بازدید 3414

اختتامیه نخستین جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای پاسارگاد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، مدیرعامل بانک پاسارگاد برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 17 January 2016

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد، با حضور دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و برخی از کارگردانان، بازیگران، پیشکسوتان هنر و سینما و هنرمندان بنام از جمله رضا کیانیان، مرضیه برومند، کامبیز روشن‌ روان، بیژن بیژنی، رسول نجفیان، روح‌الله حجازی، فاطمه گودرزی، غلامرضا نامی و ... جمعی از علاقمندان به هنر و سینما و همچنین شرکت‌کنندگان در جشنواره، اصحاب رسانه و گروهی از مردم برگزار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در این مراسم که در تاریخ 26 دی 1394 و در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن نمایش فیلم‌های برگزیده، به نفرات اول تا چهارم در هر بخش جشنواره به ترتیب، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 60 میلیون ریال، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال و تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال اهداء شد. همچنین در بخش جنبی جشنواره به 4 ایده برتر در هر بخش، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون‌ریال اهدا شد. علاوه بر این نفرات برگزیده در هر بخش در صورت ادامه تحصیل، بدون هیچگونه تعهدی -مانند برگزیدگان بورسیه بانک‌پاسارگاد در 8 دوره کنکور سراسری- بورسیه بانک‌پاسارگاد خواهند شد. همچنین نظر به استقبال کم‌نظیر علاقمندان، طبق موافقت مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، مقرر شد به کلیه شرکت‌کنندگان در جشنواره سهام بانک‌پاسارگاد اعطاء شود.
 این جشنواره در 3 محور اصلی "محیط‌‌ زیست و منابع طبیعی"، "تکریم خانواده و حقوق‌ اجتماعی"، "معرفی یکی از ویژگی‌های بانک پاسارگاد" و یک بخش جنبی با عنوان "ارسال ایده‌ها" برگزار شده‌بود.

در این مراسم دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند بانک‌پاسارگاد در حمایت از فرهنگ و هنر گفت: برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای از سوی بانک‌پاسارگاد نشان می‌دهد که اقتصاد فرهنگ در کشور تکان خورده‌است و سازمان‌های اقتصادی، مشتاق به حضور در عرصه فرهنگ و هنر هستند. فراهم آوردن بستر ورود سینماگران آماتور به عرصه حرفه‌ای، دستاورد دیگر جشنواره فیلم 180ثانیه‌ای است چراکه تجربه نشان می‌دهد که سینماگران حرفه‌ای کار خود را از کارهای مستند و کوتاه آغاز کرده‌اند. وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره، ترغیب سینماگران جوان برای آزمودن استعداد خود در عرصه سینما و فتح قله‌های رفیع این حوزه است. بی‌شک این جشنواره یکی از کانون‌های بروز استعدادهای تازه سینما خواهد بود و فضیلت این کار از آن بانک‌پاسارگاد و مدیریت با درایت آن خواهد بود.

دکتر جنتی با تأکید بر این نکته که ساماندهی این استعدادها مشارکت بخش خصوصی علاقمند را می‌طلبد، تصریح کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر موضوعی استراتژیک و از اولویت‌های دولت در بخش فرهنگ و هنر است و وزارت ارشاد برای ترغیب بخش خصوصی برای ورود به این عرصه، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌است.
 وزیر ارشاد با بیان این نکته که دست‌اندرکاران جشنواره با پشتوانه علمی و اعتقادی و برنامه هدفمند، این مسیر را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: استقبال کم نظیر علاقمندان و هنردوستان و ثبت نام 5000 نفر، گویای ظرفیت‌های جدید حوزه سینمای کشور است.
وی به حمایت‌های بانک پاسارگاد از عرصه فرهنگ و هنر در چند سال اخیر با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: مدیران بانک‌پاسارگاد با اعتقاد به سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ و هنر، توفیق‌های فراوانی داشته‌اند و هم‌اکنون این بانک نمونه قابل تعمیمی برای سایر بنگاه‌های اقتصادی است تا با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، حافظ فرهنگ و هنر این سرزمین باشند.
وی در ادامه تقویت بنیه اقتصاد و جلب مشارکت دیگر بخش‌های این حوزه را از آرزوهای اهالی فرهنگ و هنر دانست و اظهار داشت: رشد و تعالی سینما هر سال بیشتر می‌شود و سینمای ایران گوی رقابت را از سایر کشورهای منطقه می‌رباید. وی ساحت سینمای ایران را پاک، روان، پرمعنا، اخلاقی، موردپسند و قابل فهم برای همه مردم جهان ذکر کرد و افزود: سینمای ما نشانه سیرت ایرانی و صدای فطرت ما ایرانی‌ها است.
وی اظهار امیدواری کرد که این مسیر در آینده‌ای نه چندان دور، سهم صنایع خلاق را در تولید و صادرات ارتقا دهد و دولت به جای اتکا به درآمدهای نفتی ناپایدار، به پشتوانه و پیشینه پایدار فرهنگ و هنر خود تکیه کند.
وزیر ارشاد در پایان از تلاش ارزنده برگزارکنندگان جشنواره فیلم 180ثانیه‌ای، به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری، به ویژه مدیریت ارزشمند بانک‌پاسارگاد قدردانی کرده و اظهار امیدواری کرد که این حرکت زیبا در سال‌های آینده پربارتر و فراگیرتر تداوم پیدا کند.

در ادامه دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای به همت بانک‌پاسارگاد، اقدامات این بانک در حمایت از اهالی عرصه هنر را قابل ستایش خواند.

وی انتخاب موضوعات جشنواره مذکور را بسیار درست خواند و افزود: نشان دادن مسائل در قالب فیلم تأثیرات زیادی دارد؛ به‌ویژه در زمینه مشکلاتی که همه ما به آن‌ها واقف هستیم. به گفته وی، بیان تذکرات در قالب هنر و سینما می‌تواند باعث تغییر در نگرش، اندیشه و رفتار ما شود و ما را از دشواری‌هایی که باعث شده‌است تا حال زمین خوب نباشد، رها کند.
وی بخشی از تخریب محیط‌ زیست را در اثر اقدامات دولت‌ها و ناکارآمدی در مواجهه با محیط‌ زیست و بخشی از آن را هم ناشی از حرص و آز نوع بشر خواند و یادآور شد: بشر به تصور این که زمین می‌تواند خود را بازسازی کند، به تخریب و استفاده نادرست از آن می‌پردازد؛ در حالی‌که وقتی 7 میلیارد انسان با 7 میلیارد رویا، هر روز فعالیت می‌کنند، زمین 6 ماه از مصرف آنان عقب است. به عبارت دیگر ما هم‌اکنون 6 ماه بیشتر از ظرفیت زمین از آن استفاده کرده‌ایم و زمین به ازای هر سال استفاده، یک سال و نیم زمان می‌خواهد تا نقایص خود را جبران کند.
وی با بیان این نکته که ما هم‌اکنون از ظرفیت زیستی زمین گذر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: توافق بزرگ جهانی اجلاس پاریس، با حضور 195 کشور جهان، نشان می‌دهد که مسأله محیط‌ زیست بسیار جدی است و به همان اندازه که جنگ و خونریزی دنیا را تهدید می‌کند، تخریب محیط‌ زیست نیز تهدیدی برای آینده بشر است. وی با تأکید بر این نکته که هرکس باید به اندازه توان خود برای حفظ محیط‌ زیست تلاش کند اظهار داشت: در این بین هنرمندان از همه تواناترند که می‌توانند مردم را با هنر خود ترغیب کنند که با طبیعت مهربان‌تر باشند.
دکتر ابتکار، اقدام بانک‌پاسارگاد را در برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای با موضوع محیط‌ زیست، شایسته ستایش و قدردانی دانست و گفت: دولت در برنامه ششم توسعه موضوع محیط‌ زیست را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده‌است اما باید توجه داشت که مشارکت و حضور مردم در صحنه حفاظت از محیط‌ زیست یک ضرورت است و دولت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه پیشرفتی داشته باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با حمایت مجموعه‌هایی مثل بانک‌پاسارگاد، در عرصه هنر و برای پیشبرد فرهنگ اعتلای محیط‌ زیست، گام‌های موثرتر برداشته‌شود.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، ضمن تشکر از مساعدت و حمایت دولت در انجام اقدامات فرهنگی که توسط این بانک صورت گرفته، اظهار داشت: بانک‌پاسارگاد، یازده سال قبل، در روز میلاد حضرت امام رضا(ع)، از دل مردم و برای مردم و برای اعتلای نام ایران، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به آرزوی یکی از همکاران در شهر زاهدان که گفت آرزو دارم نام ایران بر بال‌های بانک‌پاسارگاد، بر فراز جهان بدرخشد، افزود: پنج دوره برگزیده شدن به عنوان بانک برتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی، دستاورد عظیم عزیزان ما در بانک‌پاسارگاد است. افتخار می‌کنم که بانک پاسارگاد، توسط شما جوانان اداره می‌شود و 80 درصد از مسئولان و مدیران آن، از بین 1200 نفر همکار در واحد شعبه‌ها، از جوانانی هستند که برای اداره‌ی این بانک به ما پیوسته‌اند. در زمانی کمتر از چند  هفته، ما شاهد تشکیل هیئت مدیره سایه‌ی بانک‌پاسارگاد از میان این جوانان خواهیم بود.
دکتر قاسمی در ادامه تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی و در خدمت اعتلای اقتصاد بودن، انجام سرمایه‌‌گذاری‌هایی که به لحاظ سطح و حجم کمتر کسی جرئت ورود به آن‌ها را داشت، صادقانه و متواضعانه در خدمت مردم بودن، و شعار کلیدی بانک‌پاسارگاد که "مشتری ذات بانک است"، موجب شده‌است که این بانک در جامعه‌ی امروز ما، در ذهن و قلب مردم از محبوبیت و مقبولیت خوبی برخوردار باشد.
وی با تأکید بر اینکه بانک‌پاسارگاد در کنار فعالیت‌های اقتصادی، که در راستای اهداف اقتصادی دولت انجام می‌گیرد، به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد، تصریح کرد: بانک پاسارگاد تنها سازمان ایرانی است که گزارش مسئولیت‌های اجتماعی خود را برای دو سال متوالی منتشر کرده و برای ارزیابی در معرض عموم قرار داده‌است. در گزارش از مسئولیت‌‌های اجتماعی، اقدامات بیشماری همچون آزادی زندانیان غیر مجرم معصر به تعداد بیش از 1700 نفر، راه‌اندازی اقتصاد هنر و خرید تابلوهای نفیس از هنرمندانی که هنر آن‌ها هیچگونه بازار و اقتصادی نداشت و به نمایش گذاشتن آن آثار در موزه و تماشاگه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد، در هنرسرای صبا و حمایت از فیلم‌های وزین و فخیمی که نمونه‌ی آن جدایی نادر از سیمین است، که در سطح بین‌المللی جوایز متعددی، من جمله جایزه اسکار را از آن خود ساخت، همچنین چاپ شاهنامه‌ی شاه‌ طهماسبی که به تاراج برده شده بود و اوراق پاره پاره‌ی آن در سطح دنیا، پیدا نمی‌شد و مرحوم دکتر حسن حبیبی جمع‌آوری آن را سامان داد و ما هم در معیت ایشان و دیگر عزیزانی که در این کار همت گماردند، توانستیم سهمی را بر عهده بگیریم و نیز حمایت و تأمین منابع تاریخ جامع ایران در 22جلد و چاپ یکی از وزین‌ترین قرآن‌های خطی کشور در بهترین چاپخانه‌های اروپا به چشم می‌خورد. حمایت از هنرمندان جوانی مثل شما، رویکرد مردمی بانک پاسارگاد را نشان می‌دهد و بیانگر آن است چگونه این بانک هنر را از دل جوانان، به جستجو پرداخت. آثار بسیار ارزشمندی که شاید اولین کار این جوانان خوش‌فکر و مستعد باشد، به دبیرخانه این جشنواره رسید. کشف این استعداد‌ها، بزرگترین دستاورد این جشنواره است که من آن را به عنوان هدیه، خدمت وزیر محترم ارشاد تقدیم می‌کنم تا در آینده‌ی بسیار نزدیک، شاهد آن باشیم که این عزیزان بزرگترین کارگردانان در عرصه‌های بین المللی می‌شوند.
وی با تقدیر از حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجام فعالیت‌های فرهنگی بانک، عنوان کرد: اقدامات بانک پاسارگاد در عرصه‌ی هنر بسیار متنوع است و حمایت‌های جناب وزیر ارشاد در دوره‌ای که ایشان مسئولیت را به عهده گرفتند ما را بیشتر تشویق کرد که در این حوزه قدم برداریم و ان شاءالله رهنمود‌های آتی را هم با جان و دل، از فرمایشات ایشان کسب می‌کنیم تا همراه هم، به اتفاق شما، به سوی تعالی جمهوری اسلامی ایران پیش برویم.
قاسمی در پایان از هیأت داوران این جشنواره و همکاران دست‌ اندر کار برگزاری جشنواره تشکر کرد و اعلام که از همین حالا، برای دو سال آینده، مقدم همه‌ی عزیزانی که علاقمند به شرکت در این جشنواره هستند، مبارک است.

دکتر حسن بلخاری مشاور هنری مدیرعامل بانک‌پاسارگاد و دبیر جشنواره فیلم 180ثانیه‌ای پاسارگاد، ضمن خیرمقدم به کلیه حاضران و ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره، به شأن و منزلت هنر، به‌ویژه در حوزه معرفت و معرفت‌شناسی اشاره کرد و گفت: کار هنر و ادبیات به ویژه در قلمرو تمثیل و تخیل، ترجمه امر معمول، امر مجرد و یک جمال زیبای مخصوص است. این کاری است که هنر و ادبیات می‌کند. کاری که به واسطه‌ی آن انسان به لذت، به درک معرفت می‌پردازد. این فلسفه جذابیت سینما، ادبیات و جمیع هنرهاست که امر معمول را تبدیل به جمال مخصوص می‌کنند تا ما به لذت، به سمع و نظر آن برسیم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که همه چیز به فرهنگ الصاق می‌شود و فرهنگ به هیچ‌چیز الصاق نمی‌شود، افزود: در حال حاضر مدتی است در جهان سازمان‌های اقتصادی و مالی در اتصال با فرهنگ و هنر، هویت خود را جستجو می‌کنند. امروزه دیگر زمانه این نیست که ما کامل درگیر اقتصاد و پول باشیم و سازمان‌های بزرگ و متعهد مالی در سراسر جهان، مسئولیت اجتماعی، هنری و فرهنگی خود را فراموش کنند.
وی تأکید کرد: بدون هیچ‌گونه اغراقی، بانک‌پاسارگاد خارج از تمامی مسائلی که درگیر سازمان‌های دیگر است، همّ خود را، تعالی فرهنگ ما قرار داده‌است. هیچ‌گاه نمی‌شود در هیچ سازمانی، فرهنگ را پیوست کرد. فرهنگ باید در جان مدیران چنین سازمانی باشد. بانک‌پاسارگاد از حمایت از اولین فیلم ایرانی که جایزه اسکار را گرفت تا فیلم‌های ارزشمند دیگر، در کنار هنر ایران بوده‌است.
وی در پایان تصریح کرد: در این جشنواره بسیار مهم و معظم نیز در حدود 5 هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد، 1894 فیلم و 500 ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌است که همه آن‌ها توسط داوران بازبینی شدند. آثاری که نشان از استعداد جوانان ایران زمین هستند. امیدوارم که این حرکت ادامه داشته باشد و بتواند در جهت شناساندن استعدادهای عظیم جوانان ایرانی، فعال و خلاق باشد.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه بانک‌پاسارگاد از خرداد سال جاری، طی فراخوانی، فعالیت خود را در محورهای یادشده آغاز کرد. در پی استقبال کم‌‌نظیر علاقمندان و هنردوستان، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان شهریور 1394 تمدید شد و بیش از 5 هزار نفر در این جشنواره ثبت ‌نام کردند که در نهایت 1894 فیلم و 500 ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در ارزیابی این آثار که توسط فیلمسازان و هنرشناسان بنام کشور همچون کمال تبریزی، روح‌اله حجازی، دکتر حسن بلخاری و دکتر محمود دهقان صورت گرفت، 300 اثر و52 ایده انتخاب شد و از میان آثار منتخب در هر بخش، تعداد 10 اثر برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه، جوایز خود را از دست معاون رییس جمهوری، وزیر ارشاد، مدیرعامل بانک‌پاسارگاد و دبیر جشنواره دریافت کردند.

بیانیه هیأت داوران جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد به شرح ذیل است:

«خداوند متعال را شاکریم که توفیق خدمتی عاشقانه و خالصانه به مردم شریف ایران، به ویژه اهالی اقلیم فرهنگ و هنر را بر ما عطا فرمود و توانستیم به لطف حضرت دوست، عرصه‌ای شایسته را برای تجلی توانمندی، استعداد و ذوق و قریحه‌ی سرشار فرزندان این سرزمین فراهم آوریم.
بی شک بالندگی و تعالی سازمانها و موسسات بزرگ مالی و اقتصادی در توجه همزمان و توامان به فرهنگ ،هنر و اقتصاد است. جامعه بشری در دو سه قرن اخیر از تفکیک، تجزیه و  تخصصی کردن امور انسانی باندازه کافی رنج برده و البته درسها گرفته است. انسان امروز به نیکی دریافته  مسائل مهم حیات انسان را در تفکیک و تجزیه مورد تامل قرار دادن، شاید به فربهی و گستردگی برخی امور بیانجامد اما قطعا در نهایت با ضعف و رنجوری بخشهای دیگر، سبب تلاشی و نقصان کل ساختار و نظام خواهد شد.رشد و بالندگی متوازن در توجه دقیق و یکسان به همه امور است. بشر امروز نیک باید بداند تفکیک عرصه ها صرفا ساختارمندی امور است نه بیگانه کردن اولویتهای مهم حیات بشری از هم، چون اقتصاد از فرهنگ.
بانک پاسارگاد به عنوان موفقترین بانک خصوصی ایران که در دهمین سالگرد میلادش چنین جشنواره ای را در حوزه فرهنگ و هنر برگزار می کند، نمونه بارزی از سازمانهای رو به رشد و تعالی متوازن است. زیرا در کنار درخششها و ابراز و اظهار توانمندیهای اقتصادی و مالی خویش ، عرصه فرهنگ و هنر را نیز از حضور بلند خویش، به کمال بهره مند ساخته است. تاسیس دانشگاه خاتم، برگزاری چنین جشنواره ای و سرمایه گذاری و حمایت از اثری که نخستین جایزه جهانی اسکار را برای ایرانِ بزرگ به ارمغان آورد بهمراه حمایت از آثار ارزشمند دیگر سینمایی، مهمترین دلیل بیان ادعای فوق است.
جشنواره فیلمهای 180 ثانیه ای با هدف کشف استعدادهای جوانان این مرزو بوم و نیز حمایت از سرمایه های آینده کشور  با محورهای بسیار مهمی چون خانواده و کرامت ذاتی آن (که بنیاد حیات ماست) و حفظ محیط زیست ( که تداوم بایسته و ناگزیر حیات ماست) نخستین دوره خود را برگذار می کند و امید آنکه با تاسیس دبیرخانه دائمی آن هر دو سال یکبار چنین حرکت ارزشمندی تکرار شود. ما داوران نخستین جشنواره 180 ثانیه ای بانک پاسارگاد ضمن تکریم و احترام به  نیت  و همت عظیم مسئولان محترم این بانک به ویژه دکتر مجید قاسمی ، این توجه گرانبها به فرهنگ و هنر کشورمان را ارج می نهیم و از تمامی جوانان گرانقدری که با حضورشان برپایی این حرکت را سبب شدند صمیمانه سپاسگذاریم.

هیأت داوران این جشنواره، با استعانت از رویکرد‌های متعهدانه و اصالت‌ساز بانک پاسارگاد در حیطه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی، ضمن تدوین شاخص‌های کمی و کیفی، به داوری آثار همت گماشته است. بر همین اساس مهم‌ترین شاخص‌های کمی و کیفی به شرح زیر اعلام می‌گردد؛


1.    توسعه‌ی ارزش‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در زمینه تکریم خانواده و حفظ محیط زیست
2.    نگاه خلاقانه و بدیع در پرداختن به موضوع و تبیین بنیان‌های فکری و ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی
3.    بهره‌مندی از ایده‌های اصیل و نو و توجه بر ضرورت و اهمیت ایده‌ی انتخابی
4.    برخورداری از تکنیک هنرمندانه در ساخت و پرداخت ایده به شیوه‌ی مناسب
5.    انسجام و یکپارچگی اثر
6.    تأثیرگذاری در مخاطب و خلق الگوهای موثر به منظور جلب توجه آحاد جامعه، به ویژه جوانان و نوجوانان کشور به مسئولیت‌های اجتماعی

امید است با عنایت پروردگار، جشنواره دوسالانه فیلم‌ 180ثانیه‌ای بانک پاسارگاد، در دوره‌های آتی نیز با قوت و کیفیت بسیار عالی ادامه یافته و در بین اهالی هنر، به عنوان جشنواره‌ای پربار که بهترین محل برای شناسایی جوانان مستعد و علاقمند است، شناخته شود. همچنین برگزاری این جشنواره، بهانه‌ای برای توجه ویژه به موضوعات روز جامعه، از دریچه دوربین‌های منتقد و دوستدار ارتقای سطح جامعه باشد.»

 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار