بازدید 7980

خطر انتشار بوی بد میعانات گازی در ایلام

استان ایلام دارای آب و هوایی معتدل وبسیار مطبوع است وبا دارا بودن طبیعت و آب وهوای پاک وبدون آلودگی یکی از معدود استانهایی است که آلودگی صنعتی در آن جایی نداشته است ولی موضوعات مهمی مثل گرد و غبار و بوی بد میعانات گازی در چند سال اخیر باعث مشکلاتی برای مردم استان شده است.
کد خبر: ۵۳۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲ 21 September 2015
استان ایلام دارای آب و هوایی معتدل وبسیار مطبوع است وبا دارا بودن  طبیعت و آب وهوای پاک وبدون آلودگی یکی از معدود استانهایی است که آلودگی صنعتی در آن جایی نداشته است ولی موضوعات مهمی مثل گرد و غبار و بوی بد میعانات گازی در چند سال اخیر باعث مشکلاتی برای مردم استان شده است.

به گزارش تابناک ایلام، این روزها اگر از جاده های بین شهری ویا درون شهری استان ایلام گذری کرده باشید ،به ناگاه بوی آزار دهنده ومشمئز کننده ای به درون خودرویتان خواهد آمد که درآن لحظه کاری از دستتان برنمی آید زیرا اگر شیشه خودرا پایین بکشید بر حجم آن  افزوده خواهد شد وبا شیشه بالا نیز مجبور خواهی بود ازبوی سمی وخطر ناک موجود درکابین خودرو مدتی استنشاق بکنی.

بله بوی گاز متصاعد شده از تانکرهای حمل میعانات گازی که از پتروشیمی ایلام به نقاط مختلف کشور بارگیری شده اند ویا بوی تند گاز تانکرهای وارد کننده نفتا ومشتقات نفتی که از کردستان عراق از مسیر جاده های غرب کشور به بنادر جنوب صادرمی شود ورانندگان پرتعداد ایلامی که بعد از تخلیه ویا گاها با همان بار از مسیرهای درون استان ایلام تردد می کنند وبا رها کردن شیرهای تخلیه گازاین تانکرهافضایی نامطبوع وخطرناک رابرای شهروندان استانمان رقم زده اند وحجم انباشته شده این گازهای سمی ونامطبوع در تونلهای بدون تهویه سطح استان ایلام به حد غیرقابل تحملی رسیده است.

این بوی بسیار بد که حاوی سم های بسیار خطرناک  است در شهرهای استان و خود شهر ایلام باعث نارضایتی مردم استان شده و بارها این قضیه را به مسئولان عنوان کرده اند ولی متاسفانه این بوی بد هچنان وجود دارد و باعث آزار و مریض شدن مردم استان شده است.

مهمترین نکته این است که بوی بد این گاز فقط در استان ایلام شدت دارد و باید راهکاری عملی برای آن تخاذ شود تا سلامتی مردم به این راحتی به خطر نیفتد.

دیگر بحثی که در این زمینه قابل تامل بوده این است که این میعانات گازی خوراک پتروشیمی است و در حالی که پتروشیمی ایلام در چند کیلومتری این پالایشگاه قرار دارد به دلیل عدم بهره برداری از واحدهای مرتبط با آن، این میعانات به خارج از استان صادر می شود.

تاکنون تذکرات زیادی از سوی مسئولان محیط زیست و بهداشت استان ایلام به شرکت نفت برای حل این مسئله داده شده و حتی یک واحد شیرین سازی میعانات گازی برای حل این مشکل ایجاد شده ولی بازهم این مشکل در سطح استان وجود دارد و هر روز بدتر می شود.

«مازیار سلیمان نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد وضعیت حمل میعانات گازی و خطر آن اظهار کرد: در حال حاضر شرکت پتروشیمی ایلام ایستگاه آلودگی سنج ندارد و بعد از نصب این ایستگاه به‌ صورت لحظه‌ای میزان آلودگی این شرکت توسط محیط‌زیست پایش و نظارت و از آلودگی‌ها جلوگیری می‌شود.
 
سلیمان‌نژاد با اشاره به اینکه مسائلی از قبیل میزان پیشرفت تصفیه‌خانه فاضلاب، برنامه‌ریزی جهت احداث واحد SRU، راه‌اندازی واحد اولوفین در دست اقدام این شرکت است، تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد SRU در پتروشیمی ایلام از خروج میعانات گازی و حمل آن با تانکر جلوگیری و از آلودگی‌ها هم پیشگیری می‌شود.
 
مدیرکل محیط‌زیست ایلام بابیان اینکه حمل میعانات گازی با تانکر سلامت مردم و محیط‌زیست را خطر می‌اندازد گفت: امیدواریم پتروشیمی به‌موقع اقدام به راه‌اندازی بخش SRU شود تا از آلودگی‌های زیست‌محیطی جلوگیری شود.
 
سلیمان‌نژاد گفت: بوی بد ایجاد شده از سوی تانکرهای حمل سوخت که حامل میعانات گازی پالایشگاه گاز هستند سمی و خطرناک است و عواقب بسیار بدی در زمینه بهداشت و سلامتی مردم استان دارد.

یک پزشک متخصص در این ارتباط می گوید:بوی بد ایجاد شده از سوی تانکرهای حمل سوخت که حامل میعانات گازی پالایشگاه گاز هستند سمی و خطرناک هستند و عواقب بسیار بدی در زمینه بهداشت و سلامتی مردم استان دارد.

این پزشک بیان داشت : طبق بررسی انجام شده بوی بد حاصل از تانکرهای حمل سوخت دارای «مرکاپتان» و ترکیبات گوگردی بسیار بالایی است و برای سلامتی انسان خطرناک است.

وی عنوان کرد: به هر حال این بوی بد حاوی مواد شیمایی است و مسئولان باید هرچه سریعتر برای حل این قضیه چاره اندیشی کنند چون عوارض این بوی بد سال‌های بد خود را بیشتر نمایان می کند.

به هرحال این خطر زیست محیطی که سلامت جسمی وروحی مردم استان ایلام را نشانه گرفته است و روزبه‌روز بر میزان آن نیز افزوده می شود سالهاست همنشین مردم ایلام شده است ودرسایه بی توجهی مسئولین شرکت پتروشیمی ایلام وسایر مسوولین مرتبط یا این موضوع ،آینده ای بسیار خطرناک رابرای سلامتی مردمان این مرز وبوم رقم خواهد زد ،مردمانی که تنها داشته اشان که با افتخار ازآن یاد می کردند  همین آب وهوای مطبوع ودلنشینی بود که اینک به لطف ریزگردهای عربی وهمنشینی با شرکت پتروشیمی بازگشت آن به وضع سابق به رویایی دست نیافتی بدل شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس