وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کنسرسیومی ایرانی برای احداث راهآهن قزوین-رشت-آستارا خبر داد و گفت: به دنیال استفاده از تسهیلات صندوق ملی برای ساخت پروژههای ریلی قزوین-رشت-استارا، اصفهان-شیراز و نقاب -اسفراین-بجنورد-شیروان هستیم.
به گزارش تسنیم،
عباس آخوندی افزود: 10 کریدور حمل و نقلی در کشور تعریف شده که صرفا برای
تکمیل کریدورهای نوع یک بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
حجم این رقم نشان میدهد که تامینش از محل بودجه دولتی غیرممکن است. برای
دستیابی به مسئله یاد شده وزارت راه و شهرسازی در گام نخست امسال بحث
مشارکتها را جدی پیگیری کند و توانست برای ساخت 1500 کیلیومتر آزادراه به
توافق دستیابد. هم اکنون 2هزار و 200 کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد
که توافق یاد شده 70 درصد کل آزادراههای موجود کشور را شامل میشود.
وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از ظرفیت مالی بند ق تبصره 2 لایحه بودجه یادآور شد: خوشبختانه این ماده قانونی در مجلس به تصویب رسید و ما در مقام عملیاتی کردن آن برآمدیم که با استفاده از این بند قانونی در برنامه داریم تا 65 هزار دستگاه کامیون که بالای 35 سال عمر دارند را نوسازی کنیم. موافقتنامههای لازم میان سازنده و وزارت نفت امضا و مصوبات لازم نیز از شورای اقتصاد دریافت شده است که ان شالله در آینده نزدیک نوسازی 65 هزار کامیون را از محل این بند قانونی اعلام می کنیم. این مسئله در اشتغالزایی در صنعت و صرفه جویی مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین اسناد خزانه را فعال کردیم، 2هزار میلیارد تومان اسناد خزانه عملیاتی شد و برای هزار میلیارد تومان اسناد خزانه دیگر نیز به سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست دادیم که اگر بتوانیم مجوز لازم را بگیریم 80 درصد مطالبات پیمانکاران امسال تسویه میشود.
آخوندی افزود: هم اکنون 3500 میلیارد تومان از طرف پیمانکاران صورت وضعیت به ذیحسابی ارائه و رسیدگیهای لازم انجام شده است بنابراین اگر 3 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کنیم به معنای آن است که بار بزرگی از بدهیهای وزارتخانه سبک شده است که این مسئله به ما امکان میدهد کارهای بیشتری را شروع کنیم.
وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از بند و تبصره 5 قانون بودجه 94 اضافه کرد: اولین قرارداد به مبلغ 400 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار با هدف استفاده از صندوق توسعه ملی امضا و در هیئت وزیران تصویب شد. بر این اساس شرکتی با تضامین بنادر و دریانوردی میتواند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.
وی با بیان اینکه امیدواریم امسال بتوانیم از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه ریلی قزوین-رشت-آستارا استفاده کنیم، گفت: در این راستا کنسرسیومی متشکل از شرکتهای100 درصد بخش خصوص تشکیل شده تا این خط آهن را احداث کنند.
وی ادامه داد: همچنین استفاده از این تسهیلات را برای خط آهن اصفهان- خوزستان در نظر داریم که کارهای مقدماتی و مذاکراتش درباره قطعه اول این پروژه ریلی در محدوده اصفهان-شیراز شروع شده است. اخذ تسهیلات برای خط آهن نقاب-اسفراین-بجنورد-شیروان نیز در حال پیگیری است و تمام تلاش ما این است که این صحبتها در حد حرف نماند و عملیاتی شود.