بازدید 18474
۱
تابناک گزارش می دهد؛

سکه‌های با طرح امام رضا ناپدید شدند

ابتداي شهريور ماه بود كه به مناسبت ميلاد امام رضا (ع) سكه‌هاي 2.5، 5 و 10 بهار آزادي طلا و نقره با طرح گنبد امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور رونمايي شد درحالي که هنوز از عرضه این نوع سکه‌ها در بازار خبری نیست.
کد خبر: ۵۴۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 14 November 2015

ابتداي شهريور ماه بود كه به مناسبت ميلاد امام رضا (ع) سكه‌هاي 2.5 ، 5 و 10 بهار آزادي طلا و نقره با طرح گنبد امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور رونمايي شد درحالي که هنوز از عرضه این نوع سکه‌ها در بازار خبری نیست.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، ابتدا شهریورماه امسال بود که همزمان با رونمایی از ایران چک 500 هزار ریالی جدید (مزین به طرح گنبد و گلدسته حرم آقا امام رضا(ع) در رو و تصویر سقاخانه در پشت آن) با حضور رئیس جمهور، از سکه رایج 5 هزار ریالی نقش طرح گنبد و گلدسته حرم حضرت امام رضا(ع) نقش بسته و آلیاژ این سکه از مس، نیکل و آلومینیوم، مدال‌های یادبود میلاد حضرت امام رضا(ع) در قطع 2.5 ، 5 و 10 بهار و  همچنین ضرب سکه یک بهار ، 2.5 بهار و 5 بهار آزادی رونمایی شد.

در دو ماهي كه از اين اتفاق مي گذرد، اخبار متفاوتی در این باره نقل می شود. برخی‌ها می‌گویند که این نوع سکه‌ها هنوز ضرب نشده اند و فقط برای رونمایی رئیس جمهور ترتیب داده شده بودند.

این در حالی است که برخی منابع خبری دیگر می‌گویند سكه‌هاي 2.5 ، 5 و 10 بهار ضرب شده ولي هنوز خبري از عرضه آن به بازار نيست و تمامي ضرب شده‌ها در خزانه بانك مركزي نگاه داشته مي‌شوند.

رئيس سابق اتحاديه طلا و جواهر، دليل اين امر را در فروش سكه‌هاي باقي مانده از قبل و سپس عرضه سكه‌هاي جديد مي داند.

احمد وفادار در گفتگو با تابناک اقتصادی توضيح داد: ابتداي كار ضرب سكه‌هاي جديد به صورت آزمايشي در دستور كار قرار گرفت، بنابراين در گام نخست سكه‌هاي ضرب شده به ميزاني نبود كه به صورت فله وارد بازار شود اما نكته مهم آن است كه تبليغ چنداني هم روي عرضه سكه‌هاي جديد انجام نشد و در حد خبرهايي كوتاه در روز ميلاد امام رضا (ع) خلاصه شد.

به گفته وفادار، مقداري سكه بهار آزادي مانده در خزانه وجود دارد، لذا به نظر مي‌رسد ابتدا بانك مركزي قصد دارد اين سكه‌ها به فروش رسد و سپس سكه‌هاي جديد را به بازار عرضه كند.

او با بيان اينكه هر يك از اين سكه‌ها يعني انواع تمام بهار، نيم و ربع بهار همچنين سكه‌هاي 2.5 و 5 بهار مشتريان خاص خود را دارد تاكيد كرد: بازار سكه با ورود انواع جديد از سكه تحت تاثير قرار مي‌گيرد، چرا كه هر يك از اين انواع، طيف تقاضاهاي مخصوص به خود را دارد. اما ممكن است در بلندمدت مثلا بعد از يك سال بر تركيب تقاضاها نيز اثر گذار باشد.

وفادار همچنين به موضوع ضرب سكه‌هاي نقره اشاره كرد و افزود: تاكنون ضرب سكه نقره مرسوم نبوده و اين نخستين بار است كه ضرب اين نوع سكه هم در دستور كار قرار مي گيرد كه احتمالا بازار مخصوص به خود را نيز پيدا خواهد كرد.

مدال‌های یادبود طلا و نقره در قطعات دوونیم، پنج و ده بهار با عیار 900 در 1000 پیش بینی شده است. قطع دو و نیم بهار به وزن 20.34 گرم و قطر 30 میلیمتر ، قطع پنج بهار به وزن 40.68 گرم و قطر 40 میلیمتر، قطع ده بهار به وزن 81.36 گرم و قطر 50 میلیمتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
پسسسسسسسسسسسسسسسس چی شد؟
بقیه قول ها و قراراتونم همینطوریه!!!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار