بازدید 3214

ابراز تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو

رئیس جمهوری اوکراین امروز (سه‌شنبه) در نشست شورای امنیت ملی این کشور گفت، خارج بودن بودن کشور ما از ائتلاف ناتو یک سیاست مجرمانه است که دولت او حاضر به برگرداندن آن است.
کد خبر: ۵۳۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ 22 September 2015
رئیس جمهوری اوکراین امروز (سه‌شنبه) در نشست شورای امنیت ملی این کشور گفت، خارج بودن بودن کشور ما از ائتلاف ناتو یک سیاست مجرمانه است که دولت او حاضر به برگرداندن آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین به یک نظرسنجی که نشان داده 60 درصد از اوکراینی‌ها حامی عضویت بالقوه این کشور در ائتلاف ناتو هستند اشاره کرده و گفت: تصمیم در خصوص سیاست عدم ائتلاف ما با ناتو که از سوی دولت قبلی اعلام شد از نقطه نظر منافع امنیتی و راهبردی کشور ما مجرمانه به حساب می‌آید.

پوروشنکو که با حضور ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو، ریاست یک نشست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده داشت، اظهار کرد: هرگونه تصمیم اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو به رای مردمی گذاشته خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مقام‌های ناتو می‌گویند، اوکراین برای پیوستن به ناتو باید دست به اصلاحات سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی بزند.

امروز همچنین استولتنبرگ به این نشست گفت: اوکراین می‌تواند به ناتو متکی باشد و ناتو از اوکراین حمایت عملی و سیاسی انجام خواهد داد.

وی دولت کی‌یف را به دلیل پایبندی به توافق‌های آتش‌بس مینسک تحسین کرد و از مسکو و شورشیان جدایی‌طلب اوکراین خواست به این توافق احترام بگذارند.

سفر استولتبرگ به ناتو، کمتر از دو هفته قبل از آنکه رهبران اوکراین، روسیه ، آلمان و فرانسه نشستی را در پاریس به منظور بحث در خصوص راه حل سیاسی اوکراین برگزار کنند انجام می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ به شورای امنیت ملی اوکراین گفت: اوکراین هیچ همپیمانی نزدیک‌تر از ائتلاف ناتو ندارد. وی توافق‌هایی را در خصوص مدرنیزه کردن نیروهای مسلح اوکراین امضا کرد.

دبیرکل ناتو همچنین پیش از نشست خود با پوروشنکو و مقامات امنیتی اوکراین به رویترز گفت: ناتو از اوکراین حمایت تسلیحاتی به عمل نخواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی در اوکراین بر اجرای توافق مینسک است.

این در حالی است که رویترز گزارش داد، طرح اوکراین برای امضای یک دکترین نظامی جدید در حضور استولتنبرگ که براساس آن روسیه به عنوان تنها متجاوز ضد اوکراین معرفی می‌شود لغو شده است.

همچنین پوروشنکو خاطرنشان کرد: اگرچه اوکراین و ناتو همپیمان رسمی نیستند اما به طور غیررسمی ما چیزی بیش از همپیمان یکدیگر هستیم. اوکراین شرقی‌ترین پست دیده بانی منطقه یورو آتلانتیک است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل