بازدید 45930

تصویب لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل

کد خبر: ۵۶۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 01 February 2016
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب کلیات لایحه کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه زنان شاغل با شرایط خاص بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی با تأیید مراجع مربوطه 36 ساعت در هفته کار می‌کنند اما حقوق و مزایای 44 ساعت را دریافت می‌کنند.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تصویب لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه پیشنهاد مرکز امور زنان دولت دهم و با همکاری نمایندگان خانم مجلس آماده شد و در اواخر دولت گذشته و اوایل مجلس نهم تقدیم مجلس شد، ما از ابتدا پیگیر این موضوع بودیم و کمیسیون اصلی این موضوع کمیسیون اجتماعی بود و بنده به عنوان عضو کیسیون اجتماعی توضیحات زیادی دادم تا برای آقایان رفع ابهام شود، با توجه به اینکه لایحه است و شورای نگهبان به لحاظ بار مالی ایرادی به این لایحه وارد نخواهد کرد ان‌شاءالله بعد از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ می‌شود و از آن پس به وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: لایحه یک ماده واحده دارد و بر اساس این ماده ساعت کار هفتگی زنان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قرار دادی که سرپرست خانوار هستند یا اینکه فرزند زیر هفت سال دارند، یا فرزند معلول دارند یا همسر یا فرزند آنها مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج است هم در دستگاه‌های اجرایی ماده 222 قانون برنامه پنج ساله که شامل کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی و هم شامل بخش‌های غیردولتی می‌شود و بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی با تأیید مراجع ذیربط 36 ساعت در هفته کار می‌کنند اما حقوق و مزایای 44 ساعت را دریافت می‌کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در این مورد کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی و یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند برای اینکه بخش خصوصی هم برای ایجرای این قانون تلاش کند مشوق‌های این چنینی در نظر گرفته شده است.

آلیا تصریح کرد: در تبصره دیگر این لایحه  آمده است کیفیت محاسبه ساعت کار و حق بیمه سهم کارفرما در آیین نامه اجرایی حداکثر ظرف 3 ماه از سوی معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و همینطور وزارت تعاون و وزارت بهداشت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، احتمال دارد برخی از نمایندگان پیشنهادهای تکمیلی داشته باشند اما آن چیزی که ما می‌توانیم به مناسبت دهه فجر هدیه‌ای به خانم‌های شاغل جامعه بدهیم تصویب کلیات این لایحه است.

وی افزود: با توجه به اینکه متأسفانه دولت یازدهم ساعت کاری ادارات را از ساعت 14 و 30 به 16 و 30 افزایش داده است این برای آقایان خوب است اما برای خانم‌ها شرایط طاقت فرسایی را ایجاد می‌کند و کلیه خانم‌ها به این موضوع معترض هستند، ممکن است عده‌ای هم باشند که با داشتن شرایط خاص نخواهند از این قانون استفاده کنند اما زنان شاغلی که مایل باشند از این قانون استفاده کنند درخواست خود را ارائه می‌دهند و یک روز کاهش ساعت کاری می‌گیرند.

این عضو کمیسیون اجتماعی افزود: بنده در مورد همین موضوع حدود 170 نامه و مکاتبه از سوی زنان شاغل داشتم که بالاخره پاسخ این درخواست‌ها با تصویب کلیات این لایحه داده شد و این هدیه نمایندگان مجلس به بانوان شاغل جامعه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۶
انتشار یافته: ۱۸
تابناک جان من کارمندم ولی تو محیط کاری از کارکرد بانوان خیلی شاکیم.
کارمندان خانم همین چند ساعتی هم که میان اداره کار نمی کنند و مدام دنبال حاشیه هستند و حالا این هدیه بابت چیست !!
هدیه می خواهید بدهید به من کارمند بدهید که شرمنده زن وبچم هستم !1
پاسخ ها
نرگس
| United States |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
از مردهای کارمند خاله زنک تر ندیدم.
همه بانوان شاغل آرزوی کاهش ساعت کاری رو دارند ولی فقط 10 درصد شرایط خاص دارند.تکلیف 90 درصد اکثریت چیه؟چرا این لایحه رو به همه بانوان شاغل تعمیم نمیدهید؟
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
احتمالا ساعات کاری خانم ها باید به 2 ساعت در روز کاهش یابد
این مصوبه واقعا در راستای تحکیم خانواده است و مرهمی بر دلهای ریش خانواده هایی که بیمار صعب العلاج دارند.
متشکریم
البته فقط شامل مراکز دولتی میشود بخش خصوصی جز هیچ جا به حساب نمیاد .............................
خدا رو شکر
ممنون که این قدم مثبت رو برداشتید. برای تحکیم خانواده اقدامات این چنینی بسیار لازم و مفید است خداقوت
كاش ساعت كاري بانوان باردار كم مي شد
در اثر این قانون استخدام خانومها از وضع موجود هم بدتر خواهد شد و معلوم نیست چه بر سر زنان نیازمند اشتغال بیاید
اگر زنان شاغل فعلی به شغل شان نیاز دارند و نمیتوانند شغل شان را ترک کنند
چگونه است که زنان جویای کار به شغل شان نیاز ندارند؟!
خانمهایی که خودشان بیماری خاص دارند و هم پای دیگران ساعات کاری دارند هیچ جایی برایشان در نظر گرفته نشده.
حداقل به این لیست بانوان با بیش از بیست سال سابقه کار را هم اضافه میکردید که واقعا توانشان کاهش یافته است و شرایط بازنشستگی هم برایشان فراهم نیست
خدا انشالله پدر و مادرشونو بیامرزه . به خدا خیلی از مشکلات اینجوری حل میشه . وقتی یه مادر بتونه یکساعت زودتر بره خونه واقعا خیلی بهتر میتونه خانواده رو حمایت کنه . ممنون از همه مسئولین عزیز باید تشکر ویژه بشه . تا وقتی خانواده ها سرو سامان نگیرن جامعه پیشرفت نمیکنه.
ساده اش اینه که کارفرما دیگه زن استخدام نمی کنه و راحت (:
نتیجه این مصوبه چیزی جز خانه نشین شدن این قبیل زنان نخواهد بود. کدام عقل سلیمی حقوق 44 ساعت کار در هفته را می پردازد و فقط به 36 ساعت کار بسنده می کند؟ این درست مثل این است که قانون بگذرانند اگر شما از فروشنده ای که سرپرست خانوار است خرید می کنید باید بهای 42 کیلو جنس را بپردازید ولی فقط 36 کیلو دریافت کنید. آیا در این صورت شما یا کس دیگری از آن فروشنده خرید خواهید کرد؟ به همین دلیل هم شرکت های خصوصی این قبیل زنان را استخدام نخواهند کرد. بنابراین کسانی که این قانون را وضع کرده اند یا نادانند یا با اشتغال زنان مخالفند.
ممنون از اینکه بالاخره قراردادی ها هم شامل حالشون شد .واگر بشه که عالیه
چرا به همه خانم ها داده نمیشه این بی انصافی میشه
کاش کاهش ساعت کار ی شامل زنان باردار هم میشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل