بازدید 3666

4.5 میلیون ایرانی دیابتی هستند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیشترین میزان شیوع دیابت در استان یزد است، گفت: 4.5 میلیون نفر در کشور دیابت، 10 میلیون نفر فشارخون بالا و 15 درصد نیز کلسترول بالا دارند.
کد خبر: ۵۴۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 14 November 2015
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیشترین میزان شیوع دیابت در استان یزد است، گفت: 4.5 میلیون نفر در کشور دیابت، 10 میلیون نفر فشارخون بالا و 15 درصد نیز کلسترول بالا دارند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری روز شنبه در همایش روز جهانی دیابت - 14 نوامبر برابر با 23 آبان - در تالار امام بیمارستان خمینی(ره) تهران افزود: بطور کلی 400 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند که تا 20 سال آینده به 600 میلیون نفر می رسند و از این تعداد هر سال پنج میلیون نفر می میرند.

بیماری دیابت یک بیماری مزمن است که بالا رفتن قند خون یکی از مهمترین علایم آن است. نارسایی کلیوی، اختلال در بینایی، زخم پا و قطع عضو از جمله مهمترین عوارض این بیماری کشنده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس آمارگیری وزارت بهداشت در سال های 2007 تا 2009 میلادی با حدود دو میلیون نفر جمعیت نمونه بالای 35 سال، به این نتیجه رسیدیم که حدود 11.3 درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند که 50 درصد این افراد از بیماری خود خبر ندارند و 11 درصد دیگر نیز با قند خون بالای 100 در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: عوامل موثر در بروز دیابت دو دسته شامل یکسری عوامل رفتاری و یکسری عوامل بیولوژیک است، چاقی، فشار خون بالا، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و مصرف دخانیات از جمله عوامل رفتاری است که در کنار عامل استعداد بیولوژیک مطرح هستند.

سیاری ادامه داد: با اصلاح سبک زندگی و عوامل رفتاری می توان از بروز 60 درصد موارد بروز دیابت جلوگیری کرد، تحرک و ورزش حداقل 150 دقیقه در هفته، کم مصرف کردن نمک، چربی و مواد قندی از جمله مهمترین این اقدامات است.

معاون وزیر بهداشت گفت: آمارها نشان می دهد که 15 درصد مردم ایران کلسترول خون بالا و 10 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که نیمی از این افراد نیز از بیماری فشار خون خود مطلع نیستند. سیگاری ها نیز سالانه معادل 10 هزار میلیارد تومان خرج خرید سیگار می کنند.

سیاری گفت: استاندارد و حد مجاز مصرف سیگار برای هر نفر در روز پنج گرم است در حالیکه هر ایرانی بطور متوسط روزانه 12 گرم نمک مصرف می کند.

وی افزود: بیشترین میزان شیوع بیماری دیابت در استان یزد است که عوامل رفتاری مانند تغذیه نامناسب، مصرف زیاد شیرینی و نوشابه و کم تحرکی از جمله مهمترین عوامل شیوع این بیماری در این استان است.

** مراقبت مستمر از افراد در معرض خطر، برنامه اصلی برای کنترل دیابت 

سیاری افزود: برنامه وزارت بهداشت برای کنترل دیابت، مراقبت مستمر از افراد در معرض خطر است. بر این اساس اکنون برای همه ایرانیان ساکن حاشیه شهرها، یک نفر مراقبت سلامت که کارشناس است، تعریف شده و این فرد سالی چهار بار به افراد دیابتی یا در معرض خطر مشاوره می دهند.

وی ادامه داد: در این برنامه اگر مشخص شود که فردی به خدمات تخصصی نیاز دارد به مراکز جامع سلامت که در آن پزشک و روانشناس حضور دارد ارجاع می شود و در صورت لزوم به پزشک متخصص در شهر یا بیمارستان ارجاع می شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اجرای این برنامه اکنون در حاشیه شهرها و برخی شهرهای کوچک شروع شده و در تلاش هستیم که سال آینده این برنامه را به تمام کشور گسترش دهیم.
وی افزود: با اجرای این برنامه کارشناسان سلامت وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به سلامت افراد را در پرونده سلامت آنها درج می کنند و اگر عوامل و نشانه های بیماری که ممکن است 10 سال آینده علایم آن شناسایی شود را کشف کنند، با اقدامات به موقع از بروز بیماری در سال های بعد جلوگیری می کنند.

** 90 هزار ایرانی سرطان دارند

معاون وزیر بهداشت همچنین به آمار سرطان در ایران اشاره کرد و گفت: 90 هزار نفر در کشور به بیماری سرطان مبتلا هستند و سالانه 30 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

** استفاده از سازمان های غیردولتی فعال در حوزه پیشگیری از دیابت 

علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد نیز در این همایش با تایید آمار ابتلای 4.5 تا پنچ میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور، بر نقش آموزش همگانی از طریق رسانه ها برای اصلاح سبک زندگی و آ موزش به پزشکان و پرستاران برای آموزش رو در رو به مردم برای کنترل این بیماری تاکید کرد و مسئولان دولتی خواست تا از سازمانهای غیردولتی فعال در حوزه پیشگیری از دیابت حمایت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی