بازدید 2451

احتمال تاخیر در برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که به دلیل عدم توافق کشورها بر سر هیات مذاکره کننده مخالفان سوریه هنوز دعوتنامه‌ای برای شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو فرستاده نشده است.
کد خبر: ۵۶۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 19 January 2016
سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که به دلیل عدم توافق کشورها بر سر هیات مذاکره کننده مخالفان سوریه هنوز دعوتنامه‌ای برای شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو فرستاده نشده است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: هر وقت کشورهای مدافع روند صلح سوریه توانستند به توافق بر سر نمایندگان مخالفان سوری در مذاکرات ژنو دست یابند برای شرکت کننندگان در این مذاکرات دعوتنامه فرستاده می‌شود.

فرحان حق تاکید کرد که سازمان ملل به لزوم شروع مذاکرات در 25 ژانویه اهمیت خاصی قائل است اما اینکه این مذاکرات به تاخیر بیفتد بعید نیست.

فرحان حق از قدرت‌های بزرگ خواست تا هر چه سریعتر درباره تشکیل هیات مخالفان سوری برای شرکت در مذاکرات آتی درباره سوریه به توافق برسند.

معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با اسپوتنیک اظهار داشت که دولت سوریه لیست اسامی مخالفان یا لیست گروه‌های مسلح را دریافت نکرده است و دولت سوریه تنها هیات خود را تشکیل داده است و از مخالفان انتظار دارد اگر با تروریست‌ها ارتباط دارند جدایی خود را از آنها اعلام کنند.

در پی نشست‌های بین‌المللی اخیر در نیویورک و وین کشورهای تاثیرگذار بر بحران سوریه با جدول زمانبندی روند انتقالی در این کشور و برگزاری مذاکرات میان نظام و مخالفان به توافق رسیدند.

از سوی دیگر، شورای منیت شب گذشته نشست مشورتی پشت درهای بسته درباره اوضاع سوریه و مذاکرات ژنو برگزار کرد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه شورای امنیت را در جریان تلاش‌هایش برای برگزاری مذاکرات میان نظام و مخالفان گذاشت.

وی به شورای امنیت گفت که وزرای خارجه عربستان و ایران ضمانت کرده‌اند که بحران دیپلماتیک کنونی میان دو کشور به هیچ وجه بر روند صلح سوریه تاثیر نگذارد.

رئیس کنونی شورای امنیت نیز گفت که اعضای این شورا از دی میستورا کاملا حمایت می‌کنند و موعد دیگری برای مذاکرات صلح ژنو در نظر گرفته نشده است.


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: باید به موعد مذاکرات در 25 ژنو پایبند بود. ما همگی بر سر این مساله توافق داریم که باید مذاکرات میان نظام و مخالفان آغاز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس