بازدید 16746
مرور روزنامه‌های دوشنبه 26 بهمن؛

پاسخ اژه ای به اشاره روحانی/ آمار عجیب قربانیان دود قلیان!

سفر رئیس جمهور غنا به ایران و دیدار با برخی مقامات کشورمان، از جمله رهبر انقلاب در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که سخنان وزیر کشور در باب انتخابات و همچنین اوضاع بحران سوریه از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۶۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 15 February 2016

سفر رئیس جمهور غنا به ایران و دیدار با برخی مقامات کشورمان، از جمله رهبر انقلاب در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که سخنان وزیر کشور در باب انتخابات و همچنین اوضاع بحران سوریه از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز دوشنبه 26 بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با تیتر «مشکل صداو سیما و روحانی چیست؟» می نویسد: «انتقادها به عملکرد سیاسی صداو سیما در جریان اتفاقات خاص به اوج خود می رسد. این اتفاقات می تواند سالگرد انقلاب باشد یا سالگرد انتخابات های ۷۶ و ۸۸ یا رحلت امام خمینی در واقع هر رخداد تاریخی دیگری. همچنین می تواند درخصوص مسائل جاری روز باشد مثل مذاکرات هسته ای، راهپیمایی ها، انتخابات ها و حتی جشنواره فیلم فجر.شاید در دو سالی که از عمر دولت روحانی می گذرد بیشترین تنش بین دولت و صداوسیما در جریان مذاکرات بود، وقتی صداوسیما در قامت رسانه اپوزیسیون علیه دولت و تیم مذاکره کننده مستند و گزارش تهیه می کرد. اما در یک ماه گذشته مناقشه یک بار با سانسور بخشی از سخنان رئیس جمهور در این رسانه و در دو مقطع دیگر با قطع و عدم پخش سخنان او در دو روز پیاپی وارد فاز جدیدی شده است.حالا نیز با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان بار دیگر سیل انتقادها روانه تنها رسانه رسمی تلویزیونی ایران شده است. حاشیه های پخش فیلم انتخاباتی هاشمی رفسنجانی شاید خوان اول این انتقادها باشد. انتقادهایی که اصل حرفشان این است که صداوسیما رسانه ای ملی است و باید دیدگاه های سیاسی همه گروه های رسمی و قانونی کشور را انعکاس دهد، نه اینکه تنها تریبون گروهی خاص باشد و به این صورت رسانه ملی تبدیل شود به رسانه میلی.»


«روزنامه شرق» امروز در یادداشتی به قلم علی خرم از دیپلمات های سابق وزارت امورخارجه به موضوع روابط پسابرجامی ایران می پردازد. علی خرم در این گزارش با تیتر «ارتباط با همه، نه‌فقط چین و روسیه» می نویسد: «چهره ایران به‌ عنوان یک قدرت قوی منطقه‌ای در حال به‌ظهوررسیدن است. از یک‌سال قبل از به‌وقوع‌پیوستن توافق هسته‌ای، این سونامی در حال شکل‌گیری بود تا بتواند اقیانوس ما را دربر بگیرد و هرچه به زمان حاضر نزدیک شدیم، شدت و حدت این تلاطم بیشتر شد. خیلی‌ها سعی کردند و می‌کنند که مقابل ما بایستند همان‌طور که خیلی‌ها مقابل چین در جهان ایستادند و دراین‌میان آمریکا نفر اول بود و قدرت را دودستی تقدیم چین نکرد؛ همان‌طور که قدرت‌های منطقه‌ای هم قدرت را دودستی تقدیم ایران نمی‌کنند.

برخی کشورها ٣٧ سال عادت کرده بودند که نان عدم رابطه دیپلماتیک و خصومت ایران و آمریکا را بخورند. عربستان در پرتوی خصومت ایران و آمریکا، عربستان امروزی شد، شورای همکاری خلیج‌فارس را تشکیل داد و در خلیج‌فارس ابرقدرتی کرد و در یمن و سوریه، طالبان و القاعده و داعش را به وجود آورد و جهان اینها را به‌خوبی می‌داند.

اگر روزی قرار باشد در، روی پاشنه‌ای دیگر بچرخد، عربستان به جرم «جنایت علیه بشریت» محاکمه خواهد شد. شخصیت حقیقی مسئولان عربستان در دادگاه بین‌المللی جنایی قابل‌تعقیب است که جنایت انجام داده‌اند و این ساطور حتما بالای سر عربستان هست. از سوی دیگر، از ١٠ سال پیش هم آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که از خاورمیانه به خاور دور بروند اما از چین و روسیه تا اسرائیل، عربستان و ترکیه سعی کردند با اقدامات متعدد خود، آمریکا را از این تصمیم پشیمان کنند. تنها کشوری که در این قضیه نفع می‌برد یا خروج آمریکا از خاورمیانه مطابق سیاست‌های آن است، ایران است. البته فرانسه و بریتانیا مترصد هستند که در صورت خروج آمریکا، جای آن را بگیرند ولی آمریکا و پتانسیل‌هایش کجا و فرانسه کجا؟

پس ما باید با درک شرایط منطقه و خودمان، سیاست‌های خاورمیانه‌ای را گزینش و انتخاب و شرایط را فراهم کنیم. اگر چین این شرایط را فراهم می‌کند که در آسیا، فقط‌وفقط چین باشد، خودش هست که شرایط را فراهم می‌کند و نه دیگران. جمهوری اسلامی ایران باید شرایط سیاسی را برای بروز و ظهور قدرتمندانه خود فراهم کند. ایران باید هم با شرق و هم با غرب هم‌زمان روابط داشته باشد نه فقط با روسیه و چین، تا بتوانیم از بهترین‌های روسیه، چین، اروپا و آمریکا بهره‌مند شویم.

قدرت منطقه‌ای باید بتواند خودش را با تارهایی متصل به همه قدرت‌های جهانی، همچون یک بندباز ماهر در هوا معلق و متعادل نگه دارد. پس باید همه این اهرم‌ها را فراهم کنیم و اگر در اختیار داریم باید درست بسنجیم و از شتاب‌زدگی پرهیز کنیم. یادمان نرود همه قدرت‌های منطقه‌ای خاورمیانه و بسیاری از قدرت‌های جهانی مایلند «ایران آکروباتیست» سقوط کند ولی این کاملا بستگی به ما دارد و سیاست‌های داخلی و خارجی ما در این‌باره قطعا تعیین‌کننده خواهند بود.»


«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به اظهارات وزیر کشور درباره انتخابات پرداخته و با تیتر خبر «قسم خورد!» به واکنش عجیب رحمانی‌فضلی به شائبه‌ها درباره عملکرد جناحی وزارت کشور در انتخابات می پردازد و می نویسد: «در روزهای منتهی به آغاز تبلیغات انتخاباتی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور تلاش کرد به برخی شائبه‌های سیاسی درباره رفتار مجری انتخابات که می‌تواند به اصل بی‌طرفی‌‌اش خدشه وارد کند، پاسخ دهد. رحمانی‌فضلی برای آنکه در این‌باره از خود رفع اتهام کند، قسم حضرت عباس(ع) یاد کرد. او گفت دولت در روند بررسی صلاحیت‌ها قصد فشار به هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان نداشته است. یکی از مهم‌ترین این شائبه‌ها، رفتار هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است به‌گونه‌ای که در یک اقدام بی‌سابقه، در حالی که 12 هزار نفر برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند، هیات‌های اجرایی صلاحیت بیش از 10 هزار نفر از این تعداد را تایید کردند! این اقدام در افکار عمومی به «تایید صلاحیت فله‌ای» تعبیر شد. البته افراد پیگیر و مطلع از این واقعه چندان تعجب نکردند چراکه پیش از آن تصمیم‌گیران یک جریان سیاسی حامی دولت، تصریح کرده بودند که برای آنکه نظارت و تمرکز شورای نگهبان بر بررسی صلاحیت‌ها مخدوش شود، باید نهضت ثبت‌نام فله‌ای راه‌اندازی شود. این موضوع البته با واکنش آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز مواجه شد و آیت‌الله گفت که جریان حامی فتنه با ایده ثبت‌نام فله‌ای به دنبال عبور از سد شورای نگهبان است. با توجه به چنین برنامه‌ای، تایید صلاحیت فله‌ای کاندیداها در هیات‌های اجرایی باعث ترافیک کاری شدید در هیات‌های نظارت برای بررسی صلاحیت‌ها شد.


«روزنامه دولتی ایران» در گزارشی با عنوان «جزئیات طرح تحریک بخش مسکن اعلام شد» می نویسد: « رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزئیات طرح «تحریک بخش مسکن توسط بازار سرمایه» گفت: علاوه بر اینکه اوراق رهنی تا پایان امسال عرضه می‌شود برأی سرمایه گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان نیز معافیت 100درصدی در نظر گرفته شده است.

محمد فطانت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره سرمایه گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان، افزود: سازمان بورس امسال برأی فعالیت دو صندوق زمین و ساختمان مجوز ارائه کرده است؛ برأین اساس آماده ایم این ابزار را برأی عموم مردم باهدف مشارکت در ساخت و سازها ارائه کنیم. وی از جمله مزایای صندوق‌های مسکن را «سپر مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی کامل» برشمرد که در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: سرمایه گذاران در این بخش می‌توانند با استفاده از این ابزار از معافیت‌های 100درصدی استفاده کنند.فطانت با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد همه متقاضیان را پشتیبانی کند، افزود: در گام نخست افراد می‌توانند از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه وارد شده و پس از ارائه اطلاعات و دریافت راهنمایی از این مجوز استفاده کنند.

وی درباره عرضه اوراق رهنی نیز افزود: ساخت و ساز، یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در رشد اقتصادی کشور است؛ تحریک این بخش نیاز به تجهیز منابع و سرمایه گذاری دارد که بخشی از آن باید ازطریق سیستم بانکی انجام شود.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع اظهارات رئیس جمهور در باب قاچاق و همچنین پاسخ سخنگوی قوه قضائیه پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «پاسخ اژه ای به اشاره روحانی» می نویسد: «نود و دومین نشست خبری سخنگوي قوه‌قضاييه ديروز برگزار شد.حجت الاسلام‌ غلامحسین محسنی اژه‌ای در اين نشست خبري درباره اشاره رئيس‌جمهور به يكي از دستگاه‌هاي مرتبط با قاچاق و نحوه كنترل هزينه‌ انتخابات و همچنين آخرين وضعيت پرونده‌هاي مهم قضايي توضیح داد. نودودومین‌نشست‌خبری‌سخنگوي‌قوه‌قضاييه ديروز برگزار شد. حجت‌الاسلام‌غلامحسین‌

محسنی‌اژه‌ای در اين نشست خبري با تشريح آخرين وضعيت پرونده‌هاي مهم قضايي به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

رئیس جمهور اگر از تخلف دستگاهی اطلاع دارد گزارش کند

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی براینکه رئیس جمهور هفته گذشته از نقش یکی از دستگاه‌ها در قاچاق کالا یاد کرده و اینکه آیا تاکنون در این ارتباط از سوی رئیس‌جمهور یا دولت گزارشی به قوه‌قضاییه رسیده است یا خیر، گفت: اینکه از ناحیه هر مسئولی به ویژه مسئولان عالی مثل رئیس جمهور به صورت مبهم و کلی سخنی گفته شود، حرف صحیحی نیست.محسنی اژه‌ای ادامه داد: وقتی مسئولی به صورت مبهم و کلی حرف می‌زند ممکن است ذهن مردم به جاهای گوناگون سوق یابد و این صحیح نیست و شاید در حد تشویش اذهان عمومی نیز محسوب شود و این خودش جرم است.وی تأکید کرد: در مورد قاچاق کالا، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برعهده رئیس جمهور قرار دارد و چنانچه رئیس جمهور اطلاعاتی دارد، ستاد زیرنظر ایشان است و می‌تواند موضوع را پیگیری کند. از طرف دیگر وزارت اطلاعات نیز جزیی از دولت است و می‌تواند پیگیر موضوع باشد.معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه طبق قانون چنانچه مسئولی اطلاعاتی داشته باشد و ندهد خلاف است، افزود: این مسئله متأسفانه در برخی دوره‌های قبلی نیز بود و می‌گفتند لیست مفسدین داخل جیب‌مان است. به چه دردی می‌خورد؟ شما مسئول عالی هستید و اگر اطلاعاتی دارید به دستگاه‌های قضایی، انتظامی و اطلاعاتی بدهید تا موضوع را پیگیری کنند. محسنی اژه‌ای تأکید کرد: ان‌شاءا... اگر رئیس جمهور از جای خاصی اطلاعاتی دارد، ارائه کند تا انگشت اشاره به جاهای مختلف نرود و اگر دستگاهی متخلف است سراغ آن دستگاه بروند. وی گفت: تا الان مورد خاصی که با این عنوان به قوه‌قضاییه منتقل شده باشد و قوه‌قضاییه پیگیری نکرده باشد سراغ ندارم.


«روزنامه کیهان» در گزارشی انتخاباتی با تیتر «خیز انتخاباتی اشرافیت» می نویسد: «حداقل از یک سال پیش کارگزاران، به عنوان نماد پیوند قدرت و ثروت برای مدیریت فضای انتخابات کشور خیز بلندی را برداشته است، مدیریت اصلاح‌طلبان توسط این جریان نشان می‌دهد که کارگزاران با موفقیت به دست آمده در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برای ادامه راه به مجلس دهم چشم دوخته است. نگاهی به گذشته این جریان که حتی اصلاح‌طلبان نیز در برهه‌ای که به فلاکت امروز نیفتاده بودند از رفتن به زیر بلیط آن ابا می‌کردند حکایت از آن دارد که برای کارگزارانی‌ها آن‌چه اهمیت ندارد رای مردم و آن چیزی که مهم نیست، معیشت ملت است.

مدیران اقتصادی و فرهنگی دولت سازندگی که در این تشکل گرد هم جمع شده بودند عملکرد مدیریتی مطلوبی نداشته و معتقد بودند که بایستی برای رسیدن به توسعه بسیاری از مردم زیر چرخ‌های توسعه له شوند و این چنین بود که افزایش سرسام‌آور تورم که به گفته یکی از اصلاح‌طلبان از دوران کوروش به این سو بی‌سابقه بوده است ناآرامی‌های اجتماعی برخی از شهرهای کشور از مشهد تا قزوین را فرا گرفت.

خیز این جریان برای در اختیار گرفتن مجلس دهم موجد این سؤال است که آیا کارگزاران دوباره می‌خواهند عده‌ای را زیر چرخ‌های منافع و امیال خود قربانی و له کنند؟!

کارگزاران سازندگی فعالیت خود را از فروردین ماه سال جاری برای رسیدن به کرسی‌های مجلس تشدید کرد و جالب آن که نقطه آغازین این فعالیت‌ها نیز از سعدآباد که می‌تواند نماد اشرافیت باشد شروع شد.»


«روزنامه ابتکار» در یک گزارش اجتماعی به موضوع قلیان و دود پرداخته است و در گزارشی با عنوان  «هر 5 ثانیه یک ایرانی جان خود را دود می‌کند» می نویسد: «پای ثابت و همسفر بی چون و چرای بسیاری از ما ایرانیان است. اصلا نبودش ممکن است سفر را لغو کند. دانشجویان و دانش آموزان تا فرصتی پیدا می کنند به سراغش می روند. هر قدم که دروغ است اما در هرچهار راه با کمی زحمت دری پیدا می کنید که به زیرزمین می رود و یا مغازه ای است که بر سر درش نوشته شده «قلیان‌سرا». بحث یکی دو روز نیست. از زمان قاجار این "قلقل کنک" در خانه ها و مغازه های ایرانی یافت می شود. حجم دودش به پای خودرو ها نمی رسد اما ضررش بیشتر از آن است. فرزندان از کشیدن سیگار منع می شوند ولی به راحتی در جمع خانوادگی قلیان می کشند. به هر حال مبارزه با این تفریح تفننی که هر 5 ثانیه جان یک انسان را می گیرد کاری دشوار است.


«روزنامه جوان» در گزارشی به موضوع بحران سوریه پرداخته و در گزارشی با عنوان «انگشت داعشيان در آتش سوريه» می نویسد: « تركيه با آتش توپخانه مواضع نيروهاي كرد سوريه و نيروهاي ارتش را در استان‌هاي حلب و لاذقيه مورد هدف قرار داد؛ اقدامي كه مي‌تواند دامنه بحران در سوريه را تا ميزان غيرقابل پيش‌بيني گسترش دهد. ديشب گزارش‌هايي هم از ورود نيروهاي تركيه به خاك سوريه منتشر شد و سعودي‌ها نيز جنگنده‌هاي خود را در اينجرليك تركيه مستقر كردند. برخي خبرها نيز حاكي از حركت واحدهايي از ارتش اردن به سمت سوريه است.

آزادسازي شهرهاي نبل و الزهرا به دست ارتش سوريه در استان حلب موازنه ميداني را به نفع نيروهاي مقاومت تغيير داده و سبب شده حاميان تروريست‌ها راه‌هاي جديدي را براي كمك به تكفيري‌ها امتحان كنند. تركيه كه به همراه عربستان سعودي در روزهاي اخير آمادگي خود را براي حمله زميني به سوريه اعلام كرده است از شنبه شب با آتش توپخانه مواضع نيروهاي كرد و ارتش سوريه در استان‌هاي حلب و لاذقيه را مورد هدف قرار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار