بازدید 73865

پخش برنامه «فیتیله» متوقف شد

با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه «فیتیله» فعلا متوقف می شود.
کد خبر: ۵۴۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹ 08 November 2015
پخش برنامه تلویزیونی فیتیله به دلیل بی دقتی عوامل و رنجش خاطر هموطنان آذری زبان متوقف شد.

به گزارش رواب عمومی صداوسیما، در پی پخش برنامه «فتیله» روز جمعه 15 آبان ماه از شبکه دو سیما که بر اثر بی دقتی عوامل برنامه، موجبات رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری پیش آمد، ضروری است توضیحات زیر به اطلاع ملت شریف ایران و خصوصا هموطنان عزیز آذری برسد.

 قومیت های مختلف سرمایه سترگ و بی بدیل ایران اسلامی است که مبتنی بر احترام متقابل اقوام، احساس هویتی مشترک را برای همبستگی و اتحاد ملی فراهم آورده تا این کشور عزیز بر تند باد حوادث بپاید و کیان خویش حفظ نماید.  در این میان، صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه و اهمیت احترام و حرمت همه اقوام و اقشار جامعه بزرگ ایران در مقاطع مختلف همواره عزم خود را در جهت تقویت این گنجینه و سرمایه ملی معطوف داشته است.

لیکن علیرغم این اراده و اقدامات مختلف ناشی از آن،  متاسفانه روز جمعه  15 آبان ماه در یکی از بخش های برنامه "فیتیله" که از جمله برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیمااست، به سبب اشتباه، بی‌دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می گردد.

در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مساله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه‌ای برای رفع  کوچکترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری‌زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند:

1- علیرغم سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مساله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد.

2- با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم  و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه «فیتیله» فعلا متوقف می شود.

3-- مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود.

4 - بدیهی است که سازمان صداوسیما پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی،  موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۸۴
انتشار یافته: ۳۸
دربرنرنامه عمو پورنگ که این همه به گیلک زبانها توهین می کنند اقدامی نمی شود.
من خودم آذری هستم.چرا صورت مسئله رو با توقفه فیتیله پاک میکنید؟ اگر توی برنامه این هفته عذرخواهی میکردن و باهاشون یه برخورد میشد کافی بود.بچه ها چه گناهی کردن؟
خجالت نميكشن .ممنون از قطع اين برنامه
لطفا تحت تاثير افكار عمومي عدالت را ناديده نگيريد
واقعا ما ایرانیها آدم های جالبی هستیم و با این طرز تفکرهای عصر حجری توقع پیشرفت هم داریم

درمورد پرستارها فیلم می سازن اعتراض میشه
در مورد دکترها فیلم میسازن اعتراض میشه
در مورد پلیس فیلم میسازن اعتراض میشه
توی فیلم لری حرف میزنن اعتراض میشه
کردی حرف میزنن اعتراض میشه

کلا در هر موردی کسی حرف میزنه یه گروه اعتراض میکنه

ما ایرانیا چیزی به اسم جنبه نداریم . جنبه -ظرفیت - قدرت تحمل غیر از خود - توانایی درک بین شوخی و جدی !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
راست گفتی بخدا واقعا مردمان فوق العاده بی جنبه ای هستیم
برنامه فیتیله مدت چندین سال است که خانه ما ایرانی ها را پراز مهر ومحبت می کند وچندین ساعت بچه ها وحتی بزرگترها را پای تلویزیون می نشاند.اما این را بدانیم که درایران گویشهای بسیار زیادی وجود دارد واین عزیزان به هیچ عنوان قصد توهین ویاخدای ناکرده مسخره کردن هیچ قومی را ندارند. اگرخطایی رخ داده جای بخشیدن هم می باشد آنها هم جایزالخطا هستند.
توهین به قومیت ها خیلی وقته هست

یه نگاهی به فیلم های سینمایی بندازین
الكي ربطش نديد. مجريان فيتيله خودشون آذري زبان و متعصبند. هيچ توهيني هم به هموطنان نبوده. قرار بود برنامه آخر سال جمع بشه. بهونه خوبي دست صدا و سيما اومده.
آخه تعدادي از بازيگران فتيله آذري زبان هستند بس بس بس كنيد
امیدواریم با عوامل این توهین به شدت برخورد شود تا نشان داده شود این کار تعمدی نبوده است
برخورد صدا وسیما در برخورد با این موضوع دوگانه است صدا وسیما در پخش سریال سرزمین کهن کوچکترین واکنش از خود نشان نداد
اي بابا مگه چي گفتن؟؟؟!!!!!
]در این برنامه به لهجه لری هم خیلی صحبت میشه. پس با این حساب باید به این دلیل هم قبلا برنامه قطع میشد؟
عجیبه به خدا
پاسخ ها
شبنم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
اعتراض به نحوه حرف زدن نیست به موضوع این برنامه است لطفا اول تحقیق کنید
تصمیم درستیه.ایران بزرگ وعزیز از قومیتهای مختلف تشکیل شده.لر وکرد وبلوچ وترک و فارس و... که همه بیش از هرچیز به ایرانی بودن افتخار میکنند وبس.پس نباید قومی رارنجاند.
امیدوارم چنین برنامه هایی دیگر در رسانه ملی پخش نشود. زیرا باعث تفرقه و اختلاف بین قومیتها می شود.
لطفا پخش برنامه رو متوقف نكنيد. قضيه با يك معذرت خواهي برطرف ميشه.
زبان مردم آذربايجان تركي است و زبان يا لهجه ايي به اسم آذري وجود ندارد. و مابه ترك زبان بودنمون افتخار مي كنيم.
امیدوارم مسیولان در خصوص سایر مواردی که به مردم جنبه توهین داره از مردم عذرخواهی کنند و فقط مربوط به این کار نشود هرچند فضای مجازی پر از جک به همه قومیتهاست و به کسی هم برنمی خوره از قدیم هم این مسایل بوده . ضمن اینکه نباید توهین کرد.
موضوع دقیقا چی بوده؟
همیشه این شیطنت رو انجام میدن بعد میگن قومیت ها پایه و اساس مملکت ماست . یه برنامه کودک با تمسخر ترک زبانان آذربایجان ناخواسته ضربه بزرگی به کودکان آذربایجان و جدایی آنها از زبانشون به خاطر ترس از مسخره شدن خواهد گذاشت ...
سهوی بودن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقا من هم آذری زبان هستم و هرگونه توهین به اقوام کشور را نادرست میدانم . اما جمعه به واسطه اینکه دخترم به عموهای فیتیله ای علاقه مند هست این برنامه رو دیدم و به نظر نمیاد که اون موضوع عمدی بوده باشه. از مسوولین صدا و سیما تقاضا دارم توی تصمیم خودشون تجدید نظر کنن و این برنامه رو متوقف نکنن.
با تشکر
این همه با زبون لری تو این برنامه صحبت شد .به کسی برنخورد. حالا چرا اذری ها اینقدر زود رنجدینند؟؟
خوش به حال تهرانی ها که لحجه ندارند بابت هر چیزی آزرده خاطر نمیشن
سلام با این توبیخ و برکناری هیچ مشکلی حل نمیشه این چندمین بار است که از طریق رسانه یا روزنامه به ترکها توهین میشه این برنامه باید مدت طولانی پخشش متوقف بشه تا بدونن چندتا بازیگر حق ندارن به هیچ قومیتی توهین کنن
ما داخل ایران نباید برنامه شاد داشته باشیم اگربود بایدتعطیل شود مثل فتیله خندوانه و........ برای اینکه شادی برای ایرانی ممنوع
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
نمی شود شادی های شما بدون توهین به ملل انجام شود و حتما باید تو مجالستون و برنامه هاتون به مردم به عناوین مختلف توهین کنین و به خاطر توهین هاتون شاد بشین متمدینین 2500 ساله
با سلام
دوستان فتیله ای تیم حرفه ای چیدند که در این وضعیت که بچه های ما فیلمهای پلیسی گریه آور که مو بر بد ما سیخ می کند این برنامه حرفه ای تولید می شود.
بنده ترک هستم و برخی مواقع خودم دوست دارم از جوکهای ترکی بخندم.
بنابراین به دلیل یک اشتباه نباید کار حرفه ای را متوقف کردو انگیزه سایر هنرمندان را بین برد.
با تشکر
با تشکر از صدا وسیما بابت قطع برنامه وتاسف بابت اظهار نظرهای نابخردانه مردم
چه عجب.درسته دردی رو دوا نمیکنه ولی مرهم موقتی میتونه باشه- یاشاسین آذربایجان
مممم عزیز .. شما معنی جنبه رو هنوز نفهميدی، شستن دندون با فرچه توالت طنز نیست ... توهین هست..
خجالت اوره. تو هر فيلمي لهجه تركي صحبت ميشه و ناراحتي اذري زبان ها از اين نيست. از اعمالي كه تو برنامه نشون داده حق هم دارن. حالا مجري هاي برنامه هم آذري زبان باشن ديگه بد تر
ای کاش توقیف نمیشد بچه ها به این برنامه عادت کرده بودن
بایدتمام برنامه هایی که محتوی توهین وتحقیربه اقوام وملت ها دارن پخش نشه. این کاربجزکینه ونفرت هیچ سودی نداره. ترکها همیشه دردفاع ازایران حتی بیشترازسایراقوام جانفشانی کردن این مطلب درجنگ هشت ساله به اثبات رسیده. وحقشون توهین وتحقیرنیست
فیلم به زبان انگلیسی بسازیم به هیچکس و هیچ قومی بر نمیخوره
من واقعا متاسفم برای مردمی که از توقف برنامه خوشحالن حدف فقط شاد و سرگرم کردن بچه ها بوده نه چیزی بیشتر از این
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها