بازدید 52708

آخرین اخبار و تحولات درباره ملوان های دستگیر شده آمریکایی

خبر توقیف دو شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی سپاه پاسداران در خلیج فارس بازتاب های فروانی داشته است. اگرچه یک مقام آمریکایی به رویترز گفته ظریف در تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد؛ اما هنوز هیچ خبری از آزادی این ملوانان منتشر نشده است.
کد خبر: ۵۶۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 13 January 2016

خبر توقیف دو شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی سپاه پاسداران در خلیج فارس بازتاب های فروانی داشته است. اگرچه یک مقام آمریکایی به رویترز گفته ظریف در تماس تلفنی به همتای آمریکایی خود گفته سرنشینان این دو قایق به زودی آزاد خواهند شد؛ اما هنوز هیچ خبری از آزادی این ملوانان منتشر نشده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه دیلی بیست نیز به نقل از منابع نظامی آمریکایی ادعا کرده است که ایران تا روز چهارشنبه و برگزاری سخنرانی سالانه رییس‌جمهور آمریکا، نظامیان دستگیر شده آمریکایی را در بازداشت نگاه خواهد داشت.

با این حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، بازداشت ده نظامی آمریکایی در خلیج فارس، را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند. وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد گفت به دلیل همین اقدامات «تحریک‌آمیز» است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را در اولویت خود قرار داده است. ارنست گفت کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به قایق‌های آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهند. وی با بیان این که مقامات رسمی دولت آمریکا در تماس با ایرانی ها بطور مستمر شرایط این ملوانان را رصد می کنند ، گفت: نکته مهم و قابل توجه از نظر واشنگتن این است که مقامات ایرانی در تماس با آمریکایی ها به آن ها اطمینان داده اند که ملوانان مذکور می توانند بدون وقفه و بی هیچ مشکلی به سفر خود ادامه بدهند.

واکنش کری و بایدن

جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا نیز هنگام ورود به سالن محل سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اطمینان دارد موضوع نظامی‌های بازداشت‌شده آمریکایی، پایانی خوش خواهد داشت. جان کری هم در حال ورود به مراسم سخنرانی اوباما ااعلام کرد که ملوانان به زودی آزاد خواهند شد.

واکنش قانونگذاران آمریکایی

نمایندگان کنگره آمریکا به خبر بازداشت نظامیان این کشور در خلیج فارس واکنش نشان دادند.

سناتور تام کاتن، بازداشت 10 نظامی آمریکا در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران ایران را برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، «ذلت‌بار» خواند.

سناتور، «کوری گاردنر»، عضو کمیته روابط خارجی سنا، خواستار تعویق سخنرانی سالانه اوباما، تا زمان مشخص شدن موضوع توقیف قایق‌های امریکایی شد.

سناتور، «الیوت انگل»، دموکرات ارشد سنا گفت که این اقدام ایران، همه چیز را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سناتور مارکو روبیو که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم هست تأکید کرد که ایران بایستی نظامی‌های بازداشت‌شده را آزاد کند.

واکنش نامزد جمهوری خواه

جب بوش نامزد جمهوری خواه درباره دستگیری ملوانان توسط سپاه، موضع اوباما در قبال ایران را حقیرانه توصیف کرده است.جب بوش با اشاره به بازداشت ۱۰ تفنگدار آمریکایی دو شناور نظامی این کشور در آب‌های ایران گفت اگر ملوانان ما هنوز آزاد نشده‌اند و به راه خود ادامه نداده‌اند، اکنون باید این کار صورت گیرد. چانه زنی کافی است سیاست ضعیف و تحقیر آمیز اوباما در قبال ایران یک بار دیگر برملا شد.

اوباما واکنش نشان نداد

جالب اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه‌اش، اشاره‌ای به نیروهای نظامی آمریکایی که در خلیج فارس بازداشت شده‌اند نکرده است.

سی ان ان مدعی شد

ایران تا ساعت 10:30 به وقت تهران ملوانان را آزاد می کند.

واکنش سخنگوی سپاه

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به‌منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعاً مسئولان مربوطه اقدامات لازم را صورت خواهند داد.سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همان‌طور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران شده بودند.

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعاً ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آن را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.وی خاطرنشان کرد: قطعاً پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به‌منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعاً مسئولان مربوطه اقدامات لازم را صورت خواهند داد.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در واکنش به توقیف 2 فروند شناور رزمی آمریکایی و سرنشینان آن توسط ایران، گفت: این مساله نشانگر آن است که ایرانی‌ها دوست ندارند به رهبران آمریکا احترام بگذارند.وی در ادامه تصریح کرد: ما درباره اتفاقات اخیر صحبت می کنیم. به عنوان مثال، توقیف قایق ها. شاید با گذشت زمان ما این قایق ها را دوباره باز پس بگیریم، شاید هم نه چرا که ایرانی ها دوست دارند به ما طعنه بزنند چون آنها دوست ندارند به رهبران ما احترام بگذارند.

مشخص شدن علت ورود نظامیان امریکا

سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بررسی ها نشان می دهد ورود نظامیان آمریکایی به داخل آب های سرزمینی ایران به دلیل خرابی سیستم های ناوبری بوده و موضوع در حال حل شدن است.وی ادامه داد: امکان ارتباط دستگیر شدگان آمریکایی از همان شب گذشته فراهم شده بود.فدوی خاطر نشان کرد: زمان زیادی برای اقدام نهایی که احتمالا آزادی آنهاست، طول نخواهد کشید.


روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها