بازدید 23392
مروری بر روزنامه‌های امروز 22 دی ماه؛

جنجال برسر خارج کردن قلب راکتور اراک/ چال کردن 20میلیارد دلار!

موضوع خروج قلب راکتور اراک و همچنین اقتصاد ایران پس از اجرای برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که موضوع ادامه خشکسالی و همچنین و انتخابات آینده از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۶۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 12 January 2016

موضوع خروج قلب راکتور اراک و همچنین اقتصاد ایران پس از اجرای برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که موضوع ادامه خشکسالی و همچنین و انتخابات آینده از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه، 22 دی ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی به موضوع موشک های اس 300 پرداخته است و در گزارشی با تیتر «هزارتوی «اس ۳۰۰»» می نویسد:« موضوع قرارداد تهران و مسکو برای تحویل سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» به ایران و کش و قوس‌های فراوان رخ داده در رابطه با آن، طی چند سال اخیر به یکی از اصلیترین عوامل شکل‌دهنده و تأثیرگذار بر روابط ایران و روسیه تبدیل شده است. سامانه‌هایی که قرارداد خرید آن‌ها در سال ۲۰۰۷ به امضای طرفین رسید، اما دو سال بعد، مسکو به بهانه وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از تحویل آن‌ها خودداری کرد. اکنون و در شرایطی که پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ که چشم‌انداز برداشته شدن تحریم‌های ایران را به عنوان یک واقعیت مورد انتظار مطرح ساخته، بهانه سابق روس‌ها در این ماجرا از بین رفته و اخیراً اخبار متعددی درباره تحویل این سامانه در آینده نزدیک منتشر شده است. اما در تازه‌ترین تحول، یک مقام ارشد روس امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران شکایت خود از روسیه به دلیل عدم تحویل این سامانه را پس می‌گیرد و به این ترتیب، آخرین مانع در مسیر تحویل آن نیز برداشته می‌شود.

بر اساس خبری که بعدازظهر دوشنبه در رسانه‌های روسیه مطرح شد، معاون نخست‌وزیر روسیه گفته ایران شکایت خود از روسیه به دلیل عدم تحویل سامانه «اس ۳۰۰» را پس می‌گیرد. دیمیتری روگوزین در این زمینه اظهار داشته: «در راستای برداشته شدن تحریم‌های ایران که در آینده نزدیک قرار است اجرایی شود، ایران شکایت خود علیه روسیه را پس خواهد گرفت». وی ادامه داد: «تهران تاکنون پیش‌پرداخت‌هایی را برای دریافت سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» به روسیه پرداخت کرده است». روگوزین در ادامه افزود: «نحوه تحویل سامانه دفاعی موشکی «اس ۳۰۰» به ایران، در قراردادی که سال گذشته به امضای دو طرف رسید تعیین شده است. تحویل این سامانه‌ها به ایران پس از آن انجام خواهد شد که هزینه آن از سوی ایران پرداخت شود. تاکنون پول‌هایی که از تهران دریافت شده، به سازمان‌های مرتبط با این موضوع در روسیه پرداخت شده و قرارداد هم اکنون در حال تکمیل روند اجرایی خود است». روگوزین تأکید کرد: «ما در حال دریافت ضمانت‌های لازم از ایران برای لغو شکایت آنان هستیم».


«روزنامه خراسان» در گفت و گو با اصغر زارعان؛ معاون سازمان انرژی اتمی به موضوع شایعه خارج کردن قلب راکتور اراک پرداخته است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان «قلب راکتور اراک خارج نشده است» به نقل از وی می نویسد: «معاون سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی اختصاصی با خراسان ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر خروج کالندریای راکتور اراک تصریح کرد: اقدامات مقدماتی در مورد راکتور اراک طبق تعهدات برجام صورت گرفته اما هنوز کالندریا خارج نشده و تا زمان امضای نهایی قرار داد با چین این کار انجام نمی شود. به گزارش خراسان اصغر زارعان با بیان این که غیر از مبادله سوخت غنی شده هنوز هیچ کدام از اقدامات عملی ایران در فردو، نطنز و اراک طبق برجام به پایان نهایی خود نرسیده خاطرنشان کرد: ما طبق مفاد برجام در فردو و نطنز در حال کاهش سانتریفیوژها هستیم اما هنوز به عدد مشخص شده در برجام نرسیده و کار همچنان در حال انجام است.

وی ادامه داد: بازرسان آژانس نیز هم اکنون در ایران و سایت های هسته ای ما حضور دارند و در حال چک کردن اقدامات عملی ایران هستند تا در روز انجام نهایی این اقدامات گزارش داده و اجرای برجام رسماً آغاز شود.معاون سازمان انرژی اتمی در مورد آخرین وضعیت راکتور آب سنگین اراک نیز اظهار داشت: در مورد اقدامات ایران بر روی کالندریای اراک باید ابتدا قرارداد بازطراحی راکتور میان ایران و چین نهایی و امضا شود و بعد از آن کالندریا خارج شده و بتن ریزی صورت می گیرد.وی افزود: البته یک سری اقدامات اولیه صورت گرفته اما کالندریا بر خلاف آنچه در برخی اخبار گفته شده هنوز از قلب راکتور خارج نشده است زیرا اگر قبل از قرارداد نهایی کالندریا را خارج کنیم بدون تضمین لازم خواهد بود و کار عاقلانه ای نیست. زارعان در پایان تصریح کرد: اقدامات ایران طبق متن برجام در حال نهایی شدن است و شمارش معکوس آغاز شده و طی چند روز آینده این اقدامات به پایان می رسد که در روز پایان اقدامات با تأیید بازرسان آژانس اجرای برجام آغاز خواهد شد.»


«روزنامه آرمان» در گفت و گو با بیت الله ستاریان از کارشناسان حوزه مسکن با عنوان « چال کردن 20میلیارد دلار در دولت قبل» به نقل از وی می نویسد: « دولت قبلي 20 ميليارد دلار به بخش مسكن تزريق كرد، اما بايد گفت كه در واقع دولت دهم اين پول را چال كرد، زيرا آنها نمي‌دانستند كه اين پول را در كجا و به چه شكل خرج كنند كه چرخ‌هاي مسكن را به حركت درآورند. اين منابع مالي صرفا در راستاي عيب پوشاني دولت‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود. وگرنه بهتر است كه چنين پول‌هايي در اختيار بخش خصوصي و فعالان حوزه مسكن قرار گيرد تا با مطالعه بهتر سياست‌گذاري‌ها انجام شود.


«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان «تاکتیک انتخاباتی آمریکا نقاب «میانه‌روی» بر چهره «فتنه‌گران»» می نویسد: « اندیشکده «آمریکن اینترپرایز» در گزارشی به قلم «متیو مک‌کینس» هدف اصلی اوباما رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای را این گونه عنوان کرد:«اوباما امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران به تغییر سیاست‌های تهران و نهایتا تغییر ماهوی جمهوری اسلامی ایران منجر شود».

اندیشکده‌های آمریکایی در گزارش‌های جداگانه با اشاره به اهداف واشنگتن در پسابرجام بر این موضوع تاکید کردند که طرح آمریکا برای نفوذ و بازگشت به ایران، یک طرح ده ساله و چند مرحله‌ای است که در مراحل پایانی می‌بایست به تعامل راهبردی و تعیین نقش برای ایران از سوی آمریکا منتهی گردد. این طرح سه راهبرد «مهار»، «تغییر رفتار» و «تغییر ساختار» جمهوری اسلامی را در دستور کار دارد. این طرح برای نفوذ و بازگشت به ایران بعد از فتنه آمریکایی ۸۸ و شکست آن، کلید خورد.

بزنگاه انتخابات و رسالت شورای نگهبان

حال در بزنگاه انتخابات، دشمن در پی آن است تا ضمن حفظ فشار تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف، با تقویت نیروهای غرب‌گرا در کشور به دو دستگی و دوقطبی‌سازی‌های کاذب دامن بزند. جاروجنجال درباره وجود جریانی افراطی در کشور و زدن این برچسب به نیروهای انقلابی و در عوض ایجاد پوشش برای فتنه‌گران بوسیله ادعای میانه‌رو بودن در این چارچوب قابل تحلیل و بررسی است. اینجاست که نقش شورای نگهبان در پاسداری از قانون اساسی بیشتر نمایان می‌شود.انتظار ملت ایران آن است که اعضای محترم شورای نگهبان بدون هیچ اغماضی با فتنه گران برخورد کرده و فرصت هرگونه سوءاستفاده را از این جماعت بگیرد.


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با اشاره به در آستانه بودن رفع تحریم به موضوع تحریم سوئیفت می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «پايان قفل سوييفت» می نویسد: «آمادگي لازم را براي گشايش LC داشته باشيد؛ چرا كه منع قانوني در اين زمينه وجود ندارد و اگر نتوانيم خوب برجام را اجرا كنيم بايد خود را سرزنش كنيم.» در روزي كه معاون وزير امور خارجه به مديران عامل بانك‌ها چنين توصيه‌اي را كرد، رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران بيش از آنكه از پساتحريم بگويد، حال و هواي امروز اقتصاد ايران را توصيف كرد؛ او به اثر تنش ميان ايران و عربستان و اثرش بر قيمت نفت و همچنين به ارايه پيشنهادي براي تعيين نرخ ارز در بودجه سال آينده پرداخت. هرچند كه جلال‌پور هم از گشايش يك هزار LC در مجموعه بانك‌هاي كشور و در محورهاي مختلف از جمله مواد اوليه و صنعت نفت و گاز همزمان با روز اجرايي شدن برجام خبر داد.

هيأت رئيسه اتاق بازرگاني ايران ديروز ميزبان هشت مدير عامل بانك، دو مدير بانك مركزي و معاون وزير امور خارجه بودند؛ معاون وزير امور خارجه در اين جلسه و در مورد عملياتي كردن دوباره سوييفت، توضيح داد كه پيش‌بيني اينكه روز مشخصي را براي اجراي برجام اعلام كنيم سخت است؛ چرا كه كارهايي كه از سوي ما بايد انجام مي‌شده مقداري زمان‌بر بوده است، اما طرف مقابل نسبت به ما كارش راحت‌تر بود. هرچند به محض اينكه آژانس اعلام كند، تحريم‌ها برداشته خواهد شد. در همين حال اما مدير ارتباطات اداره بين‌الملل بانك‌مركزي گفته كه بانك‌هاي خصوصي غيرتحريمي در حال حاضر از خدمات سوييفت برخوردارند و بقيه هم كمتر از دو هفته پس از اجراي برجام از اين خدمات برخوردار خواهند شد.

به گفته مجيد تخت‌روانچي، معاون ظريف مطمئنا برخي بدهي‌هايي كه به چند موسسه اروپايي وجود دارد، نمي‌تواند مشكل و مانعي را براي ارتباط پروژه‌هايي كه با اروپايي‌ها داريم ايجاد كند و پروژه‌هايي كه قرار است با اروپايي‌ها برقرار شود، تحت پوشش بيمه‌اي قرار مي‌گيرد.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «ناگفته‌هاي تازه احمدي‌مقدم از ٨٨» می نویسد: «اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق ناجا در گفت‌وگو با پایگاه خبری فرهنگ‌نیوز، روایت‌هایي جدید از حوادث سال ٨٨ بیان کرده است. گزیده‌ای از سخنان او را در ادامه می‌خوانید:

- ما و سازمان‌های امنیتی-نظامی با شواهد و مدارک موجود حوادث را پیش‌بینی می‌کردیم و جلساتی در شورای امنیت ملی تشکیل می‌دادیم. البته شورای امنیت کشور که کلا تعطیل بود! وزارت کشور مدت‌ها بی‌وزیر بود! تا آقای محصولی وزیر شدند؛ اما ما در شورای امنیت ملی چه پیش از انتخابات و چه پس از آن جلسات منظمی داشتیم. پس از انتخابات که تقریبا هر روز در دبیرخانه که درواقع کمیته بحران شده بود با حضور تمام وزرا، مسئولان، فرماندهان نظامی، امنیتی و رئیس صداوسیما جلسه داشتیم.

- وزارت چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن از ما پشتیبانی اطلاعاتی نمی‌کرد. اینجا موضوعی را می‌گویم که تابه‌حال نگفته‌ام. وزارت اطلاعات به‌نحوی آقای هاشمی را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری هدایت و حتی تشجیع می‌کرد. آقای هاشمی بعد از انتخابات خیلی عصبانی بود. تصمیم گرفتم پیش ایشان بروم. قبل از دیدار با دفتر حضرت آقا هماهنگ کردم که به آقای هاشمی چه بگویم بهتر است؟ سیاست بیت رهبری حفظ آقای هاشمی است.

احمد توکلی به خود من می‌گفت از هاشمی نباید منتظری و از میرحسین نباید بنی‌صدر بسازیم. استراتژی ما این باشد که از هاشمی، منتظری درست نکنیم.

- در فیلم انتخاباتی هاشمی (سال ٨٤) ایشان در میزگردی با دخترها و پسرها نشسته بود. در آنجا آقای هاشمی گریه می‌‌کند! تا ایشان گریه می‌کند می‌گویند «کات، فیلم خراب شد. از نو!» آقای هاشمی عصبانی می‌شود و می‌گوید: «یعنی چه؟ من را مسخره کردید. مگر گریه کنم چه اتفاقی می‌افتد؟!» پسرش می‌گوید: «بابا غصه نخور ما در حال ساخت مارمولک ۲ هستیم»! (با خنده) در آن دیدار به آقای هاشمی گفتم وقتی در فیلم انتخاباتی‌تان می‌گویید برای پوشش لخت‌نبودن کافی است! وقتی حتی یک سفر استانی نرفتی و متکبرانه گفتی: ما اینجا برنده‌ایم، کاری نداریم که برویم. روشن است که به بسیجی‌ها بگوییم یا نگوییم به شما رأی نمی‌دهند. بسیجی دنبال آرمان امام است. در آن دیدار آقای هاشمی چندبار با کنایه به من می‌گفت:« فامیلتان احمدی‌نژاد!» گفتم من با آقای احمدی‌نژاد نسبتی ندارم. اما دو، سه بار حرفش را تکرار کرد.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «سایه سنگین کمبود آب بر روی سر ایرانیان» می نویسد: «يكي از توهماتي كه اين روزها در محافل و مجالس عامه مردم نقل مي‌شود، شايعه بهبود وضعيت آب كشور و خروج از بحران خشكسالي است. اين در حالي است كه به رغم باور اشتباه عامه مردم كه چشم به دهان مسئولان دوخته‌اند و سخنان آنان را حجت بر‌حق بودن هر بحثي مي‌دانند، فعالان و صاحبنظران حوزه آب، اوضاعي عكس را تفسير و تبيين مي‌كنند. اين در حالي است كه برخي مسئولان با اظهار‌نظر اشتباه خود مبني بر خروج از وضعيت بحراني آب و با به پايان رسيدن دوره خشكسالي اين توهم را به ذهن عامه مردم متبادر مي‌كنند كه ديگر نيازي به امر مهم و اخلاقي مديريت و صرفه‌جويي در مصرف آب نيست.

گاهي يك اظهار‌نظر عجولانه و صدالبته خالي از حقيقت و عاري از آگاهي كافي است كه رشته فرهنگ‌سازي در حوزه مصرف آب، در چشم به هم زدني پنبه شود و باز نقطه سر خط و باز روز از نو و روزي از نو!»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس