بازدید 14887

مهمترین محورهای دستور کار روحانی در سفر به فرانسه

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ادامه سفر اروپایی خود، امروز از رُم عازم پاریس، پایتخت فرانسه می‌شود تا در جریان دو روز حضور خود در این شهر، با مقامات ارشد فرانسوی دیدار و گفت‌و‌گو کند. در این میان، با توجه به وزن و جایگاه بالا‌تر فرانسه در اروپا نسبت به ایتالیا و همچنین پیشینه روابط اقتصادی گسترده دو طرف، این سفر و برنامه‌های در نظر گرفته شده در آن، بیشتر در رسانه‌های بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 27 January 2016
مهمترین محورهای دستور کار روحانی در سفر به فرانسهحسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ادامه سفر اروپایی خود، امروز از رُم عازم پاریس، پایتخت فرانسه می‌شود تا در جریان دو روز حضور خود در این شهر، با مقامات ارشد فرانسوی دیدار و گفت‌و‌گو کند. در این میان، با توجه به وزن و جایگاه بالا‌تر فرانسه در اروپا نسبت به ایتالیا و همچنین پیشینه روابط اقتصادی گسترده دو طرف، این سفر و برنامه‌های در نظر گرفته شده در آن، بیشتر در رسانه‌های بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور ایران پس از دو روز اقامت در رم و دیدار با مقامات ارشد ایتالیایی و همچنین پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، امروز عازم دومین مقصد سفر اروپایی خود، یعنی فرانسه می شود. این سفر در شرایطی انجام می گیرد که ناظران، تحلیلگران و به طور کلی رسانه های بین المللی، به طور خاص روی جنبه های اقتصادی دیدارهای روحانی و دستور کار وی برای احیای همه جانبه روابط با کشورهای غربی تمرکز کرده اند.

در همین راستا، شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی درباره این موضوع، تأکید کرد، این سفر مهم، بیش از آنکه جنبه سیاسی داشته باشد، جنبه اقتصادی دارد. در این گزارش آمده، اعلام خبر سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه و تمایل تهران به خرید هواپیمای ایرباس فرانسه، اولین اطلاعیه تجاری مهم ایران پس از لغو تحریم‌های اقتصادی به نظر می‌رسد.

پیتر هاربیسون، مدیر بخش عملیاتی مرکز هوانوردی فرانسه در گفت و گو با این شبکه خبری درباره تمایل ایران به خرید هواپیماهای ایرباس می‌گوید: «هم اکنون مقامات ایران علاقه‌مندند، کار‌ها به سرعت انجام شوند، ولی این اقدامات نیازمند سرمایه گذاری مالی و قراردادهای محکم و شفافی هستند».

شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» نیز در گزارشی با اشاره به سفر اروپایی روحانی چنین بیان کرد، کار‌شناسان اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گویند، کشورهای اروپایی قادرند تمامی ۵۰ میلیارد دلاری را که ایران در بخش سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، تأمین کنند. پیش بینی می شود، حجم مبادلات ایران با اروپا در چهار سال آینده به بیش از شش برابر برسد.

روزنامه «گاردین» نیز طی روزهای گذشته توجه ویژه ای به سفر اروپایی روحانی نشان داده و هر روز مطلب یا مطالبی را در این زمینه منتشر کرده است. در یکی از این مطالب، این روزنامه در بحث از همکاری‌های اقتصادی تهران و پاریس اشاره می کند که ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صنعت خودروسازی فرانسه به شمار می‌آیدو خودروسازان فرانسوی به شدت علاقه‌مندند تا تعاملات تجاری شان با ایران از سر گرفته شود.

گاردین می افزاید، پیش از اعمال تحریم‌ها شرکت فرانسوی پژو سالی ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به ایران می‌فروخت. اکنون نیز احتمال می‌رود در جریان سفر روحانی به پاریس، قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو با شرکت پژو به امضا برسد.  این در حالی است که سایر شرکت‌های فرانسوی نیز به شدت علاقه‌مند هستند با ایران پسا تحریم تجارت کنند.

«بی بی سی» نیز گزارش هایی درباره سفر روحانی منتشر و در آن ها همچون اغلب تحلیل های دیگر، موضوعات اقتصادی را در صدر دستور کار سفر روحانی به فرانسه ارزیابی کرده است.

بی بی سی اشاره می کند، در فرانسه، روحانی درصدد است قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس را نهایی کند. این در حالی است که تهران همچنین تلاش دارد، تعدادی هواپیمای بوئینگ نیز از آمریکا خریداری کند.

اظهارات اخیر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز تأیید دیگری بر اولویت داشتن مباحث اقتصادی در سفر روحانی به پاریس بود. واعظی اشاره کرد که توسعه همکاری دوجانبه با فرانسه در بخش‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات و فضایی، محور اصلی مذاکره با مقام‌های فرانسوی است. وی تأکید کرد، یکی از هدف‌های این سفر، «بازدید و مذاکره با شرکت‌های مطرح فرانسوی در بخش‌های مختلف فناوری مانند ایرباس و اورنج (اورانژ) است».

با این حال، همه این مطالب به معنای آن نیست که سفر روحانی، فاقد جنبه های اهمیت سیاسی و دیپلماتیک است. تی‌یری کاویل، پژوهشگر مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی فرانسه در گفت و گو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه می گوید، دیدار روحانی از پاریس به همان اندازه که از جنبه اقتصادی مهم است، از نظر دیپلماتیک نیز اهمیت دارد. این خبرگزاری معتقد است، بحث درباره روش های حل و فصل بحران سوریه، یکی از جنبه های مهم سفر روحانی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی