بازدید 6563

پیاده ‌راه فرهنگی پایتخت به سامان رسید

آنچه تا قبل از اجرای پروژه ساماندهی و حذف زواید بصری محور انقلاب در این مسیر دیده می‌شد، ظاهری زشت و دلگیر داشت.
کد خبر: ۵۳۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 08 September 2015
مهم‌ترین پیاده‌راه فرهنگی پایتخت که هر یک از شهروندان حداقل برای دوره‌ای از دوران تحصیل خود یا اعضای خانواده سری به آن زده و شاهد اوضاع نابسامان درونی و ظاهری آن بوده‌اند، این روزها حال خوبی دارد و نشاطی که در سر و وضع تروتمیزش به وجود آمده، علاوه بر فضای کاری انتشاراتی‌ها، به دانشجویان و مراجعان برای خرید کتاب و عابران پیاده هم منتقل شده است.

به گزارش شرق، میدان انقلاب و خیابان‌هایی که به آن متصل می‌شود از سال‌ها قبل از انقلاب در تهران تا امروز، یکی از مهم‌ترین محورهای شهری بوده است که نه‌تنها بسیاری از شهروندان در طول روز مجبور به عبور از آن هستند، بلکه به‌عنوان یک مرجع تهیه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی، بخش قابل‌توجهی از قشر فرهنگی و دانشگاهی را بدون توقف در روز و ماه و فصل و سال، به خود جلب می‌کند.

بسیاری از ساختمان‌های این محور متعلق به یک یا دو دهه قبل از انقلاب است و می‌توان دوره زمانی ساخت آنها را به نیم‌قرن قبل ارجاع داد و به همین دلیل بخش عمده‌ای از آنها یا با همان شکل و ظاهر قدیمی و فرسوده همچنان برای زندگی و دفتر اداری و فروش کتاب یا انبار مورداستفاده قرار می‌گیرند یا با اندکی نوسازی در نما و داخل، همچنان روی پا هستند. به هر روی آنچه تا قبل از اجرای پروژه ساماندهی و حذف زواید بصری محور انقلاب در این مسیر دیده می‌شد، ظاهری زشت و دلگیر بود.

در پروژه سازمان زیباسازی شهر تهران، اقداماتی نظیر جابه‌جایی محل قرارگرفتن کولر گازی و آبی، رنگ‌آمیزی (قاب پنجره و سقف)، ساماندهی علمک گاز، ساماندهی کابل مخابراتی، ساماندهی کابل برق، مرمت و بندکشی، نورپردازی، مبلمان شهری، کیوسک‌ها و رزین‌کاری برای محور انقلاب از خیابان جمالزاده تا خیابان ولیعصر (عج) انجام شده است و فضاهایی نظیر ساختمان‌های صفوی، بازار کتاب ایران، سپاهان، مدرسه حضرت زینب (س)، هتل وصال و نیز ساختمان اوقاف، ساختمان ولیعصر (عج)، ساختمان بانک آینده، ساختمان جهاد دانشگاهی، ساختمان کفش ملی، ساختمان شماره ٢ دانشکده هنر و معماری، انتشارات گوتنبرگ، سینما سپیده، ساختمان کنگره و ساختمان بازارچه کتاب و... ساماندهی شدند.

این سازمان در قسمت نصب تابلو و لوور تا پایان مرداد، هزارو ٢٠٦ مترمربع نصب انجام داده و ٢٧هزارو ٣٧٠ مترمربع هم شست‌وشو و نما و سند پلاست صورت گرفته است. عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی، در مورد اجرای این پروژه، که سال‌ها مطالعه و چانه‌زنی با اصناف حاضر در محور انقلاب را با خود دارد، به «شرق» گفت: محور انقلاب، یکی از معابر مهم شهری است که بخش زیادی از مراجعان به این مسیر پیاده هستند و در واقع محور انقلاب یک پیاده‌راه فرهنگی تهران است.
وی به جلسات متعددی که برای اجرای این پروژه با مشاوران، اصناف و ارگان‌های مرتبط در این محدوده برگزار شده، اشاره کرد و گفت: ساماندهی وضعیت مبلمان این مسیر نظیر سطل‌های زباله، صندوق‌های زائد خیریه‌ها و پست و کیوسک‌ها و...، سازماندهی وضعیت نور این محور و نورپردازی برخی از بناها نظیر سردر دانشگاه تهران، سینما سپیده و...، مرمت بناهای فاخر و قدیمی که ممکن است تاریخی نباشند اما در این محدوده خاطراتی را برای مردم شهر دربر دارند و... جزء برنامه‌های اصلی این طرح بوده است.  علیزاده یکی از مهم‌ترین موارد را که جزء چالش‌های اصلی توافق با انتشاراتی‌ها بوده، ساماندهی تابلوها اعلام کرد و گفت: یکسان‌سازی تابلوها را با همکاری مغازه‌داران اجرا کردیم تا این مسیر تابلوهایی یک‌شکل و یک‌رنگ داشته باشد. در این راه از مشاوره قابل‌توجه استادان دانشگاه و تسهیل‌گری و توجیه مغازه‌داران استفاده کردیم و خوشبختانه با کمترین اعتراضات روبه‌رو شدیم.  مدیرعامل سازمان زیباسازی با بیان اینکه مسئله مهم نگهداری از اقدامات انجام‌شده و تلاش برای جلوگیری از برگشت به وضعیت قبلی است، اظهار کرد: کمیته‌ای به نام کمیته «صیانت و نگهداری» را تشکیل دادیم که شامل نماینده مناطق ٦ و ١١ شهرداری تهران، نماینده دانشگاه تهران و ستاد اقامه نماز جمعه، نماینده انتشارات‌های مستقر در انقلاب و سایر ارگان‌های مرتبط می‌شود و پس از تکمیل طرح، این کمیته در مورد هرگونه تغییر و ایجاد شرایط جدید تصمیم‌گیری و درعین‌حال با اعتباری که خودشان دارند این فضا را نگهداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی را به شکل مشابه در میدان بهارستان تا سرچشمه آغاز کرده‌ایم، گفت: به هر یک از مناطق ابلاغ کرده‌ایم تا یک محور را به شکل پایلوت در منطقه خود اعلام و برای اجرا اقدام کنند و برخی از مناطق این کار را شروع کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به محور خیابان سعدی تا توپخانه و میدان تجریش تا میدان قدس اشاره کرد. به طور کلی در منطقه ١٢ شهرداری تهران ١٤ نقطه را اجرائی کرده‌ایم که شش مورد آن را سازمان مستقیم اجرا می‌کند و مابقی را هم منطقه اجرائی می‌کند و در مجموع طبق برنامه هر ١٢٣ ناحیه شهر تهران باید یک خیابان و محور را معرفی و اجرا کنند. البته کیفیت این کار در هر منطقه متناسب با شرایط محور، تاریخی‌بودن و شرایط محیطی محل فرق دارد اما اولویت در این است که زوائد را از نما برداریم و بدون تغییر در بافت محله، فضای آرام و زیبایی را ایجاد کنیم.  وی بدون اشاره به هزینه اجرای این پروژه، گفت: صد‌درصد هزینه‌ها در فضای عمومی را سازمان زیباسازی پرداخت کرده اما آنچه مربوط به تابلوها و کرکره‌ها بوده و عوارض داشته، با توافق مغازه‌داران بعد از اتمام پروژه ٥٠-٥٠ پرداخت می‌شود و اگرچه در ابتدا مقاومت‌هایی وجود داشت اما بعد وقتی دیدند شرایط به نفع خود آنهاست، تفاهم‌نامه را قبول و امضا کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی