بازدید 3109

عدم توقف پروژه‌های اکتشافی در دوران رکود

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس، گفت: به‌کارگیری سیاست توسعه مداوم اکتشافات ذخایر جدید معدنی، سنگ بنا و خشت اول توسعه و ضمانت کننده تولید پایدار است.
کد خبر: ۵۴۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 02 November 2015

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس، گفت: به‌کارگیری سیاست توسعه مداوم اکتشافات ذخایر جدید معدنی، سنگ بنا و خشت اول توسعه و ضمانت کننده تولید پایدار است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بابائی مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص جایگاه و نقش اکتشافات در بخش معدن و به خصوص در حوزه مس گفت: اکتشافات سیستماتیک و علمی در مناطق مستعد کانی‌سازی مس از جمله فعالیت‌هایی است که با کشف معادن می‌تواند باعث ایجاد ارزش افزوده شود.

وی با تشریح سیاست کشورهای پیشرو در امر اکتشاف و بهره‌برداری از معادن اظهارداشت: در این کشورها، هزینه‌های عملیات اکتشاف در سبد هزینه‌های سرمایه‌ای (Capital Cost) لحاظ می‌گردد و کشف معدن جدید به عنوان یک دارایی دیده می‌شود چرا که در هر مقطع زمانی با توجه به شرایط موجود، می‌توان در خصوص بهره‌برداری از معدن مذکور و یا فروش آن تصمیم‌گیری کرد.

بابایی افزود: این واقعیت در چند دهه گذشته سبب شده تا شرکت‌های بسیاری در خصوص اکتشافات سیستماتیک و علمی در سطح جهانی و همچنین در ایران فعالیت کنند.

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس با تاکید بر اینکه رویکرد و سیاست اکتشافات باید امری مستمر و مداوم باشد، گفت: تجربه و عملکرد فعالیت‌های اکتشافی در دهه‌های گذشته در ایران و سایر کشورهای دنیا، این واقعیت را ثابت کرده که در صورت انجام این‌گونه فعالیت‌ها به صورت علمی و تداوم داشتن آن‌ها طی یک روند چندین ساله، اکتشاف از جمله بهترین فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان است.

بابایی با اشاره به معایب رویکرد کوتاه مدت، مقطعی و منقطع در خصوص اکتشافات، تصریح کرد: اگر انجام اکتشافات معدنی در یک شرکت به صورت امری مداوم دیده نشود در صورت عدم حصول نتیجه مثبت، معمولاً سبب ایجاد زیان برای شرکت مجری می‌گردد.

مدیر اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس با بیان اینکه بودجه اکتشافی جهان از سال 2012- 2002 از حدود 2 میلیارد دلار به حدود 20 میلیارد دلار افزایش یافته است، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که بحران اقتصادی گذشته که در فاصله سال‌های 2008- 2009 به اوج خود رسید، نیز در همین مقطع زمانی قرار دارد و همان‌گونه که آمار و اطلاعات موجود گواهی می‌دهد، در مقطع یادشده نه تنها سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی رشد قابل‌توجهی داشته بلکه فلزات اساسی و به ویژه مس نیز بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها، بهاء و بازار خود را احیاء کرد.

بابایی افزود: از این‌رو تجربه دو دهه اخیر نشان داده است که پیروی از روندی منطقی در اجرای پروژه‌های اکتشافی و عدم تأثیرپذیری سریع این پروژه‌ها از بحران‌های مالی کوتاه مدت جهانی، معمولاً باعث ایجاد ارزش افزوده فراوان برای شرکت‌ها در مقاطع زمانی که بهبود در اقتصاد جهانی روی می‌دهد، شده و این‌گونه شرکت‌ها رشد سریعی را در دوران پس از رکود تجربه می کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی