بازدید 13289

آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ، کره جنوبی را لرزاند

سازمان لرزه نگاری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که بررسی داده های بدست آمده از وقوع زمین لرزه صبح امروز کره شمالی، انجام آزمایش اتمی توسط پیونگ یانگ را تایید می کند.
کد خبر: ۵۵۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 06 January 2016
سازمان لرزه نگاری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که بررسی داده های بدست آمده از وقوع زمین لرزه صبح امروز کره شمالی، انجام آزمایش اتمی توسط پیونگ یانگ را تایید می کند.

به گزارش ایرنا، این سازمان در بیانیه خود آورده است که چهارمین آزمایش اتمی این کشور ساعت 9:30 دقیقه امروز چهارشنبه (به وقت محلی 4 صبح به وقت تهران) به احتمال قوی انجام شده است و دلایلی برای این پیش فرض وجود دارد.

بیانیه خاطرنشان می کند که در پی این آزمایش، یک زمین لرزه مصنوعی شکل گرفته که قدرت آن از 4.2 ریشتر تا 4.3 ریشتر متفاوت بوده است.

بیانیه می افزاید که زمین لرزه امروز در کره شمالی پس لرزه خاصی نداشته و بعد از تکان های اولیه موج دیگری شکل نگرفته است.

سازمان لرزه نگاری کره جنوبی افزوده است که شکل این زمین لرزه و نوع امواج آن که پیوسته نبوده و ادامه نیافته است و این مسئله ثابت می کند که کره شمالی برای نخستین بار در دو سال گذشته یک آزمایش اتمی دیگر صورت داده است.

بلافاصله در کره و آمریکا نشست هایی ویژه از سوی مسئولان تشکیل شده است تا اطلاعات بدست آمده دقیقا مورد بررسی قرار گیرد.

بیانیه سازمان کره ای تصریح می کند که داده هایی که هم اکنون در دست است و بررسی شده، ثابت می کند کره شمالی به احتمال قوی آزمایش هسته ای انجام داده است.

بیانیه تاکید می کند که زمین لرزه ها اصولا پس لرزه هایی با قدرت مشابه دارند اما در مورد کره شمالی این موضوع مصداق نداشته و زلزله در همان تکان های اولیه پایان یافته است.

از سوی دیگر در پی وقوع زمین لرزه ای که احتمالا ناشی از تشعشعات یک آزمایش هسته ای در کره شمالی بوده است، این کشور اعلام کرد که اطلاعیه ویژه ای را بزودی منتشر می کند.

کره شمالی در بیانیه ای که ساعتی پیش منتشر کرد، آورده است که ساعت 12 و نیم ظهر امروز به وقت محلی یک اعلامیه ویژه منتشر خواهد کرد.

گزارش ایرنا حاکی است که این اعلامیه قرار است به دنبال آن منتشر شود که زمین لرزه ای ساعت 9:30 دقیقه صبح امروز به وقت محلی بخش هایی از کره شمالی را تکان داد.

خبرگزاری های «شین هوا» و «یونهاپ» در چین و کره این زمین لرزه را که احتمالا ناشی از یک انفجار بوده است مورد تایید قرار داده اند.

حالا اما تاکید کره شمالی بر انتشار یک اطلاعیه ویژه در باره تحولات مذکور، حدس و گمان ها در باره انجام چهارمین آزمایش اتمی این کشور را جدی تر کرده است.

بخصوص آنکه شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیه ای آورده است که تا ساعاتی دیگر یک نشست ویژه برگزار خواهد کرد.

این شورا افزوده است که نشست مذکور در ارتباط با زمین لرزه ای است که احتمال می رود ناشی از آزمایش اتمی چهارم کره شمالی باشد.

از وزارت خارجه کره جنوبی خبر می رسد که یک نشست فوق العاده پس از وقوع زمین لرزه در کره شمالی به ریاست «یون بیونگ سه» وزیر خارجه کره برگزار شده است.

رسانه های چین هم در گزارشی آورده اند زمین لرزه قبل از ظهر امروز به وقت محلی به قدرت 4.9 ریشتر، عمق زمینی نداشته و حاصل احتمالا یک انفجار بوده است.

کره شمالی سال های 2006 و 2009 دو بار آزمایش اتمی انجام داد و آزمایش سوم این کشور فوریه سال 2013 صورت گرفت.

سازمان لرزه نگاری کره جنوبی محل زمین لرزه را منطقه «کیلجو» در 49 کیلومتری سایت آزمایش های هسته ای «پونگ گیه ری» کره شمالی و قدرت آن را 4.2 ریشتر اعلام کرده است.
از سوی دیگر کره جنوبی در بیانیه ای آورده است که این زمین لرزه طبیعی نبوده و در واقع یک زلزله مصنوعی بوقوع پیوسته است.

مرکز لرزه نگاری آمریکا قدرت زمین لرزه امروز در کره شمالی را 5.1 ریشتر اعلام کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار