بازدید 34707
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب وقایع شب گذشته در سفارت عربستان/ موضع جدید آمریکا درباره تحریم ایران

بازتاب وقایع شب گذشته در مقابل سفارت عربستان و اعتراض ها به اعدام شیخ نمر در ایران و دیگر کشورها، اعلام پایان آتش بس در یمن از سوی ائتلاف منطقه ای تحت رهبری عربستان سعودی، موضع جدید دولت آمریکا درباره احتمال وضع تحریم جدید علیه ایران و توضیحات دولت ترکیه درباره اظهارات جنجالی اخیر اردوغان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۵۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 03 January 2016
بازتاب وقایع شب گذشته در سفارت عربستان/ موضع جدید آمریکا درباره تحریم ایرانبازتاب وقایع شب گذشته در مقابل سفارت عربستان و اعتراض ها به اعدام شیخ نمر در ایران و دیگر کشورها، اعلام پایان آتش بس در یمن از سوی ائتلاف منطقه ای تحت رهبری عربستان سعودی، موضع جدید دولت آمریکا درباره احتمال وضع تحریم جدید علیه ایران و توضیحات دولت ترکیه درباره اظهارات جنجالی اخیر اردوغان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، تجمع معترضان ایرانی در مقابل سفارت عربستان در تهران و وقایع رخ داده در پی این تجمع، مهمترین موضوعی است که امروز در صدر اخبار مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. سایت شبکه خبری «سی ان ان» در گزارش خود از این موضوع می نویسد، معترضان به اعدام شیخ نمر، سفارت عربستان سعودی در تهران را به آتش کشیدند. همچنین بخش هایی از ساختمان سفارت عربستان آسیب دیده است. این سایت همچنین می نویسد، بر اساس ویدئوهای منتشره، یکی از معترضین اقدام به پرتاب بمب های آتش زای دست ساز به سوی ساختمان سفارت کرده است. سی ان ان در ادامه به نقل از مقامات نیروی انتظامی می نویسد، در جریان وقایع شب گذشته، چند تن توسط این نیرو بازداشت شده اند. 

*****

روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد، پس از آنکه اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته عربستانی، سبب بروز اعتراضاتی در منطقه خاورمیانه شد، معترضان در تهران به سفارت عربستان سعودی حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. به عقیده این روزنامه، مجموعه وقایع اخیر، سبب به چالش کشیده شدن دیپلماسی آمریکا شده که هدفش، کاستن از تنش ها در منطقه خاورمیانه بوده است. در این مطلب به نقل از یک تحلیلگر مسائل منطقه آمده که شیخ نمر در میان مسلمانان شیعه به یک فرد برجسته تبدیل شده بود و بسیاری، اعدام وی را یک خط قرمز می دانستند که انجام آن، سبب شعله ور شدن بیشتر تنش های فرقه ای در منطقه خواهد شد. به عقیده این تحلیلگر، اعدام شیخ نمر سبب پیچیده شدن همه اوضاع، از سوریه گرفته تا یمن خواهد شد. 

*****

خبرگزاری «رویترز» نیز یکی از گزارش های خود را به این موضوع اختصاص داده و می نویسد، اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان، سبب بروز هشدارهایی نسبت به پیامدهای این موضوع برای خاندان آل سعود شده و احتمال بروز موجی جدید از منازعات فرقه ای را در منطقه به وجود آورده است. رویترز به واکنش ها در کشورهای مختلف نسبت به این موضوع پرداخته و می افزاید، شورای عالی اسلامی لبنان اعدام شیخ نمر را یک اشتباه فاحش از سوی سعودی ها دانسته و حزب الله نیز آن را آدمکشی و ترور قلمداد کرده است. آیت الله احمد خاتمی، یکی از روحانیون شیعه ایران نیز گفته، پیامدهای این اقدام سعودی ها، سبب محو شدن آن ها از صفحات تاریخ خواهد شد. 

*****

در همین حال، منابع رسمی سعودی از پایان آتش در یمن و آغاز دوباره حملات ائتلاف منطقه ای تحت رهبری عربستان علیه یمن خبر داده اند. سایت شبکه خبری «الجزیره» می نویسد، ائتلاف تحت رهبری عربستان که از نه ماه پیش اقدام به بمباران یمن کرده، روز شنبه پایان آتش بسی که از 15 دسامبر آغاز شده بود را اعلام کرد. الجزیره اشاره می کند، این آتش بس، با حمایت سازمان ملل و در راستای برگزاری مذاکرات صلح یمن برقرار شده بود؛ اما پیش از این نیز موارد نقض شدن آن گزارش شده بود. در بیانیه ای که در این زمینه در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده، ادعا شده که هدف از حملات ائتلاف، حمایت از قدرت مشروع در یمن و فراهم آوردن شرایطی برای یافتن یک راه حل صلح آمیز است. 

*****

در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی «اینترنشنال بیزنس تایمز» موضع گیری جدید دولت آمریکا درباره احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران را مورد توجه قرار داده است. در شرایطی که طی روزهای اخیر، بحث های متعددی درباره تصمیم آمریکا برای وضع تحریم هایی علیه ایران بر سر فعالیت های موشکی مطرح شده و سپس دولت آمریکا از تعلیق بررسی این موضوع خبر داد، بن رودس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته، واشنگتن برای تدوین تحریم های جدید علیه ایران در موضوع موشکی، نیاز به زمان بیشتری دارد. به گفته وی، دولت آمریکا پیش از اعلام هرگونه تحریم جدیدی در این زمینه، باید اقدامات دیپلماتیک و فنی بیشتری را انجام دهد. اما رودس تأکید که این تأخیر، به دلیل فشارهای وارده از جانب ایران نیست. 

*****

در نهایت، روزنامه «نیویورک تایمز» به جنجال به وجود آمده بر سر اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره مقایسه کشور خود با آلمان نازی پرداخته و توضیحات دولت ترکیه را در این زمینه بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، دولت ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده، اظهارات رجب طیب اردوغان که در پاسخ به سؤالی درباره میزان کارآمدی سیستم مبتنی بر ریاست جمهوری بیان شده، تحریف شده است. در این بیانیه آمده که رسانه ها اقدام به تحریف سخنان اردوغان کرده و از این اظهارات استفاده نادرستی کرده اند، زیرا هدف اردوغان ارائه مثالی در این زمینه بوده که سیستم مبتنی بر ریاست جمهوری، به وجود ساختار فدرال در حکومت وابسته نیست. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی