بازدید 3886
وال استریت ژورنال:

نقش مشکلات داخلي وزارت حج عربستان در وقوع حادثه منا

وال استریت ژورنال نوشت: گمانه زنی ها از تاثیرگذار بودن اختلافات داخلی در عربستان سعودی در وقوع فاجعه منا خبر می دهند.
کد خبر: ۵۳۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 28 September 2015
وال استریت ژورنال نوشت: گمانه زنی ها از تاثیرگذار بودن اختلافات داخلی در عربستان سعودی در وقوع فاجعه منا خبر می دهند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم آسا فیچ، سامر سعید و احمد العمر نوشت: روز یکشنبه ایران انتقادهای خود را از عربستان سعودی در پی حادثه مرگبار که به کشته شدن تعداد بسیاری از زائران مسلمان منجرشده و دور جدید اختلافات میان این دو رقیب منطقه ای را دامن زده است، افزایش داد. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران روز یکشنبه در اظهاراتی که در وب سایت رسمی اش منتشر شده بود، گفت« حکام عربستان سعودی باید مسئولیت این حادثه جدی را با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده های داغ دیده شان برعهده بگیرند». وی خودداری سران عربستان سعودی را از پذیرش انتقادها اقدامی نامناسب، عقیم و بی فایده خواند.

در میان کشته شدگان این حادثه صد و پنجاه و پنج زائر ایرانی نیز بودند. بیش از صد تن از زائران ایرانی همچنین در این حادثه زخمی شدند. بر اساس خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، همچنان سیصد و بیست و یک زائر ایرانی مفقود هستند. 

وزیر بهداشت عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرده بود تعداد تلفات حادثه زیر دست و پا ماندن زائران در شهر مقدس مکه به هفتصد و شصت و نه نفر افزایش یافته است. البته مراسم سالانه حج امسال در حال پایان یافتن است. این حادثه در منطقه منا رخ داد و نهصد و سی و چهار مجروح نیز برجای گذاشته است. این حادثه یکی از مرگبارترین فجایع در مراسم حج طی بیست و پنج سال گذشته و دومین فاجعه بزرگ در مراسم حج امسال بود. در اوایل امسال بر اثر سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام، مقدس ترین مکان اسلامی، دستکم صد و نه تن جان خود را از دست دادند.

این فاجعه اقدامات امنیتی انجام شده از سوی مقامات سعودی را- که گفته بودند صد هزار نیروی امنیتی و پنج هزار دوربین برای زیرنظر گرفتن مراسم حج به کار گرفته- زیر سئوال برده است. مقامات سعودی تلاش می کنند با انتقادات روزافزون ایرانی ها مقابله کنند و در عین حال درباره این که کجای کار اشتباه کرده اند نیز تحقیق کنند. 

عربستان سعودی درباره انتقادات علیه نحوه اداره مکان های مقدس در کشورش به شدت حساس است. از سال 1986 لقب رسمی پادشاه عربستان« خادم حرمین شریفین» بوده است. منظور از حرمین شریفین مسجد بزرگ در مکه و مسجد پیامبر در مدینه است. 

روزنامه سعودی الشرق الوسط روز شنبه نوشت سیصد زائر ایرانی با حرکت زودهنگام- زودتر از برنامه- از منا به سمت جمرات عامل اصلی این حادثه بودند. زائران در جمرات به سمت سه دیوار سنگی به عنوان سمبل شیطان سنگ پرتاب می کنند.

این روزنامه به نقل از یک مقام سعودی مسئول زائران ایرانی نوشت: زائران ایرانی در مسیر بازگشت به چادرهایشان در مسیر مخالف جمعیت حرکت می کردند و با گروه های دیگر زائران که به سمت جمرات در حال حرکت بودند، برخورد کردند که این باعث ازدحام شد. 

جدال دیپلماتیک بر سر فاجعه حج دشمنی و خصومت میان عربستان سعودی- مهمترین قدرت سنی منطقه- و ایران- بزرگ ترین کشور شیعه مذهب دنیا- را عمیق تر کرده است. 

ایران و عربستان سعودی تقریبا در تمام مسائل مربوط به خاورمیانه( غرب آسیا) - از جمله سوریه و یمن-مواضع کاملا متفاوتی دارند. در سوریه ایران از رئیس جمهور بشار اسد و عربستان سعودی از شورشیانی که به دنبال سرنگونی اسد هستند، حمایت می کنند. در یمن نیز عربستان سعودی ائتلاف نظامی در حال نبرد با شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران را رهبری می کند. 

تئودور کراسیک - یکی از تحلیلگران برجسته در امور خلیج فارس- گفت« در درون عربستان سعودی درباره سیاست های اقتصادی شاه سلمان و جنگ یمن، درگیری های داخلی وجود دارد. اکنون با فاجعه حج انتقادهای داخلی نیز افزایش خواهد یافت».

ایران در وزارتخانه های کشور و خارجی کمیته هایی تشکیل داده است تا درباره این حادثه تحقیق و به آسیب دیدگان نیز کمک کنند. 

شاهزاده محمد بن نایف- که ریاست کمیته دولتی در امور حج را برعهده دارد- دستور داده است تا درباره این حادثه تحقیق شود، اما تاکنون نتیجه این تحقیقات اعلام نشده است.

این روزنامه در ادامه این مقاله نوشت: البته حتی پیش از این فاجعه وزارت خانه اصلی مسئول برگزاری مناسک حج دچار بهم ریختگی شده بود. به گفته یک شخص مطلع، دستکم پنج تن از مقامات ارشد وزارت حج در چند ماه گذشته به علت اختلافات داخلی با معاون وزیر جدید از مقام خود استعفا کرده بودند. این مقامات، که ده‌ها سال تجربه داشته‌اند، اعضای واحدی موسوم به واحد اعزام بوده‌اند، که وظیفه‌اش سازماندهی حرکت زوار از منا به جمرات است. وزارت حج عربستان سعودی تا کنون حاضر نشده است درباره این گزارش، اظهارنظر کند.


خبرگزاری صدا و سیما
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل