بازدید 9721

دعوا بر سر انبوه افرادی که برای انتخابات کاندیدا شده اند!

در موضوع تعدد نامزدهای انتخاباتی، دو طیف تحلیل وجود دارد؛ عده ای که خود را موافق چنین رویکردی مبتنی بر تعدد کاندیداها می دانند، درصدد هستند، تعدد نامزدهای انتخاباتی را نشانه‌ای از تحکیم بیش از پیش پایه های نظام توجیه کنند. در مقابل، کسانی معتقدند استراتژی تعدد کاندیداها حاصل استراتژی چند لایه برخی از جناح های سیاسی است که موضوع عدم احراز صلاحیت را با چالش مواجه کنند.
کد خبر: ۵۵۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 27 December 2015
مهلت ثبت نام در انتخابات به پایان رسید تا انتخابات اسفندماه امسال، وارد مرحله جدید خود یعنی احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان طی ده روز شود. بر اساس آمارهای رسمی از ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور، تعداد ثبت‌نام کنندگان برای کاندیداتوری این دوره از انتخابات مجلسین، نسبت به دوره های پیشین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک»، بر اساس گزارش های رسمی برای مجلس شورای اسلامی 12 هزار و 123 نفر و برای مجلس خبرگان 801 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. این تعداد ثبت نام، نشان می دهد که ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات خبرگان نسبت به دوره قبل 62 درصد افزایش داشته و ثبت‌نام انتخابات مجلس نیز تقریباً دو برابر شده است. این در حالی است که در انتخابات دوره نهم مجلس، 5 هزار و 283 نفر ثبت‌نام کرده بودند.

این افزایش تعداد ثبت نام کنندگان باعث ایجاد تحلیل های متفاوتی درباره چرایی افزایش ثبت نام ها شده است. در این باره عده ای با خوشبینی به موضوع پرداخته و از این پیشامد استقبال کرده اند و در عین حال کسان دیگری نیز با ابراز نگرانی از اهداف پشت پرده این گونه اقدامات، تعدد ثبت نام ها را بازی جدید برای تخریب فضای انتخابات قلمداد کرده اند.

در این میان، برخی تحلیلگران دلایل متعددی برای این افزایش حضور اعلام می کنند. برخی با تأکید بر این نکته که در انتخابات اخیر بر خلاف سایر انتخابات های قبلی هیچ یک از احزاب، گروه های سیاسی و شخصیت ها انتخابات را تحریم نکرده اند و با تمام قوا وارد فضای انتخاباتی شده اند، این تعدد نامزدها را توجیه می کنند. از سوی دیگر، برخی به اهداف پشت پرده به عنوان عامل اصلی افزایش ثبت نام ها اشاره می کنند و معتقدند افزایش ثبت نام ها می تواند روند انتخاباتی را به نفع جریان خاص سیاسی عوض کند.

اولین واکنش رسمی به تعدد نامزدها در نماز جمعه تهران صورت گرفت؛ جایی که آیت الله جنتی از تعدد نامزدها برای انتخابات اظهار نگرانی و ابهام کرد. رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در پاسخ به این ابهام بیان داشت: «من از افزایش حضور داوطلبین اظهار نگرانی ندارم. اگر کسی فکر می‌کند که افراد پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات اطلاع دهند».

آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان نیز با انتقاد از نحوه ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: «قانون انتخابات نام‌نویسی را برای همگان آزاد گذاشته است و متأسفانه می‌بینیم خانمی با یک وضعیت نامناسب و با بدحجابی برای مجلس خبرگان ثبت‌نام می‌کند و بعد هم مطرح می‌شود که ثبت‌نام که مشکلی ندارد و برای همگان آزاد است. حدود ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۸۸ نفر به این مجلس راه می‌یابند، بر این اساس این تعداد زیاد کاندیداها به نظر می‌رسد اهداف دیگری را دنبال می‌کند».

این اظهار نظرها در حالی ارائه می شد که برخی احزاب از این تعدد کاندیداها ابراز خرسندی کرده اند. به عنوان مثال در بیانیه دوم حزب اعتدال و توسعه تأکید شده است: «گزینه‌های متنوعی از هر سه طیف اعتدالگرا، اصلاح طلب و اصولگرا برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرده‌اند که این تنوع، قطعا به انتخاباتی پرشور و انتخابی آگاهانه در 7 اسفند کمک می‌کند».

در واقع به نظر می رسد در موضوع تعدد نامزدهای انتخاباتی دو طیف تحلیل وجود دارد؛ عده ای که خود را موافق چنین رویکردی مبتنی بر تعدد کاندیداها می دانند، درصدد هستند که تعدد نامزدهای انتخاباتی را نشانه‌ای از تحکیم بیش از پیش پایه های نظام، رشد و توسعه طبقه متوسط در ايران، كارآمدي مردم سالاري دينی و.... توجیه کنند.

در مقابل کسانی معتقدند استراتژی تعدد کاندیداها حاصل استراتژی چند لایه برخی از جناح های سیاسی است که موضوع عدم احراز صلاحیت را با چالش مواجه کنند. در واقع این گروه معتقد هستند که برخی جناح ها در یک حرکت از پیش طراحی شده از طریق تعدد نامزدها درصدد هستند تا هزینه عدم احراز صلاحیت را برای شورای نگهبان افزایش دهند و از سوی دیگر، بتوانند در مرحله بعد از احراز صلاحیت با حمایت از نامزدهای خاکستری آنها را وامدار جناح خاصی کنند.

البته با توجه مشخص نبودن گرایش سیاسی جامعه آماری ثبت نام کنندگان در دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی، نمی توان صریح یکی از این دو تحلیل را به واقعیت نزدیک دانست. با این حال فارغ از هر تحلیلی که در این راستا به حقیقت نزدیک تر باشد، این موضوع است که نزدیک به 13000 هزار نفر در انتخابات دو مجلس ثبت نام کرده اند و نهادهای مسئول، باید تمام تلاش خود را برای صیانت از حق الناس انجام دهند.

اینکه چرا عده زیادی در انتخابات ثبت نام کرده اند، موضوعی است که در آینده باید برای آن پاسخ دقیق پیدا کرد و دعوا بر سر آن امروز هیچ فایده ای نخواهد داشت. موضوع این است که باید در مدت کوتاه ده روز نهادهای قانونی نظارت بر انتخابات، وضعیت صلاحیت 13000 هزار نفر را بررسی و آنها را برای انتخاب نهایی به مردم معرفی کنند. نکته مهم اینکه در این فعل و انفعالات خطایی در رد بی مورد و یا تأیید اشتباه صورت نگیرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۸
چون تقریبا همه فهمیدند که در شرایط فعلی، نمایندگی مجلس تقریبا به تخصص خاصی نیاز ندارد. اصلا تو جلسات صحبت نکنی کسی کارت نداره (مثل برخی از بانوان) ولی هر چه قشنگ تر صحبت کنی موفق تری و کمیسیون ها رو یکی پس از دیگری فتح می کنی...
از طرفی همه هم تحویلت می گیرن و مصونیت هم داری و حقوق هم که عالیه!!
ترس از تعداده نفراته
یه مشت بعلت بیکاری،یه مشت بعلت اینکه دیدن تو مجلس خبرای خوبیه اومدن،یه مشت دیدن کسی تو مجلس کار خاصی انجام نمیدن و همه توانایی نماینده شدن را دارن اومدن،یه مشت دیدن کسی کاری نمیکنه،اومدن ببینن میتونن کاری بکنن،یه مشت واسه تفریح اومدن و...،خلاصه کسی برای مردم و مملکت نیومده.
سلام
اين موضوع بايد قابل توجه وارد شوندگان به مجلس باشد كه بدانند دوران بي سوادي و بي اطلاعي از سياست و اقتصاد گذشته و همه مردم خود را كمتر از آنان نمي دانند پس به مجلس يا وزارت كه وارد مي شوند قوانين و حرفهاي خنده دار نزنند كه اين بي كفايتي آنان را نشان مي دهد
قطعا این تعداد زیاد داوطلب برای نمایندگی مجالس نشانه خوبی نیست وقتی افراد برای امری هجوم می آورند خواسته هائی هم دارند که به علت کمبود ظرفیت تعداد محدودی به آن دست میابند وبقیه علی الاصول ناراضی وهرچه تعداد افراد ناراضی بیشتر خطربروز اشتباه مخصوصا برای افراد تازه وارد بیشتر پس هوشیاری بیشتری برای مدیریت این اتفاق لازم است.همانطور که دیدیم پس از انتخابات پرشور وبا مشارکت بالا درسال88 بی نظمی ها وضرر وزیانهای ناشی از هیجانات کسانی که به خواسته اشان نرسیده بودند موجب چه هزینه هائی شد.
کاش توی صف دفاع از کشور هم ازدحام می کردن.آدم دلش برای شهدای حرم بدرد میاد. که چه انسان های بزرگوار و فداکاری شهید میشن. و برعکس، بعضی ها بدنبال قدرت طلبی هستند. امان از دنیای واژگون
سلام؛
کسی که نتونه در هوای خوب رانندگی کنه در هوای برفی و بارانی اصلا بهش اطمینانی نیست...!!!(جمله مال خودمه حق کپی رایت لطفا رعایت گردد؛ گفتنش با ذکر نام اینجانب "Mangool" بلامانع است!!!!)
بنظر من نوبت کسانی است که از طبقه عامه مردمی هستند که مشکلات مردم با جسم و روح خود لمس کرده اند...
این خوبه که افراد جدید و با معلومات و تحصیلکرده(حقیقی) ار بطن مردم میخواهند در ساختن مملکت خویش شریک باشند و در این راه اخساس مسئولیت کرده اند.
این آخر عمری من که دعا گویشان هستم.
.یا حق.
من فکر میکنم کشور ایران متعلق به تمام ایرانیان است نه قشر خاص و محدودی که خود را دلواپس می خوانند
ازدهام ثبت نام برا بيكاريه خوب نمايندگي هم يك شغل بسيار پر درآمد و كم زحمت چه اشكالي داره بعضي ها هم ديدن خيلي از نمايندهاي قبلي قابل ترند
اگر منطقه ایی عمل شود و پس از بررسی یک عده ایی که امکان حضور در مجلس را ندارند و از ابتدا تکلیفشان مشحص بود این تعدا د ثبت نام نمی کردند
این تعدد و تنوع کاندیداها ماهیتش خوبه و نمیشه ایرادی بهش گرفت، آقایونی که ادعای خود برتری و صلاحیتدار می دونن بهتره بجای ایراد، برن قوانین پر از اشکال مملکت رو اصلاح بکنن
در مورد تعدد ثبت نام كنندگان به دلايل و گمانهاي متعدد پرداخته شده ولي به يك دليل مشخص توجه نميشود و آن وزن سياسي ، علمي ، اجتماعي و ... نمايندگان فعلي مجلس است. وقتي شهروندان خود را با بسياري از نمايندگان فعلي مقايسه ميكنند كه به دليل مناسبات ضعيف سياسي در دوره قبل وارد مجلس شده اند به راحتي به اين نتيجه ميرسند وقتي چنين اشخاصي ميتوانند نماينده مجلس بوده و از امكانات مادي و معنوي آن برخوردار باشند چرا ما شانس خود را امتحان نكنيم. اگر مجلس فعلي ما جاي ژنرالها بود هر گروهباني امروز ادعاي فرماندهي نميكرد.
تحلیل های دیگر را نمیدانم ولی در ارتباط با توهم توطئه در ارتباط با ناکارآمد کردن سیستم رد صلاحیت باید بگویم هر چه تعداد کاندیا بیشتر باشد برای رد صلاحیت کردن نشان دار ها راحت تر خواهد بود ضمن اینکه نسبت رد صلاحیت شده کم نشان داده خواهد شد .
و از طرفی اگر طیفی کاندید زیاد از حد وارد انتخابات کند احتمال شکسته شدن ارا وجود دارد
در بعد بین المللی چه تبلیغی زیباتر از این که این تعداد برای مجلس ایران نامزد شده اند؟
تحصیلات در ایران چه دانشگاهی و چه حوزوی بسیار زیاد دانشجو و فارغ التحصیل داشته آن وقت این استقبال از نمایندگی جای نگرانی دارد ؟
بنظرم وقتی در هر منطقه می بینند که طرف براحتی وارد مجلس می شود نخبگان دیگر منطقه نیز ترغیب می شوند بروند ثبت نام کنند
بسیاری از دوستان بنده اینجوری رفتند اسم نوشتند
خوب است ولی چون ما مناطق بسیاری داریم لذا تعداد اسامی هم بالا رفته است
باید کمیته ای کارشناسی با اساسنامه مصوب تشکیل د هند تا غربال کنند
بعضي هم به دليلي بيكاري است مثل م.غ. و م الف
ايجاد اشتغال يكي از دلايل ميباشد
دعوا نكنيد آقاجان علتش رو من بهتون ميگم
علتش اينه كه ما در چند سال اخير فارغ التحصيل ارشد به بالا خيلي داشته ايم كه اكثرآنها بيكار هستند و چه شغلي بهتر از نمايندگي يعني اگر شما گزينش براي هر شغلي بگذاريد و ثبت نام كنيد يقين بدانيد 70 درصد همين شركت كنندگان در آن شركت خواهند كرد . چرا ؟؟؟؟ چون بيكارن مي فهمي !!!!! بي كا رن يني شغل ندارند و دنبال شغل هستند حتي نمايندگي.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر