل تانک، نفربرهای زرهی، سیستم های آتشباری و توپخانه ای، هواپیماها و بالگردهای نظامی و موشک ها و سیستم های موشکی می شود.»

خانم زاخارووا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: اگر در شورای امنیت اعضای دارای حق وتو و مخالف تحویل تسلیحات رای کافی برای درخواست ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران به دست نیاورند باید توضیح دهند که چرا مانع تحقق حق قانونی یک کشور برای دفاع از خود به ویژه در شرایط مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه می شوند.

وی افزود: در ضمن محدودیت های باقی مانده در مورد همکاری تسلیحاتی با ایران در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تایید کند، حتی زودتر از سال 2020 برطرف خواهد شد.

زاخارووا گفت: امیدواریم تهران همکاری های لازم را با آژانس برای لغو محدودیت های باقی مانده به عمل آورد. ما نیز به نوبه خود در همکاری با شرکای ایرانی مطابق با برنامه تعیین شده از جمله مفاد قطعنامه 2231 اقدام می کنیم.

سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هفته گذشته از مسکو دیدار کرد. در این سفر با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر و سرگئی شایگو وزیردفاع روسیه دیدار و در خصوص همکاری های دوجانبه در عرصه های امنیتی و فنی -نظامی و مسایل منطقه ای همچون بحران سوریه و مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت و گو و تبادل نظر کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار