بازدید 5358
۱

افزایش ۲۵ درصدی بارش‌ها طی ۴ ماه اخیر

میانگین دمای چهارماهه کشور از ابتدای مهر تا انتهای دی، همه استان‌ها، و به تبع آن کل کشور، گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بوده‌اند.
کد خبر: ۵۶۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 24 January 2016
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از افزایش 25 درصدی بارش در چهار ماه اخیر نسبت به بلندمدت در کشور خبر داد و همچنین گفت: میانگین دمای چهارماهه کشور از ابتدای مهر تا انتهای دی، همه استان‌ها، و به تبع آن کل کشور، گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، شاهرخ فاتح  با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی امسال، بارش کل کشور 122.8 میلی‌متر بوده و بارش این بازه زمانی چهار ماهه در بلندمدت 98.1 میلی‌متر بوده است، گفت: امسال نسبت به بلندمدت 25 درصد افزایش بارش داشته‌ایم.
افزایش ۲۵ درصدی بارش‌ها طی ۴ ماه اخیر
نقشه بارش‌ها

وی اظهار کرد: در بازه زمانی ابتدای مهر تا پایان دی در سال قبل 83.7 میلی‌متر بارش دریافت کرده‌ایم که با توجه با بارش 122.8 میلی متری کشور، امسال نسبت به سال قبل 47 درصد افزایش یافته است.

افزایش 19 درصدی بارش تهران نسبت به بلندمدت


رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد وضعیت استان تهران در چهار ماهه نخست سال آبی 94، با اشاره به اینکه بارش این استان در این مدت، 132.9 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: میانگین بارش بلندمدت تهران، 111.9 بوده، بنابراین امسال 19 درصد افزایش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌ایم.

به گفته وی، استان تهران در سال گذشته 74 میلی‌متر بارش داشت و امسال نیز افزایش 80 درصدی بارش را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

استان‌های پربارش و کم بارش نسبت به بلندمدت


به گفته فاتح، استان‌های پربارش کشور نسبت به میانگین بلندمدت شامل ایلام با 109 درصد، هرمزگان 73 درصد، لرستان و کرمانشاه 72 درصد بوده‌اند و در مقابل، استان‌های یزد با 32 درصد، خراسان جنوبی 23 درصد، خراسان رضوی 15 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارش داشته‌اند.

استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور نسبت به میانگین سال گذشته


وی در ادامه به استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور نسبت به بارش سال گذشته در دوره مشابه اشاره کرد و گفت: استان‌های هرمزگان با 364 درصد، ایلام 173 درصد، بوشهر 168 درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته داشته‌اند، و در مقابل، استان‌های آذربایجان شرقی با 23 درصد، مازندران و یزد 17 درصد و گیلان 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته‌اند.
افزایش ۲۵ درصدی بارش‌ها طی ۴ ماه اخیر
نقشه دما و بارش‌ها

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین به وضعیت دمای کشور طی ماه گذشته اشاره کرد و گفت: دی ماه سال 94 نیز همانند آذرماه شرایط دمایی کشور متمایل به گرم تر بودن نسبت به دوره های مشابه در بلند مدت بوده است. به طوریکه در دی ماه 1394 همه استان‌ها بین نیم تا 3.6 درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت این ماه خود بوده‌اند.

افزایش 2 درجه‌ای دمای کشور در دی ماه


وی با بیان اینکه در ماه گذشته کل کشور نیز حدود دو درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بوده است، اظهار کرد: گرم‌ترین استان‌ها نسبت به شرایط بلند مدت دمایی خود، شامل اردبیل و خراسان رضوی با 3.6 درجه سلسیوس اختلاف، گیلان و خراسان شمالی با 3.5 درجه سلسیوس اختلاف و مازندران با 3.3 درجه سلسیوس اختلاف، بیشترین گرمتر شدن را نسبت به وضعیت طبیعی خود تجربه کرده اند.
افزایش ۲۵ درصدی بارش‌ها طی ۴ ماه اخیر
نقشه دما و بارش‌ها

فاتح با اشاره به اینکه میانگین دمای چهار ماهه اخیر همه استان‌ها در مقایسه با شرایط بلندمدت در بازه زمانی مهر تا پایان دی بیشتر‌ بوده است، گفت: دمای مهرماه نسبتا طبیعی و آبان ماه نسبتا خنک تر، ولی به دلیل افزایش نسبی دما در ماه های آذر و به خصوص دی، میانگین دمای چهار ماه گذشته همه استان‌ها، بطور نسبی بیشتر‌ از شرایط بلندمدت آنها بوده‌است به طوریکه این افزایش نسبی از مقدار ناچیز 0.1 درجه سلسیوس تا 1.5 درجه سلسیوس در بین استان ها متغیر بوده است.

افزایش 0.9 درجه‌ای دمای کشور در چهار ماه گذشته


رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه دمای کل کشور طی چهار ماه اخیر 9 دهم درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بوده است، گفت: استان‌های قم با 1.5 درجه سلسیوس، گیلان و اردبیل با 1.4 درجه سلسیوس، هرمزگان و مازندران با 1.3 درجه سلسیوس بیشترین انحراف مثبت دمایی را در مقایسه با میانگین بلند مدت دمای خود طی این دوره چهار ماهه تجربه کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
ایشالله که ادامه دار باشه ..خدایا شکرت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل