بازدید 24877
ادعای رسانه‌های آمریکایی علیه ایران و روسیه؛

روسیه تحریم تسلیحاتی مصوب خودش علیه ایران را به سخره گرفت!

منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده‌اند که روسیه در ده روز گذشته، هر روز دو بار سلاح‌های ایرانی را به سوریه منتقل کرده است؛ ادعایی که در صورت تأیید با توجه به تحریم‌های تسلیحاتی مصوب شورای امنیت علیه ایران ـ که روسیه خود نیز به آن رأی مثبت داده ـ چرخشی روشن در سیاست روسیه و شکستن تحریم‌هایی است که در چند سال گذشته با جدیت علیه ایران اجرا شده است.
کد خبر: ۵۴۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 29 October 2015
منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده‌اند که روسیه در ده روز گذشته، هر روز دو بار سلاح‌های ایرانی را به سوریه منتقل کرده است؛ ادعایی که در صورت تأیید با توجه به تحریم‌های تسلیحاتی مصوب شورای امنیت علیه ایران ـ که روسیه خود نیز به آن رأی مثبت داده ـ چرخشی روشن در سیاست روسیه و شکستن تحریم‌هایی است که در چند سال گذشته با جدیت علیه ایران اجرا شده است.

به گزارش «تابناک»، وبسایت شبکه آمریکایی فاکس نیوز در این باره نوشته است، هواپیماهای باری روسیه، محموله‌های تسلیحاتی ایران را به فرودگاهی در لاذقیه سوریه منتقل کرده‌اند.

بنا به ادعای فاکس نیوز، پرواز این هواپیماها ثبت نشده و نقض دو قطعنامه سال های گذشته شورای امنیت علیه ایران محسوب می‌شود که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی شدیدی علیه ایران وضع شده بود و با جدیت نیز به اجرا درمی‌آمد.

فاکس نیوز به نقل از منابعی ناشناس مدعی شده است که این پروازها با هماهنگی فرماندهان ارشد نظامی ایران، ولادیمیر پوتین و سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه صورت پذیرفته است. فاکس نیوز همچنین مدعی شده که هواپیمایی ماهان نیز در این حوزه مشغول به فعالیت است.

ادعایی که فاکس نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی درباره همکاری ایران و روسیه مطرح کرده است، در صورت واقعی بودن به این معناست که روسیه تحریم‌های تسلیحاتی تقریبا کاملی که تاکنون علیه ایران وجود داشت و به شدت اجرا می‌شد، نادیده گرفته است.

روسیه تحریم تسلیحاتی مصوب خودش علیه ایران را به سخره گرفت!

مسأله تحریم‌های تسلیحاتی، نخستین بار در قطعنامه 1747 در نخستین روزهای سال 1385 مطرح شد. بند 5 اجرایی این قطعنامه، صادرات سلاح‌های متعارف توسط ایران را ممنوع اعلام کرد. سه سال بعد و با تصویب قطعنامه 1929 در ژوئن 2010، ممنوعیت‌های وسیعی نیز بر واردات سلاح توسط ایران تحمیل شد.

بر اساس پاراگراف هشتم از بخش اجرایی این قطعنامه که روسیه نیز به آن رأی مثبت داده بود، شورای امنیت تصمیم گرفت که همه کشورها باید مانع از تأمین و فروش مستقیم و غیرمستقیم هر گونه تانک‌های جنگی، ماشین‌های جنگی زرهی،‌ سیستم‌های دارای کالیبر سنگین، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی،‌ ناوها، موشک‌ها یا سیستم‌های موشکی که در زمره سلاح‌های متعارف [غیرهسته‌ای] ثبت شده در سازمان ملل هستند، تجهیزات مرتبط با آنها از قبیل قطعات یدکی و اقلامی که توسط شورای امنیت یا کمیته‌ پیگیری کننده قطعنامه 1737 (2006) [موسوم به «کمیته»] مشخص شده‌اند، از خاک این کشورها یا توسط اتباع و شخصیت‌هایی تحت حاکمیت قضایی این کشورها یا تحت کشتی‌ها یا هواپیماهای تحت پرچم این کشورها حتی اگر در خاک این کشورها آغاز شده یا نشده باشد، به ایران شوند.

گزارش‌های رسمی شورای امنیت نشان می‌دهد که این تحریم‌های تسلیحاتی به چه شکل سختگیرانه و مداخله‌جویانه‌ای علیه ایران اجرایی شده است.

از جمله کمیته کارشناسان تعیین شده از سوی شورای امنیت در ژوئن 2012 (بهار 1391) به توقیف و انهدام محموله‌های تسلیحاتی متعلق به ایران اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، ترکیه از جمله کشورهایی است که اقدامات زیادی را در این حوزه علیه ایران اجرایی کرده است.

کمیته در گزارش خود به سه مورد مهم اشاره کرده و از جمله مدعی شده است که:

1- نیروی بین‌المللی در افغانستان موسوم به ایساف، محموله‌ای از تسلیحات ایرانی را در فوریه 2011 توقیف و آن را منهدم کرده‌اند. انگلیس نمونه‌هایی از این محموله را نیز برای بررسی به کمیته تحویل داده است.

2- ترکیه در 19 مارس 2011 (در آستانه نوروز 1390) محموله‌ای شامل 19 جعبه بزرگ تسلیحات ایرانی را در هواپیمای ایلیوشین 76 هواپیمایی یاس ایر که در مسیر پرواز به سوریه بوده است، توقیف کرده و بعدا به بازرسان شورای امنیت اجازه دادند که در شهر دیاربکر از آن دیدن کنند. کمیته شورای امنیت این اقدام ایران را نقض تحریم‌های سازمان ملل تشخیص داد.

3- یک ماه پیش از این حادثه و در 15 فوریه 2011 نیز ترکیه یک کامیون حامل مواد منفجره ایران به مقصد سوریه را توقیف و گزارش آن را یک سال بعد در ژانویه 2012 به شورای امنیت ارائه کرده است. بازرسان شورای امنیت در بازدید از این کامیون در استان عثمانیه در جنوب ترکیه اعلام کردند که ارسال یک کامیون مواد منفجره از سوی ایران برای سوریه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل