بازدید 12761

انتقاد از افزایش رشد جمعیت در گیلان

مدتی قبل بود که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا در مسئله کاهش جمعیت فرهنگ موثر است یا کار فیزیکی مسئولین افزود: از 70 سال قبل این مسائل توطئه شده و هنوز هم با وجود دستور مقام معظم رهبری موانع برداشته نشده است. اگر می گویند فقط کار فرهنگی دخیل است قوانین تشویقی کاهش را بردارند.
کد خبر: ۵۳۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹ 12 October 2015
تابناک گیلان: مدتی قبل بود که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که  آیا در مسئله کاهش جمعیت فرهنگ موثر است یا کار فیزیکی مسئولین افزود: از 70 سال قبل این مسائل توطئه شده و هنوز هم با وجود دستور مقام معظم رهبری موانع برداشته نشده است. اگر می گویند فقط کار فرهنگی دخیل است قوانین تشویقی کاهش را بردارند.

 "جمعیت ایران و به دنبال آن گیلان رو به انقراض است"، "سال 1400 همه جمعیت ایران رو به کهنسالی است"، "فرزند بیشتر! زندگی بهتر!".این ها سخنانی است که این روزها ورد زبان مسئولین جمعیتی کشور است.
 
به گزارش تابناک گیلان، همه این توصیه ها به بچه دار شدن هم برای این است که اکنون رشد جمعیت ایران، 1.6 درصد در سال است و این درحالی است که در سال 65 پیش بینی شده بود ایران در سال 91، رشد 2.3 درصدی دارد.

این امار نشان می دهد زوج های جوان ایرانی نمی توانند یا بهتر است بگوییم نمی خواهند بچه دار شود.

در تحلیلی دیگر شاید بتوان وقوع جنگ تحمیلی، سیاست های آموزش و پرورش و تأمین اجتماعی، تمایل به راحت طلبی، افزایش جمعیت دانشگاهی و دغدغه تربیت فرزند را از عوامل کاهش جمعیت و فرزندآوری در گیلان دانست.

برخی معتقدند که ما در کشور کاهش جمعیت نداریم بلکه با کاهش رشد جمعیت مواجه هستیم،  افزود:  رشد جمعیت در کشور به 1/9  رسیده است و مرگ ومیر نیز در کشور بسیار پایین است  که موجب کاهش  آهنگ رشد جمعیت شده است. در دهه 60 ما جزو جوان‌ترین کشورهای دنیا بودیم و متولدین سال 60 اکنون 30 ساله هستند، 30 سال آینده که این افراد به سن مرگ و میر نزدیک می‌شوند در نتیجه رشد جمعیت  به شدت کاهش خواهد یافت.

رشد سريع جمعيت مسائل اجتماعى و بوم‌شناختى حادى را به‌بار مى‌آورد. از جملهٔ اين مسائل، نرخ بالاى بيکاري، کاستى منابع غذائى و منابع طبيعى حياتى ديگر، کمبود مسکن و فشارها و تعارض‌هائى که به‌نوبهٔ خود دشوارى‌هاى عاطفى شديدى را موجب مى‌شوند.

هم‌اكنون، «خانوادۀ کوچک» برای زوج‌های جوان گیلانی به آرمان تبدیل شده ‌است. مطالعات نشان می‌دهد هرچه تراز رفاه اقتصادی و درآمدها، جایگاه اجتماعی و تحصیلات و شهرنشینی گیلانی ها بالاتر باشد، گرایش به فرزندآوری كمتر می‌شود.

استان گیلان در شاخص رشد جمعیت فلش پایین است !

رییس سازمان ثبت احوال کشور در بازدید از ادارات ثبت احوال استان البرز از افزایش نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به شش ماهه اول سال گذشته خبر داد.

آوایی گفت:تا پایان شهریور ماه امسال جمعیت کشور 79.201.000 نفر است و این تعداد شامل ایرانیان خارج از کشور نیز می شود.

وی ادامه داد: بیشترین نرخ رشد جمعیت مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و کمترین نرخ رشد جمعیت مربوط به استان های گیلان، مازندران و مرکزی است.

و در پایان گزارش و ضمن همه موارد فوق ، این را هم اضافه کنیم که اگرچه عده ای دیگر معتقدند که افزایش سطح تحصیلات و اشتغال بانوان از عوامل موثر در کاهش نرخ موالید در گیلان است اما جان مایع مسئله را به خوبی می دانیم که در دو چیز خلاصه شده است:

1- مشکلات اقتصادی

2- تغییر فرهنگ و تغییر نگرش نسل جدید نسبت به زندگی

چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید دیگر دهه هفتادی ها و حتی دهه شصتی ها باور ندارند که ............. !

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار