بازدید 4062

رئیس سازمان انرژی اتمی عازم ژاپن شد

علی اکبر صالحی بامداد امروز(یکشنبه) در راس هیاتی برای دیدار با مقام های عالی ژاپن و گفت وگو درخصوص همکاری های ایمنی هسته ای عازم توکیو شد.
کد خبر: ۵۴۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸ 01 November 2015
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که علی اکبر صالحی بامداد امروز(یکشنبه) در راس هیاتی برای دیدار با مقام های عالی ژاپن و گفت وگو درخصوص همکاری های ایمنی هسته ای عازم توکیو شد.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در طول ماه های گذشته هیات هایی از بخش ایمنی هسته ای ژاپن و ایران با سفر به تهران و توکیو، در خصوص همکاری های مختلف هسته ای از جمله ایمنی، مذاکراتی داشتند.
وی گفت که سفر چهار روزه صالحی به ژاپن نیز در راستای همین مذاکرات است.

وی از جمله برنامه های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ژاپن را مصاحبه با خبرگزاری رسمی آن کشور (کیودو)، جلسه با دانشمندان هسته ای، دیدار با مسئولان مرکز تنظیم مقررات هسته ای(ان. آر. ای) و همچنین سازمان انرژی هسته ای، سخنرانی در دانشگاه توکیو و موسسه امور بین الملل ژاپن(جی.آی.آی.ای) بیان کرد.

کمالوندی افزود: صالحی و هیات همراه همچنین قرار است با سفر به شهر ناکازاکی در اجلاس «پاگوآش» حضور یافته و سخنرانی کند.

** «پاگوآش» یک سازمان غیردولتی بین المللی است که از نخبگان کشورهای جهان در زمینه خلع سلاح تشکیل شده و برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس در تصمیم گیری ها در کشورهای خود تاثیر گذار هستند. نام «پاگوآش» از دهکده ای در کانادا گرفته شده است که نخستین نشست این دانشمندان در آنجا برگزار شد.

کنفرانس پاگوآش در سال 1957 و زمان جنگ سرد توسط جوزف روتبلات (Joseph Rotblat) و برخی دانشمندان مخالف جنگ پایه گذاری شد تا در چارچوب کنفرانس ها و کارگاه ها برای کاهش تسلیحات هسته ای و منع تکثیر سلاح های کشتار جمعی فعالیت شود.

این کنفرانس در وضع قراردادهای کنترل و کاهش تسلیحاتی مانند ان.پی.تی و کنوانسیون های منع سلاح های بیولوژیک و شیمیایی نقش داشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین از برگزاری مراسمی در شهر ناکازاکی به مناسبت هفتادمین سالگرد بمباران اتمی این شهر اشاره کرد و گفت که صالحی در این مراسم شرکت می کند.

وی گفت که صالحی و هیات همراه در سفر به شهر ناکازاکی، مهمان شهردار این شهر هستند.
به گزارش ایرنا، اواخر مهرماه امسال «فومیو کیشیدا» وزیر امورخارجه ژاپن به تهران سفر و دیدارهایی با مقام های کشورمان داشت.

وی بعد از دیدار با ظریف همتای ایرانی خود، با صدور بیانیه ای مشترک، در زمینه همکاری پیرامون ایمنی هسته ای و اجرای پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و اقدامات شفاف برای حمایت از ایران در اجرای برجام توافق کردند، که این هدف، در همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خلال روند اجرایی کردن توافق نهایی در قالب برجام انجام شود.

طرفین توافق کردند پس از نخستین روز اجرایی شدن برجام براساس زمان تعیین شده در برجام درخصوص ایجاد فرصت برای اعضای مرکز نظارت هسته ای به منظور مطالعه اهمیت مقابله با حوادث در مراکز هسته ای و ایجاد سازه های مقاوم در برابر زلزله به منظور تقویت ایمنی هسته ای همکاری می کنند.

اعزام متخصصان و ارائه برنامه های آموزشی به عنوان یک اقدام حمایتی در راستای ایجاد مراکز ایمنی هسته ای به گونه ای که در برجام اشاره شده و همچنین حمایت از توسعه منابع انسانی از طریق اجرای برنامه های آموزشی با تمرکز بر نگهداری و نظارت مواد هسته ای، از دیگر توافق های دوجانبه ایران و ژاپن در این بیانیه است.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پیش از این اعلام کرده بود که درحال گفت وگو با ژاپن و یکی از کشورهای مرتبط با ایمنی هسته ای هستیم؛ زیرا ایمنی یکی از ابعاد مهم صنعت هسته ای است، دلیل تاکید ما بر ایمنی هسته ای رویکرد مشترک همه کشورهاست زیرا آثار مخرب آن مرز نمی شناسد بنابراین باید کاملا احتیاط کرد.

فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما در مارس 2011 تجربه ذیقمیتی در اختیار ژاپن در این زمینه قرار داده است.

براین اساس قرار است جمهوری اسلامی ایران به حکم توافق هسته ای یک «مرکز امن هسته ای» برای حصول تخصص در امر انرژی هسته ای تاسیس کند. متخصصان هسته ای ژاپن به ایران در کار تهیه نقشه ایمنی استراتژی هسته ای ایران کمک خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل