بازدید 14413
مروری بر روزنامه‌های امروز 21 دی ماه؛

گمانه زنی جدید درباره روز اجرای برجام/ میانجی صلح سازمان ملل در ایستگاه تهران

خبرهایی پیرامون احتمال اجرای برجام در روزهای آینده در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع حمله به سفارت عربستان و وضعیت اقتصاد کشور پس از برجام از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۵۶۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 11 January 2016

خبرهایی پیرامون احتمال اجرای برجام در روزهای آینده در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع حمله به سفارت عربستان و وضعیت اقتصاد کشور پس از برجام از دیگر موضوعات مهم امروز است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه، 21 دی ماه را مرور کنید.

«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر «كمتر از ٧ روز تا اجراي برجام» به موضوع زمان اجرای برجام می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «شمارش معكوس براي رسيدن به روز اجراي برنامه جامع اقدام مشترك آغاز شده است. جان كري، وزير امور خارجه امريكا ادعا مي‌كند كه تا چند روز ديگر دو طرف مي‌توانند ورود به فاز اجرا را اعلام كنند. حميد بعيدي‌نژاد، رييس تيم كارشناسي ايران هم مي‌گويد كه وي و هيات ايراني همراه اين روزها در ژنو سرگرم بحث در خصوص باقيمانده مسائل پيرامون لغو تحريم‌ها بودند كه مي‌تواند گام مهم ديگري در مسير اجراي برجام باشد. بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در شلوغ‌ترين روزهاي مانده به روز اجرا در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» خبر مي‌دهد كه كمتر از يك هفته تا اعلام اين خبر خوش به ايراني‌ها زمان باقي است. بهروز كمالوندي در اين گفت و گوي دقيقه نود تاكيد مي كند كه ايران در تمامي مراحل وفاي به تعهدهاي خود در سايه برجام، ضريب اطمينان را حتي بالاتر از رقم پيش بيني شده رعايت كرده است و در بسياري از اين مراحل هم معامله هاي پرسودي براي ايران رقم خورده است.


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «ائتلاف بمب و د‌‌‌لار عليه امنيت ایران» به موضوع سفر وزیرخارجه عربستان به پاکستان می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «عربستان بعد‌‌ از اینکه کشورهای مختلف عربی را علیه ایران شوراند‌‌ و یک به یک آن‌ها را به صف کرد‌‌ که با ایران قطع رابطه کنند‌‌، حالا به‌صورت اختصاصی پاکستان را به‌عنوان متحد‌‌ی استراتژیک هد‌‌ف قرار د‌‌اد‌‌ه است. پاکستانی که د‌‌ر طول یک د‌‌هه اخیر همیشه از ریاض د‌‌لار د‌‌ریافته کرد‌‌ه و بعضاً اتباع این کشور با سعود‌‌ی‌ها د‌‌ر عملیات های مشترکی مثل حاد‌‌ثه یازد‌‌ه سپتامبر، د‌‌ست‌شان د‌‌ر یک کاسه بود‌‌ه است! اما د‌‌لیل عشق و علاقه این روزهای ملک سلمان و د‌‌ارو د‌‌سته اش به پاکستان چیست؟ چه کسی است که ند‌‌اند‌‌ ریاض بمب اتمی د‌‌وست د‌‌ارد‌‌ و د‌‌ر روزهایی که د‌‌انشمند‌‌ی ند‌‌ارد‌‌ که آن را بسازد‌‌، چه گزینه راحت و بهتر از اینکه، کالای مورد‌‌ نظر را خیلی شیک و مجلسی از یک کشور د‌‌یگر خرید‌‌اری کند‌‌؟! بله عربستان برای اد‌‌امه راه و حفظ سیاست های خود‌‌ د‌‌ر منطقه و البته استیلایش بر خاورمیانه چاره را د‌‌ر د‌‌اشتن بمب اتم می د‌‌اند‌‌. پاکستان که د‌‌ستی بر آتش د‌‌ارد‌‌، شاید‌‌ د‌‌ر مقابل د‌‌ریافت مبلغی هنگفت، راضی شود‌‌ که این سلاح ممنوعه و کشتار جمعی را د‌‌ر اختیار ریاض قرار د‌‌هد‌‌. سفر د‌‌یروز وزیر د‌‌فاع عربستان به پاکستان آن هم تنها چند‌‌ روز بعد‌‌ از سفر وزیر خارجه، چه مفهومی می تواند‌‌ د‌‌اشته باشد‌‌؟ د‌‌ر پشت صحنه شاید‌‌ یک معامله بزرگ د‌‌ر حال شکل‌گیری و این سفرها برای چانه‌زنی‌های مربوط به آن است. فراموش نکنیم که ارتش پاکستان آن طور که باید‌‌ و شاید‌‌ از د‌‌ولت و به‌خصوص نواز شریف، حرف شنوی ند‌‌ارد‌‌ و به‌صورت تقریباً مستقل عمل می کند‌‌.نکته د‌‌یگر اینکه، د‌‌لارهای عربستان آنقد‌‌ر هست که حتی بتواند‌‌ پاکستان را تطمیع و وسوسه کند‌‌ که علیه ایران، د‌‌ست به ماجراجویی بزند‌‌.»


«روزنامه آرمان» در گفت و گو با علی خرم، وزیر راه دولت اصلاحات به موضوع اجماع اصلاح طلبان می پردازد. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان «عدم اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 اثر مي‌گذارد» به نقل از خرم می نویسد: «سال 76 به‌طور روشن و قوي‌تر از سال 92 زمينه شكست اصولگرايان را محقق ساخت؛ به عبارتي مجلسي تحت عنوان مجلس ششم كه همچنان زبانزد جامعه سياسي كشور است سر کار آمد؛ دولت و مجلسي برخاسته از جريان اصلاح‌طلب. اين تلقي در آن زمان هم بود. اصولگرايان در سال 92 نيز شكست خوردند اما اين شكست سبب بازنگري آنها در تفكر و ديدگاه‌شان نگرديد. بنابراين ما اصلاح‌طلبان اگر به‌طور منطقي بينديشیم و از افراد صلاحيت‌دار در ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل جهت مديريت كشور بهره ببريم، كشور با كمبود نيروي كارشناسي و مديريتي مواجه نخواهد شد. اكنون حدود سه‌هزار مدير عالي، مياني و عملياتي اصلاح‌طلب از گردونه اجرايي و تمام اركان مديريتي خارج شده‌اند. تفكر تماميت‌خواهي اصولگرايان انديشه‌اي منسوخ است چرا كه ديگر نمي‌توان با انديشه تماميت‌خواهي در چرخه قدرت بود. كشورهايي موفق بوده‌اند كه به دموكراسي اعم از دموكراسي وارداتي و دموكراسي موجود در كشور خود گردن نهادند. اين تماميت‌خواهي اساس و پايه فضاي سياسي را متزلزل خواهد كرد و در نهايت به جامعه آسيب وارد مي‌سازد. بايد همه اقشار، جناح‌ها، احزاب و اقليت‌ها جذب نظام شوند. اگر هر جريان، تشكل و اقليتي تحت عناوين منحرف و دشمن از فضا حذف شوند به جاي آنها افراد فرصت‌طلب خواهند آمد. از درون چنين سيستمي بابك زنجاني، امير خسروي و امثالهم بروز پيدا خواهد كرد. زماني كه نيروهاي سالم و پرتوان از گردونه فعاليت سياسي خارج مي‌شوند قطعا انسان‌هاي فرصت‌طلب به اين سيستم نفوذ پيدا خواهند كرد و اين مسائل را موجب مي‌شوند كه در نهايت سبب بي‌اعتمادي مردم، دولت و همچنين از دست رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي خواهند شد.»


«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان «میانجی صلح سازمان ملل در ایستگاه تهران» می نویسد: «وزیر امور خارجه در رایزنی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، تأکید کرد: «اجازه نخواهیم داد رویکردهای تنش‌آفرینی عربستان سعودی، تأثیر منفی برای حل بحران سوریه بگذارد». به گزارش «ایران»، محمدجواد ظریف در دیدار با «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که به تهران سفر کرده بود، با تشریح آخرین تحولات جمهوری اسلامی ایران و عربستان اظهار کرد: «آنچه در صحنه تحولات منطقه‌ای می‌بینیم، رویکرد تشنج‌آفرین عربستان است و عربستان سعودی با اقدامات تنش‌آمیز خود درصدد تأثیرگذاری منفی بر بحران سوریه است. آنها با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا و مجروح کردن کارمند سفارت، رویکردهای منفی خود را پنهان می‌کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران در قبال ضرورت حفاظت از سفارتخانه‌ها مسئولانه عمل می‌کند.» دی میستورا نیز در این دیدار، گزارشی از آخرین تلاش‌های خود برای تحقق و اجرای نتایج نشست وین را ارائه و تأکید کرد: «نقش ایران را در حل بحران سوریه همواره سازنده ارزیابی می‌کنیم.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با عنوان «اعتراض نامه» به اعتراض دو تن از نمایندگان مجلس پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «مهدی کوچک‌زاده بعد از انتشار شایعه رد صلاحیت شدن خود با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفته بود: من در این مورد اطلاعی ندارم اما چنانچه صحت داشته باشد بعد از اینکه به صورت کتبی به من ابلاغ شد نسبت به آن اعتراض خواهم کرد. وی بعد از ابلاغ این رای هیات اجرایی مورخ 16 دی‌ماه نسبت به آن اعتراض کرد اما بنا به مستندات ارائه شده از سوی این نماینده مجلس نهم، معاون سیاسی فرماندار تنها دلیل اعلام رد صلاحیت وی را به طور شفاهی بند ۵ ماده ۲۸ دانسته است. این بند به سوء شهرت کاندیدا در حوزه انتخابیه اشاره دارد. این در حالی است که رسایی نیز با انتشار اسنادی ادعا می‌کند که دلیل رد صلاحیت اعلام شده به او نیز همین بند بوده است. در حالی که رسایی این روزها از طریق ابزار ارتباطی خود در شبکه‌های اجتماعی، روزانه گزارشی را از پیگیری ماجرای رد صلاحیتش مطرح می‌کرد، در آخرین این گزارش‌ها به دیدن کوچک‌زاده در راهروهای فرمانداری تهران اشاره کرد و گفت که وی نیز در پیگیری اعتراضش با سکوت مسئولان مواجه شده است. کوچک‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره اظهار کرد که به دلیل مطرح شده برای رد صلاحیت خود از سوی هیات اجرایی شدیدا معترض بوده چراکه تاکید دارد سوءشهرت در حوزه انتخابیه که بند5 ماده 28 بدان اشاره دارد بر اساس قانون شامل از نظر مالی«دزدی، اختلاس، خیانت در امانت» از نظر اخلاقی«قماربازی، شرابخواری، فحشا» از نظر سیاسی«جاسوسی، اقدامات ضدامنیتی، معارضه با نظام» و از نظر اجتماعی«زورگیری، آزار مردم، شرارت» می‌شود که هیچ مدرکی دال بر ارتکاب بنده به این جرائم وجود ندارد.»


«روزنامه شهروند» در گزارشی با تیتر «شرایط بازار ارز بعد از برجام متفاوت خواهد بود» می نویسد: «از بدو توافق ژنو و اعلام برجام، بانک مرکزی اقدام‌های خود را برای فراهم‌سازی مقدمات لازم برای لغو تحریم‌ها آغاز کرد. با نزدیک شدن روز اجرای برجام، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی درباره تحولات نظام بانکی و آینده با ثبات ارز گفت: در این مدت با بانک‌های مختلف مذاکره شده و هماهنگی برای ورود به دوره پساتحریم به عمل آمده است و پس از روز اجرای برجام عملیاتی خواهد شد. در این زمینه موسسات بیمه صادراتی کشورهای مختلف استقبال بسیار خوبی از برداشتن تحریم‌ها به عمل آورده‌اند و آماده همکاری هستند. او در ادامه با اشاره به استقرار روابط بانکی و کارگزاری بین بانک‌های ایرانی و خارجی و امکان استفاده از ابزارهای متداول پرداخت پس از برجام گفت: پس از برجام امکان دریافت خطوط اعتباری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت فراهم خواهد شد. همچنین محدودیت فروش نفت برداشته و موجب افزایش درآمدهای نفتی و آزادشدن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران خواهد شد. کامیاب همچنین درباره اتصال بانک‌ها به سوئیفت گفت: این کار مستلزم تشریفاتی است که چند هفته طول می‌کشد. خوشبختانه مقامات سوئیفت نظر مساعد دارند؛ البته اکنون ١٤ بانک ایران به این شبکه جهانی مجهز هستند و از خدمات آن بهره می‌برند و ٥ بانک نیز در آخرین مراحل اتصال به سوئیفت هستند. کامیاب در پایان افزود: این روزها مواجه با اجرایی شدن برجام و اخبار مربوط به آن است. فکر می‌کنم در شرایط بعد از اجرای برجام، وضع کاملا متفاوت خواهد بود. معاون ارزی بانک مرکزی درواکنش به رکوردشکنی‌های این روزهای نرخ دلار در بازار گفت: انجام يک يا چند معامله کوچک در مقياس ۳۷۰۰تومان يا معاملات فردايی چنددلال نمی‌تواند منعکس‌کننده نرخ ارز باشد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار