بازدید 3664
۱

جواب های اینفانتینو به مهمترین پرسش های فردوسی پور

کد خبر: ۵۶۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ 16 February 2016

دبیرکل یوفا و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست فیفا در برنامه نود با بیان اینکه مردم ایران رویای فوتبال می بینند، گفت: سیاست نباید در فوتبال دخالت داشته باشد. وی درباره میزبانی شبهه برانگیز قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ و همچنین تنش میان فوتبال ایران و عربستان هم به فردوسی پور جواب داد. چند محور مهم این مصاحبه را می خوانید.


قبلا در جلسات تان در فیفا و یوفا با مسئولان ایرانی دیدار داشتید؟

بله، چند نفر را می شناسم. رئیس فدراسیون ایران را می شناسم و یکی دو بار ملاقاتش کردم. چون من نامزد ریاست فیفا هستم و به همه جای دنیا سفر می کنم. ایران از نظر فوتبالی کشور مهمی است. کشوری است که در آن فوتبال برای عده زیادی از مردم اولویت اول است. جایی است که مردم با فوتبال زندگی می کنند و رویای فوتبال را می بینند.  پس طبیعی بود که به اینجا بیایم. به علاوه ایران در رنکینگ فیفا تیم اول آسیا است و تاریخچه فوتبال ایران شناخته شده است.


شما که همه زبان ها را بلد هستید با فارسی هم آشنا هستید؟

نه هنوز اما باید یاد بگیرم!


 رئیس فدراسیون فوتبال ایران قبلا گفته بود به شیخ سلمان رای می دهد. سعی کرده اید نظرش را تغییر بدهید؟

باید از خودش بپرسید که نظرش بعد از جلسه ما عوض شده یا نه؟ من باید با همه روسای فدراسیون ها صحبت کنم و آنها را درباره پروژه خودم توجیه کنم  و مطمئنم آخر سر هر کس که عاشق فوتبال باشد به من رای می دهد.


 می توانید او را متقاعد کنید؟

بله من خیلی مطمئنم که می توانم. خیلی مطمئنم که می توانم همه ۲۰۹ رئیس فدراسیون را متقاعد کنم.


 فکر می کنید رای ایران فقط یک رای است یا می تواند رای کشورهای منطقه را هم تحت تاثیر قرار دهد؟

مسلما ایران کشور تاثیرگذاری در منطقه است اما از آن مهم تر ایران از نظر فوتبالی کشور مهمی در جهان به شمار می آید. هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران در منطقه ای که در آینده نقش مهم تری را در دنیای فوتبال خواهد داشت جایگاه رهبری را دارد.


 سال ۲۰۱۵ خیلی از مسئولان فیفا برای رشوه ، پولشویی و خیلی چیزها متهم شدند.

مسلما این فساد فیفا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. واضح است که اوضاع فیفا خیلی پیچیده شده. وجهه فیفا هیچ وقت در طول تاریخ این سازمان به این تیرگی نبوده. به خصوص در این مقطع پیچیده ، ما حق این که دست روی دست بگذاریم و ببینیم چه اتفاقی قرار است بیفتد نداریم.


 در فرآیند انتخاب میزبان های جام جهانی شائبه هایی وجود داشت سال ۲۰۱۰، ۲۰۱۸ و از همه مهم تر سال ۲۰۲۲، شما چطور می توانید این موضوع را ترمیم کنید؟

در مورد جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ گمانه زنی های زیادی در ۵ سال اخیر بوده اما این گمانه ها فقط اتهام بوده و تا الان هیچ مدرکی ارائه نشده . برای همین ما این فرصت را داریم که برای سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ بهترین جام های جهانی تاریخ را سازماندهی کنیم. در مورد آینده و جام جهانی ۲۰۲۶ باید بگویم فرآیند ارائه پیشنهاد به زودی آغاز خواهد شد. خیلی واضح است که آن اشتباه برای تعیین همزمان میزبان برای دو جام جهانی نباید تکرار شود.


قطر شایستگی میزبانی جام جهانی را دارد؟

آنها این حق را در رای گیری مال خود کردند. آنها این حق را در رای گیری به دست  آوردند مثل کشورهای قبلی از جمله روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و  آلمان.


 با توجه به تمام فسادها بلاتر تنها ۴ روز پس از انتخابش استعفا داد. نظرتان درباره دوران ریاست بلاتر و اشتباهاتش چیست؟

فکر کنم خودش هم به این موضوع اشاره کرد که لحظه مناسب برای کناره گیری را از دست داد یعنی زمانی که کس دیگری باید جایگزین او می شد حالا او در وضعیت تعلیق است و در یک فرایند قانونی قرار دارد.


 به نظر می رسید بلاتر هنگام سقوطش پلاتینی را هم پایین کشید؟

فکر نمی کنم این طور باشد خیلی از مردم درباره خیلی چیزها صحبت می کنند باید اجازه دهیم که آقایان بلاتر و پلاتینی در برابر دادگاه از خود دفاع کنند و باید منتظر تصمیم دادگاه بمانیم چون قضاوت کار آنهاست و زمانش هم هفته بعد است. بعد از تجدیدنظر می توانم بیایم دوباره با هم بحث کنیم!(با خنده)


 تلاش برای ریاست فیفا امسال به یک رقابت دو نفره بین شما و شیخ سلمان تبدیل شده، برخلاف سال های قبل که برنده مشخص بود و بلاتر انتخاب می شود. فکر می کنید چه کسی برنده می شود؟

من واقعا نمی توانم بگویم این رقابت دو نفره است یا نه اما می توانم بگویم برای سایر نامزدها احترام قائلم و هیچ کدام را دست کم نمی گیرم اما تمرکزم روی فعالیت های انتخاباتی و برنامه های خودم است.


 اروپا بزرگترین حامی شماست و البته آمریکای مرکزی هم هست، اما آن قدرها در آسیا و آفریقا از شما حمایت نمی شود.

درست است. البته طبیعی است که من حمایت اروپا و آمریکای مرکزی و شمالی را داشته باشم . البته در آفریقا و آسیا هم از من حمایت می شود. با کسانی که سال هاست من را می شناسند صحبت کردم، کمیته اجرایی کنفدراسیون آفریقا حمایت خود را از شیخ سلمان اعلام کرده اما کمیته اجرایی رای نمی دهد و این فدراسیون ها هستند که تک تک رای می دهند و کار من همین است که تک تک به هر فدراسیون بروم و صحبت کنم و آنها را متقاعد کنم به من رای بدهند.


 درباره رقیب شما شیخ سلمان یک سری صحبت درباره مسائل حقوق بشری بحرین هست .

همان طور که گفتم به همه کاندیداها احترام می گذارم. من سالهاست شیخ سلمان را می شناسم و قضاوت درباره این شائبه ها کار من نیست. این وظیفه شما رسانه هاست که به مسائل این چنینی بپردازید.


 آیا احتمال همکاری بین شما و شیخ سلمان هست مثلا او رئیس فیفا شود و شما دبیرکلش شوید یا برعکس؟

ممکن است که من این پیشنهاد را بدهم و او دبیرکل شود. البته بین ما هیچ مذاکره ای نشده چون من خیلی مطمئنم که برنده انتخابات من هستم!


 جدی؟

بله ، مسلماً.


 گفتید اگر انتخاب شوید جام جهانی را ۴۰ تیمی می کنید، این برنامه شما برای جلب رای کشورهاست یا نگرش شماست؟

این نگرش من است و بر اساس تجربه. ما مسابقات جام ملت های اروپا را از ۱۶ تیم به ۲۴ تیم افزایش دادیم . اول از ما انتقاد می شد چون می گفتند دور انتخابی خسته کننده می شود و ۲۴ تیم از مجموع ۵۴ تیم صعود خواهند کرد اما هیجان انگیزترین دور انتخابی تاریخ را داشتیم. تیم هایی مثل آلبانی و ایسلند برای اولین بار به دور نهایی صعود کردند و تیم هایی مثل هلند که همیشه صعود می کردند این دفعه بازماندند. اگر عزم ما برای توسعه فوتبال در جهان جدی باشد افزایش تعداد تیم ها به ۴۰ تیم که هنوز هم ۱۹ درصد ۲۰۹ عضو فیفا است تنها راه پیش روی ماست تا بتوانیم از نقطه نظر ورزشی محبوبیت فوتبال را بیشتر کنیم.


 الان تنش هایی بین ایران و عربستان وجود دارد و باشگاه های عربستانی می گویند ما به خاطر مسائل امنیتی نمی توانیم وارد ایران شویم.

خب سیاست و فوتبال باید کاملا از هم جدا باشند . سیاست نباید در فوتبال دخالت کند و بایدکاملا برعکس باشد و به ساختن پل بین کشورها کمک شود و دیوارها شکسته شوند و کمک کند شرایط وخیم بین کشورها کمی آرام شود چون ما نمی توانیم فوتبال را برای مقاصد دیگر استفاده کنیم و باید از فوتبال حفاظت کنیم و مطمئن باشید فوتبال در سراسر جهان در تک تک کشورها بازی می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خیلی ذوق زده نشید. مثل این حرفها حتی به پاکستان هم زده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر