بازدید 14174

آیا موضوع احترام به گذرنامه ایرانی به فراموشی سپرده شده است؟

جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت برای تسهیل سفر به ایران و گسترش گردشگری، قصد دارد تسهیلات ویژه ویزایی به اتباع خارجی ارائه دهد؛ اما موضوع مهم اینجاست که متأسفانه کشورهای دیگر هیچ گاه خدمات مشابه متقابلی برای ایرانیانی که می خواهند به آن کشورها سفر کنند، نمی دهد.
کد خبر: ۵۶۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 15 February 2016
یکی از مشکلات عدیده ایرانیانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، گرفتن ویزا برای سفر به آن کشور است، زیرا کشورهایی که با ایران قرارداد لغو ویزا امضا کرده اند، محدود به چند کشور است که عموماً مقصد اصلی ایرانیان نیست. ایرانیان با گذرنامه جمهوری اسلامی ایران قادر هستند به 54 کشور در سراسر دنیا بدون ویزا سفر کنند. در این فهرست، نوزده کشور از قاره آفریقا، هشت کشور از قاره آمریکا، شانزده کشور از قاره آسیا، پنج کشور از قاره اروپا و شش کشور از قاره اقیانوسیه قرار دارند.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است،کشورهایی که مقصد اصلی ایرانیان برای سفر به آن کشورها هستند، برای اعطای ویزا به ایرانیان قوانین سفت و سختی قرار داده اند، به گونه ای که بسیاری از افراد ماه ها باید پشت درهای سفارت بمانند تا بتوانند بعد از گذراندن هفت خان رستم، ویزای آن کشور را دریافت کنند؛ حتی گاهی مجبور می شوند به آژانس های مسافرت های خارجی مراجعه و هزینه های هنگفتی را به آنها بپردازند تا بتوانند ویزای کشور مورد تمایل را تصاحب کنند.

همه این مشکلات را اضافه کنید به مشکلات پناهندگان ایرانی و یا مشکلات ایرانیان خارج از کشور که به دلایل فروان، دچار مشکلاتی در خارج از کشور شده اند و پناهگاهی برای آنان نیست. با این حال چند روز پیش، آقای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در خبری اعلام کرد که مرکز نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ها به ویژه در فرودگاه ها، ویزای سی روزه برای 180 کشور جهان صادر می کند.

امروز نیز سخنگوی وزات امورخارجه در توضیح این خبر بیان داشته است، جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود و تسهیل حضور توریست‌ها و گردشگران در کشور با توجه به جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوانی که در ایران وجود دارد، یک تصمیم ملی گرفته که بر اساس این تصمیم، اتباع همه کشورهای جهان به استثنای 9 کشور در هنگام ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند. این تصمیم بر اساس منافع ملی گرفته شده و امیدواریم که مورد استقبال قرار بگیرد. (البته بر اساس گزارش های پیشین ایران برای همه کشورها غیر از یازده کشور کلمبیا، سومالی، انگلیس، کانادا، آمریکا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان و هندوستان امکان صدور ویزا در فرودگاه را فراهم کرده بود که الان مشخص نیست کدام دو کشور از این لیست حذف شده اند).

این موضوع نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت برای تسهیل سفر به ایران و گسترش گردشگری، قصد دارد تسهیلات ویژه ویزایی به اتباع خارجی ارائه نماید؛ اما موضوع مهم اینجاست که متأسفانه کشورهای دیگر هیچ گاه خدمات مشابه متقابلی برای ایرانیانی که می خواهند به آن کشورها سفر کنند، نمی دهد. در واقع این بار ایران یکی از مهمترین اصول دیپلماتیک در اعطای ویزا ـ که از آن به «عمل متقابل» یاد می شود را کنار گذاشته و در اقدامی یکجانبه چنین امتیازی را به اتباع 180 کشور جهان ارائه کرده است.

در حالی که شاید از طریق پاره ای از رایزنی ها ایران نیز می توانست در ازای اعطای چنین تسهیلاتی تسهیلات مشابهی یا حداقل تسهیل در صدور روادید برای ایرانیان به دست آورد؛ اما در کمال تعجب شاهد هستیم که ایران بدون در نظر گرفتن این موضوعات، اقدام به اعطای یکجانبه این فرصت به شهروندان 180 کشور دیگر کرده است.

لغو یا برقراری روادید با یک کشور دائمی نیست، زیرا این توافق متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور و بنا بر یک اقدام متقابل صورت می‌گیرد؛ اما به هر حال، در صورتی که شما لغو روادید را تصویب کنید، باید دست کم انتظار اقدام متقابلی از طرف مقابل نیز داشته باشید.

این در حالی است که در چند سال اخیر، عملکرد برخی کشورها نشان می دهد در مقابل اقدامات ایران مبتنی بر حسن نیت رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده اند. به عنوان مثال کشورهای گرجستان، عمان، اندونزی، مصر و مالزی روندی منفی در روابط گردشگری خود با ایران پیش گرفته اند. در 12 تیرماه سال 92 دولت گرجستان اعلام کرد، یکجانبه، اقدام به لغو قراردادی کرده که سه سال پیش برای سفر اتباع دو کشور بدون نیاز به ویزا، میان تهران و تفلیس به امضا رسیده بود. یک ماه بعد نیز عمانی ها هم صدور ویزای توریستی را برای اتباع کشورمان متوقف کردند.

جالب اینکه در همین دوران ایران در اقدامی حیرت انگیز یکجانبه به اتباع هفت کشور سوریه، لبنان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، بولیوی، مصر و گرجستان اجازه داده، بدون ویزا و تنها با داشتن گذرنامه‌ی معتبر، مُهر ورود به ایران را دریافت کنند و برای مدت زمانی مشخص ـ طبق آنچه دولت ایران با توجه به توافقات دیپلماتیک و قوانین حاکمیتی تعیین کرده است ـ به کشورمان سفر کنند.
 
هم اکنون که ایران تصمیم گرفته، یکجانبه چنین امتیاز بزرگی برای شهروندان 180 کشور ایجاد کند، امیدواریم در آینده نزدیک نیز با چانه زنی از طریق سفارت خانه های ایران در خارج از کشور، روند تسهیل دریافت ویزا برای ایرانیان نیز اقداماتی انجام گردد و موضوع احترام به گذرنامه ایرانی به فراموشی سپرده نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۱۳
اکثر ایرانی وارد کشوری دیگر میشوند

پاسپورت خود را قائم میکنند

اگر بدانند ایرانی هستی


رفتارشان فرق میکند
احترام به خود ایرانی فراموش شده چی برسه به گذرنامه ایرانی !!
باید طوری سیاست گذاری شود که هر ایرانی به هر جای دنیا خواست سفر کند با احترام پذیرفته شود .
واقعا تاسف بار است که هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع نمیشود.
البته لازم به ذکر است که اخیرا گرجستان مجدد به حالت قبل بازگشت و روادید را لغو کرد
متاسفانه حسن نیت بازگشت مسافران را به ایران تضمین نمی کند. بازهم تصمیم خوبی است یک حداقل گردشگر خوب است که برای کشور درآمد زایی داشته باشد
هیچ مملکتی از افزایش توریست بدش نمیاد. اگر کشورهای دیگر ریسک تقاضا برای پناهندگی را پس از ورود به کشورشان در ایرانیها پائین می‌دیدند برای ما هم لغو ویزا فراهم میاوردند. تا زمانی‌ که این ریسک بالاست از کشورهای دیگر خصوصاً کانادا، آمریکا و اروپای غربی هیچ انتظاری نداشته باشید.
باید تحسین کرد ودرود خدا به انها گفت
این اقدام یک اقدام استراتژیک وسازمان یافته و
به مشابه تاسیس زنبور داری در کنار باغ گل است
ما نیاز به اشتغال داریم وتنها کشور امن منطقه هستیم وارز وسودی که نصیب ما میشود 100 برابر درامد صدور ویزا است

ما بر اساس زمان پیش میرویم ووقتی در تمام دنیا صنعت گردشگری ایران دهان به دهان شد

دیگر ان موقع ویزا می گیریم واین حرکت مات علمی کنگره امریکا است!!!!!
جاناسخن ازدل مامى گويى، بريدسرى به سفارت خانه هامثلامجارستان بزنيدببينيدملت توسرمابيرون ساعتهامعطلندوچقدرتحقيرميشن، براى ويزاكه برن بچه شون كه تحصيل ميكنه ببينند! بليط رفت وبرگشت، بيمه مسافرتى....كلى هزينه تحميل ميشه تاآياويزابدن يانه!!! بيمه هاهم كه پوست ملت رومى كنند. حالاحساب كن شهرستانى هم باشى،... واقعافقط شعارميديم وشان ايرانى روزبروزپايين مياد
ناگفته گذاشتید که:
دریافت ویزای ایران برای اتباع دیگر کشورها از سخت ترین ویزاهای دنیاست!
متاسفانه ایرانیان معدودی به محض ورود به برخی از کشورها تقاضای اقامت مینمایندو این یکی از دلایل اصلی برای کشورهای مقصد معتبر برای سخت گیری است.
اما در مورد کشورهایی که چندان وزنی در دنیای سیاست و اقتصاد ندارند، وظیفه مسئولین است که به ایرانی بودن احترام بیشتری بگذارند که از اهمیت بی بدیلی بر خوردار است و رفتار مشابهی در مقابل آنها داشته باشند
کشورهای گدا گشنه اروپای شرقی؟واسه یه پاکت سیگار له له میزنن.راحت بدون ویزا یا به اسانی وارد ایران میشوند.کشوری قدرتمندوپهناوری که زمانی نصف دنیارا صاحب بود.الانم ازش چیزی کم نشده.الکی به هرکسی ویزا ندهید
جناب تابناک زمان دولت قبلی از این تیترها نمی زدی!
حالا اروپا رفتن علاقهمند شدی!
شما از دولن روحانی و وزیر لایقش دکتر ظریف حمایت کنید! این مشکل تون هم حل میشه!
قبل ازینکه منتظر احترام دیگران به خود باشیم، بایستی به خودمان احترام بگذاریم و خودمان محترم باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر