بازدید 28309
۴
نمایندگان مجلس در گفت و گو با «تابناک»؛

عربستان روابط را تیره تر نکند/ نمی توان با سعودی ها با زبان دیپلماتیک صحبت کرد

باید مفقودان حادثه تعیین تکلیف شوند و مشخص شود، چه بلایی سر اینها آمده است. معلوم نیست این افراد ربوده شده اند یا کشته؛ هر چه سریع تر وزارت خارجه باید در این مورد اقدام عاجل انجام دهد. همه دستگاههای دخیل باید در این مورد واکنش نشان دهند و اقدامات لازم را صورت دهند.
کد خبر: ۵۳۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 28 September 2015
طرح دوفوریتی برای حمایت از تولید داخلی یک دیوانگی است/ اگر مردم دلشان نخواهد، نمی توان آنها را وادار به خرید خودرو کردبرخی منابع به تابناک اطلاع داده اند که مقامات سعودی به دنبال این هستند که با گفتن فتوایی از علمای سعودی، پیش از آنکه سرنوشت مفقودان فاجعه منا مشخص شود، کشته شدگان این حادثه را در این کشور دفن کنند.

به گزارش «تابناک»، موضوعی که به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ مقامات کشورمان به ویژه مسئولان که در این زمینه مسئولیت دارد، رئیس سازمان حج و زیارت که متولی حج گزاران ایرانی است و همچنین مقامات بلند پایه دولت و وزارت امور خارجه، باید چنین طرح احتمالی را در نطفه خفه کنند.

عربستان روابط را تیره تر نکند/ نمی توان با سعودی ها با زبان دیپلماتیک صحبت کرد

نوذر شفیعی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این کار از عقل و منطق سیاسی و اجتماعی به دور است. جنازه هایی که شناسایی شده، باید هر چه زودتر تحویل کشورها شود و جنازه هایی هم که هنوز شناسایی نشده اند، باید به زودی شناسایی شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سطح تکنولوژی امروز به حدی رسیده که از اجساد برای مدت های طولانی تر نگهداری شود، این کار به صلاح عربستان نیست که بخواهد اجساد را دفن کند، امروز در بین کشورها جنگی وجود ندارد و باید عربستان پیش از هر کار، اجساد را تحویل دهد.

وی افزود: این تصمیم چه بر اساس فتوا باشد یا بنا بر قوانین، نه شرعی است و نه عقلایی و اساساً نشانه بی حاکمیتی و بد تدبیری یک سیاستمدار و حتی یک روحانی است.

وی در پاسخ به اینکه اگر بنا به هر دلیل عربستان کارشکنی کرد و نخواست اجساد را تحویل دهد، تکلیف چه خواهد بود، گفت: این یک مکانیزم حقوقی دارد و کنسولگری های وزارت خارجه باید پیگیر آن باشند؛ البته این کار می تواند منجر به تیرگی روابط و بروز اختلافات جدی بین دو کشور شود، ولی با همه اینها می توان از طریق سازمان ملل هم کار را پیگیری کرد.

عربستان روابط را تیره تر نکند/ نمی توان با سعودی ها با زبان دیپلماتیک صحبت کرد

حسن سبحانی نیا، دیگر نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گوی خود با تابناک در این باره اظهار داشت: این خلاف اصول و موازین میان کشورهاست. عربستان نمی تواند خانواده ها را چشم انتظار نگه دارد، زیرا این عمل باعث پدید آمدن اختلافات عمیق بین کشور ها خواهد شد.

این نماینده گفت: باید مفقودان حادثه تعیین تکلیف شده و مشخص شود چه بلایی بر سر اینها آمده است. معلوم نیست این افراد ربوده شده اند یا کشته. وزارت خارجه باید هر چه سریع تر در این مورد اقدام عاجل کند و همچنین همه دستگاه های دخیل در این مورد واکنش نشان داده و اقدامات لازم را صورت دهند.

وی گفت: این ها نمی توانند با یک فتوا اجسادی که هنوز شناسایی نشده اند را دفن کنند؛ هر چند سعودی ها یک مشت وهابی سلفی هستند و ممکن است هر کاری از دستشان بربیاید. اگر چنین اقدامی در عربستان شکل گیرد، باید با اینها با زبان خودشان حرف زد، چون زبان منطق نمی فهمند و نمی توان صرفاً از طریق دیپلماسی این مشکل را رفع کرد.

این نماینده مجلس گفت: باید از همه ابزارها در این قضیه استفاده کرد. باید مشخص شود این افراد کجا هستند و هر چه زودتر با هر ابزاری که در دست است، مانع از این اقدام سعودی ها شد. دولت باید از هر ظرفیتی که در توان دارد، در این راه استفاده کند.

سبحانی نیا گفت: باید از مجامع تأثیرگذار جهانی، از طریق سازمان ملل و از طریق کشورهایی که با اینها ارتباط خوبی دارند، مسئله را حل کنند. همچنین باید هر چه زودتر این کار انجام شود تا بعدا گرفتاری های دیگر درست نشود. البته پیش از هر اقدام دیگری باید به فکر ورود حجاج به کشور باشیم و پس از آن همه این مسائل پاسخ دارد؛ ما پاسخ لازم را بعد از ورود حجاج به ایران خواهیم داد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۴
1
1
1
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر