بازدید 6210

راه اندازی سامانه «مجلس گرافی»

سامانه مجلس گرافی با هدف شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران راه اندازی شد.
کد خبر: ۵۶۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 17 February 2016
سامانه مجلس گرافی با هدف شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با هدف شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نرم افزار مجلس‌گرافی را راه اندازی کرده است.

این سامانه یک کار پژوهشی دانشگاهی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پردازش متن است که تمامی اطلاعات مندرج در آن از اسناد منتشر شده توسط مجلس استخراج شده است.

در این سامانه عملکرد نمایندگان از منظر 6 شاخص مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته است.


 

از میان این شاخص‌ها، 3 شاخص «نظم حضور در صحن علنی مجلس بر اساس غیبت‌ها و تأخیرهای نمایندگان»، «نطق های پیش از دستور»، «تذکرات کتبی نماینده به هیات دولت» با تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی از متن صورت‌جلسات مجلس استخراج شده است.

3 شاخص دیگر شامل «تعداد طرح‌های ارائه شده توسط نماینده»، «تعداد طرح‌های امضا شده توسط نماینده» و «تعداد سوالات مطرح شده در کمیسیون‌ها» نیز از روی اطلاعات منتشر شده در سایت مجلس استخراج شده است.

در این سامانه برای هر نماینده یک صفحه شخصی ایجاد شده است که تمام فعالیت‌های وی در قالب نمودارهای متنوع به تصویر کشیده شده و با دیگر نمایندگان مقایسه شده است. اطلاعات مورد استفاده «مجلس گرافی» برای تحلیل شامل 350 صورتجلسه است که اولین جلسه آن در تاریخ 7 خرداد 91 و آخرین آن در تاریخ 3 شهریور 94 بوده است.

یکی از گزارش‌های جالب این سامانه، «کلمه گرافی» نطق‌های نمایندگان است. در کلمه گرافی، کلمات کلیدی صحبت‌ها با تکنیک‌های پردازش متن استخراج شده و کلمات، متناسب با تعداد رویدادشان در نطق نماینده با اندازه های متفاوت رسم شده‌اند. همین نوع نمودار برای سوالات و تذکرات نماینده نیز تهیه شده که به نحو جالب توجهی موضوعاتی که هر نماینده بر روی آن تمرکز کرده را به تصویر کشیده است.

یکی دیگر از گزارش‌های «مجلس گرافی»، رتبه بندی نمایندگان بر اساس جمیع این 6 شاخص است که فعالترین و غیرفعالترین نمایندگان را به صورتی کاملا شفاف در معرض دید عموم قرار می‌دهد. علاوه بر این، نمایندگان استان‌های مختلف نیز با یکدیگر مقایسه شده‌اند تا تصمیم گیری مردم برای قضاوت در مورد عملکرد نماینده شهرشان در مقایسه با شهرهای همجوار آسان شود.

این سامانه در یک گزارش، جمع بندی فعالیت متوسط نمایندگان استان‌ها را با هم مقایسه می کند تا فعالترین و ضعیف ترین استانها در امر قانون گذاری معرفی شوند.

از نکات جالب توجه در این گزارش رتبه بندی فعالترین نمایندگان استان ها است که نمایندگان 4 استان اصفهان، خراسان شمالی، و همدان به طور متوسط فعالترین نمایندگان و نمایندگان اقلیت‌ها، خوزستان، بوشهر و خراسان جنوبی بطور متوسط کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته اند.

گزارش‌های تحلیلی این سامانه به نشانی majles.sociallab.ir در دسترس عموم قرار داده شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان