بازدید 22476
کروز جلوتر از ترامپ؛ رقابت سخت کلینتون و ساندرز

نتایج غیرمنتظره در نخستین مرحله انتخابات مقدماتی در آمریکا

سناتور تدکروز که از تگزاس خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده، موفق شد، در میان انجمن های حزبی جمهوری خواهان ایالت آیووا بیشترین رأی را از آن خود کند که این مهم را می توان پیروزی بزرگی برای او و یک شکست بزرگ برای دونالد ترامپ عنوان کرد. در میان دموکرات ها نیز کلینتون و ساندرز رقابت تنگاتنگی با هم دارند.
کد خبر: ۵۶۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 02 February 2016
نتایج غیرمنتظره در نخستین مرحله انتخابات مقدماتی در آمریکاسناتور تدکروز که از  تگزاس خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده، موفق شد در میان انجمن های حزبی جمهوری خواهان ایالت آیووا بیشترین رأی را از آن خود کند که این مهم را می توان یک پیروزی بزرگ برای او و یک شکست بزرگ برای دونالد ترامپ عنوان کرد.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی به بررسی نتایج انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا پرداخته و می نویسد، پیروزی قاطع تد کروز در حالی اتفاق افتاده که در آن سوی رقابت و در جریان رقابت های درون حزبی دموکرات ها، سندرز و کلینتون در یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و اختلاف آنها کم تر از یک درصد است.

نظرسنجی های جمهوری خواهان که پیش از این، از پیشتازی دونالد ترامپ در رقابت های جمهوری خواهان خبر می داد، در ایالت آیووا یکباره شرایط را تغییر داد و نتایج نهایی انتخابات انجمن های حزبی قوانین متعارف سیاست را کنار زد و باعث شد، تد کروز از یک تاجر میلیاردر (دونالد ترامپ) پیشی بگیرد.

واقعیت اتفاقی که در ایالت آیووا افتاد، این بود که ترامپ با همه هواداران و هزینه های تبلیغاتی اش در برابر رویکرد سنتی تد کروز شکست خورد. یکی از دلایل موفقیت کروز در جریان انتخابات را می توان رویکرد سنتی او و حمایت اوانجیلیست ها از او دانست.

در حال حاضر، پیروزی تد کروز در ایالت آیووا، او را به عنوان یکی از نامزدهای قدرتمند جمهوری خواهان مطرح کرده و برای سایر ایالت ها، به ویژه ایالات جنوبی آمریکا، این امید را زنده کرده است  که یک نامزد محافظه کار بتواند پیروز نهایی باشد.

پس از اعلام این نتایج، تد کروز در اظهاراتی گفت، نتایج نهایی جمهوری خواهان در ایالت آیووا این پیام را برای همه دارد که رئیس جمهور آتی آمریکا را رسانه ها و مقامات سیاسی واشنگتن نمی توانند انتخاب کنند و این مردم هستند که حرف آخر را باید بزنند.

شمارش آرا نشان می دهد، سناتور تد کروز با کسب ۲۷.۷ درصد آرا، برنده رقابت جمهوری خواهان شده است و دونالد ترامپ با ۲۴.۳ درصد آرا دوم و سناتور مارکو ربیو با ۲۳.۱ درصد سوم شده اند.

نتایج غیرمنتظره در نخستین مرحله انتخابات مقدماتی در آمریکا

پس از اعلام نتایج رقابت های درون حزبی در ایالت آیووا، دونالد ترامپ نیز در یک سخنرانی کوتاه اما پرشور در جمع هوادارانش گفته، ایالت آیووا و مردمانش را دوست دارد و به رقابت های انتخاباتی آتی، به ویژه رقابت انتخاباتی هفته آینده در ایالت نیوهمپشایر  تمرکز کرده و تلاش می کند، در آن ایالت پیروز رقابت های جمهوری خواهان باشد. ترامپ همچنین با دادن امیدواری به هواداران خود در جمع آنها گفت، من به شما افتخار می کنم و به آینده امیدوار هستم.

سی ان ان در ادامه گزارش خود می افزاید، فارغ از نتایج نهایی ایالت آیوا، نباید از نمایش قوی و حمایت های خوبی که از مارکو روبیو انجام گرفت، غافل شد و این مهم، می تواند او را در ادامه به عنوان یک رقیب جدی برای ترامپ و کروز معرفی کند.

مارکو روبیو که از نتایج اعلام شده خیلی خوشحال بود و به عنوان نفر اول پشت دوربین های تلویزیونی برای اظهار نظر ظاهر می شد، به مخاطبان گفت: «این لحظه شاید در ماه های دیگر اتفاق نیفتد، زیرا رقبای ما تصور می کردند، ما هیچ شانسی در انتخابات نداریم، ولی ما به آنها ثابت کردیم که در رقابت جدی هستیم».

مارکو روبیو در جمع هواداران خود افزود: «آنها به من گفته بودند تو باید در صف صبر کنی تا نوبتت برسد، اما امشب در آیووا، مردم این ایالت بزرگ یک پیام را اعلام کردند و آن، این بود که پس از گذشت هفت سال دیگر صبر مردم ما تمام شده است و ما بیشتر از این نمی توانیم صبر کنیم تا کشورمان را از دست دموکرات ها پس بگیریم.

به گزارش سی ان ان، نتایج انتخابات درون حزبی ایالت آیووا همچنین این پیام را می دهد که تد کروز به عنوان سناتور تگزاس، این امکان را دارد تا در ادامه بر روش های غیر معمول مبارزات انتخاباتی ترامپ، از جمله قدرت اقتصادی و شهرت او پیروز شود.

مغلوب ساختن ترامپ و دیگر جمهوری خواهان توسط تد کروز، همچنین این پیام را می تواند مخابره کند که او در آستانه یک پیروزی خیره کننده است؛ اما به این نکته نیز باید دقت کرد که در نتایج نهایی در ایالت آیووا، آرای اوانجلیست ها موثر بود و این شرایط در همه ایالات جاری نیست.

نتایج انتخابات در آیووا نشان داد که دیگر نامزد دموکرات ها، یعنی مارتین اومالی، فرماندار سابق مریلند، درصد بسیار کمی از آرا را به دست آورد و شخصاً مبارزات خود را به حالت تعلیق درآورد و در میان جمهوری خواهان هم مایک هاکبی پایان مبارزاتش را اعلام کرد.

یکی از نکات جالب رقابت های انتخاباتی در ایالت آیووا این بود که بن کارسون، جراح مغز و اعصاب و رئیس سابق بخش جراحی مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان جانز هاپکینز، به خبرنگاران گفته که او قصد سفر به ایالت نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی برای رقابت های حزبی را ندارد و به فلوریدا باز می گردد تا استراحت کند و با خانواده اش دیدار کند. ریک سنتروم، سناتور سابق ایالت پنسیلوانیا نیز از حضور در رقابت های درون حزبی هفته آتی در ایالت نیوهمپشایر صرف نظر کرده و تصمیم دارد مستقیم به ایالت کارولینای جنوبی برود.

فارغ از جریان رقابت در میان جمهوری خواهان، در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات، فاصله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و سناتور برنی سندرز بسیار اندک است و نسبت آرای کلینتون و سندرز 50.1 به 49.4 است.

کلینتون در این رابطه گفته است، او ادعای پیروزی ندارد و بیش از آنکه منافع خودش برایش مهم باشد منافع حزب دموکرات و آینده آمریکا برایش مهم است. او به هواداران خود گفت: «من دوست دارم یک رقابت واقعی وجود داشته باشد و من سخت به این فکر می کنم که آنچه حزب دموکرات می خواهد چیست و آنچه ما از آینده آمریکا می خواهیم چیست».

او اضافه کرد، در رابطه با مناظرات سندرز همچنان هیجان زده است و پس از پایان رقابت های حزبی در آیووا، الان می تواند یک نفس راحت بکشد.

نتایج غیرمنتظره در نخستین مرحله انتخابات مقدماتی در آمریکا

برنی سندرز نیز در برابر شور و شوق هوادارانش که با تکرار کلمه «برنی، برنی» از او حمایت می کردند و پس از رقابت نفس گیر او با هیلاری کیلینتون به وجد آمده بودند، گفت: «9 ماه پیش، ما به این ایالت زیبا آمدیم و در حالی وارد جریان رقابت های انتخاباتی شدیم که نه پول داشتیم و سازمان سیاسی مشخص و نه کسی ما را به رسمیت می شناخت و نه کسی از ما حمایت می کرد. امشب، در حالی که هنوز نتایج مشخص نیست، به نظر می رسد که رقابتی بسیار تنگاتنگ در جریان است».

گفتنی است، پس از آیووا، ۴۹ ایالت دیگر در مرحله مقدماتی برای تعیین نامزد هر حزب در جریان انتخاب رقابت خواهند کرد و نهایتاً نامزد هر حزب در تابستان پیش رو مشخص خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل