بازدید 2927

حمايت گل از لغو ممنوعيت حجاب در تركيه

کد خبر: ۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۶ 26 January 2008

رئيس‌جمهور تركيه اعلام كرد كه وي از پيشنهاد لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه‌هاي اين كشور حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه اين كار با مخالفت نظام سكولار تركيه همراه خواهد بود.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه، گفت: دانشگاه‌ها نبايد به مكان مشاجرات سياسي تبديل شوند، بلكه اعتقادات و مذاهب بايد به صورت آزادانه در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

انتظار مي‌رفت كه عبدالله گل به عنوان رئيس‌جمهور تركيه در اين مناقشه سياسي بي‌طرفانه عمل كند، اما به نظر مي‌رسد با توجه به سوابق اسلام‌گرايانه گل، حمايتش از دولت براي لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه‌ها، تعجبي در پي نداشته است.

سال گذشته، حاميان سكولاريسم در تركيه، از جمله ژنرال‌هاي ارتش و قضات اين كشور، تلاش كردند تا از انتخاب گل به عنوان رئيس‌جمهور تركيه جلوگيري كنند، چون مي‌دانستند عبدالله گل، تفكرات اسلام‌گرايانه دارد و با حضور وي در سمت رياست‌جمهوري تركيه، نظام سكولار در اين كشور متزلزل خواهد شد.

بنا بر اين گزارش، ممنوعيت حجاب هنوز نيز در ميان معلمان و كارمندان زن در وزارتخانه‌ها و ارگان‌هاي دولتي اين كشور اعمال مي‌شود و نقش مذهب در تركيه از زمان ايجاد جمهوري سكولار در سال 1923 در تركيه، باعث بروز اختلافات شديدي در اين كشور شده است.

گفتني است، ممنوعيت حجاب در دانشگاه‌هاي تركيه نيز به حكم دادگاهي در تركيه در سال 1989 بازمي‌گردد. تحليلگران بر اين باورند كه موضوع لغو ممنوعيت حجاب در تركيه، مي‌تواند تنش‌هاي سياسي در اين كشور را تشديد كند.

حاميان سكولاريسم نيز بر اين باورند كه ممنوعيت حجاب، براي جدايي مذهب از سياست، امر حياتي است؛ سكولار‌ها، حزب حاكم عدالت و توسعه‌ را به طرح‌ريزي براي تقويت دين اسلام در تركيه متهم كرده‌اند.
بنا بر نظرسنجي‌هاي اخير، مشخص شده است كه حمايت‌هاي بسياري از لغو ممنوعيت حجاب در تركيه وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی