بازدید 33320

زلزله حکم کمیته استیناف جدول لیگ برتر را تغییر می‌دهد

یک ماه و نیم بعد از پایان رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران، یک حکم قاطع از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال مانند یک بمب خبری در میانه اخبار نقل و انتقالات ترکید و معادلات جدول لیگ برتر و سرنوشت چند تیم را تغییر داد.
کد خبر: ۵۱۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 01 July 2015
یک ماه و نیم بعد از پایان رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران، یک حکم قاطع از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال مانند یک بمب خبری در میانه اخبار نقل و انتقالات ترکید و معادلات جدول لیگ برتر و سرنوشت چند تیم را تغییر داد. شامگاه روز دوشنبه بود که کمیته استیناف سرانجام رأی مربوط به باشگاه راه‌آهن را اعلام کرد و در کمال شگفتی، این رأی 180 درجه با رأیی که کمیته انضباطی در این خصوص صادر کرده بود، تفاوت داشت.

به گزارش «تابناک»، کمیته استیناف در خصوص رسیدگی به پرونده باشگاه راه‌آهن در استفاده از بازیکنی به نام مارتین موتومبا، رأی خود را به تاریخ 2/4/94 به شرح زیر صادر کرد:

1. بازیکن تیم راه‌آهن به نام مارتین کایونگو موتومبا به شش جلسه محرومیت از فعالیت فوتبالی و پرداخت یکصد و پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

2. نتیجه هر یک از مسابقات باشگاه راه‌آهن که از بازیکن مذکور در مقابل تیم‌های پرسپولیس تهران، نفت مسجد سلیمان، پیکان تهران، استقلال خوزستان و سایپا البرز استفاده کرده است، سه بر صفر به نفع باشگاه‌های فوق الذکر اعلام می‌شود.

علیرضا صالحی درباره رأی کمیته استیناف در خصوص پرونده شکایت پیکان از راه‌آهن گفت: «پس از تشکیل جلسات متعدد و بررسی همه جانبه نسبت به موضوع و تحقیقات انجام شده، نهایتا با احراز تخلف باشگاه راه‌آهن در استفاده از بازیکن خارجی خود (مارتین کایونگو موتومبا) که اقدام به ارائه گواهی خلاف واقع دایر بر اعلام فسخ قرارداد باشگاه سابق خود (اردو اسپور) در تاریخ 7/ 10/ 93 کرده بود، نهایتا حکم کمیته انضباطی نقض و حکم محرومیت بازیکن خاطی به شرح اعلامی در سایت فدراسیون فوتبال اعلام شد‌».

نتیجه هر یک از مسابقات باشگاه راه آهن که از بازیکن مذکور استفاده شده 3بر صفر به سود حریفان می شود. موتومبا به صورت غیرقانونی در لیگ ایران بازی کرده بود، در مسابقات راه آهن در مقابل تیم های پرسپولیس تهران، نفت مسجد سلیمان، پیکان تهران، استقلال خوزستان و سایپا البرز بازی کرده بود. با حکم کمیته انضباطی حالا جدول لیگ سال گذشته کاملا عوض می شود و راه آهن به عنوان تیم آخر لیگ به دسته پایین تر سقوط خواهد کرد.

به این ترتیب جدول فعلی باید به این شرح تغییر کند. با توجه به تساوی راه‌آهن برابر تیم‌های پرسپولیس‌تهران، نفت مسجد سلیمان و استقلال و خوزستان به مجموع امتیاز‌های هر یک از این تیم‌ها دو امتیاز اضافه می‌شود و از مجموع امتیازات راه‌آهن سه امتیاز کسر می‌شود. از سوی دیگر وقتی با توجه پیروزی راه‌آهن برابر تیم‌های پیکان و سایپا به هریک از این دو تیم در جدول سه امتیاز داده می‌شود و از تیم راه‌آهن هم شش امتیاز کسر می‌شود. به این ترتیب راه‌آهن که در جدول فعلی لیگ برتر با 31 امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار دارد با کسر نه امتیاز، بیست و دو امتیازی می‌شود و به قعر جدول می‌رود.

دو امتیازی که از این حکم نصیب باشگاه نفت مسجد سلیمان می‌شود، اگرچه کمکی به این تیم سقوط کرده برای بازگشت به لیگ برتر نمی‌کند ‌حداقل این تیم را از قعرنشینی نجات می‌دهد و به جای رده شانزدهم بر صندلی پانزدهمش می‌نشاند. پرسپولیس و سایپا هم با افزایش دو سه امتیازی‌شان تغییری در جایگاه‌شان ایجاد نمی‌شود و در همان رتبه‌های هشتم و هفتم جدول جای می‌گیرند. اما این حکم اگر کمی زودتر صادر می‌شد شاید استقلال خوزستان دیگر استرس و دلهره بازی پلی‌آف با مس کرمان را نمی‌چشید و با خیال راحت در جایگاه سیزدهم جدول قرار می‌گرفت.

‌اما تنها تیم خوشبخت این رأی پیکان تهران است. تیم سقوط کرده‌ای که پیش از این حکم با بیست و شش امتیاز تیم پانزدهم جدول بود و حالا با بیست و نه امتیاز تیم چهاردهم جدول است و لیگ برتری! البته لیگ برتری شدن پیکان شرط و شروطی دارد که کمی اوضاع را پیچیده می‌کند. طیق قانون تیم چهاردهم جدول باید با بهترین تیم دوم لیگ یک بازی پلی‌آف برگزار کند. همان بازی که استقلال خوزستان و مس کرمان برگزار کردند و منجر به باقی ماندن استقلال خوزستان در لیگ برتر شد. حالا سؤال اینجاست که آیا باید بعد از این حکم بار دیگر مسابقه پلی‌آف برگزار شود یا خیر؟ فعلا که مسئولان سازمان لیگ چندان زیر بار این موضوع نرفته‌اند و همه چیز را به رسیدن حکم کمیته استیناف به دستشان موکول کرده‌اند. باید دید رأی شجاعانه کمیته استیناف با چه واکنشی از سوی عوامل اجرایی و مدیران عالی رتبه فدراسیون فوتبال مواجه می‌شود.

فعلا که در سایت سازمان لیگ، به عنوان مرجع رسمی مسابقات فوتبال در ایران جدول رده‌بندی تغییر نکرده و به همان شکل سابق خود در پایان هفته بیست و پنجم قرار دارد اما اگر تغییرات حاصل از حکم کمیته استیناف در جدول اعمال شود انگاه سرنوشت چند تیم تغییر می‌کند. در ادامه می‌توانید جدول قبل و بعد از حکم کمیته استیناف را ببینید.

زلزله حکم کمیته استیناف جدول لیگ برتر را تغییر می‌دهد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد
پاسخ ها
صباح
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
جدا اگه این بیت شعر رو بلد نبودیم چیزی بود بگیم!!!!!هر چی میشه این رو مینویسیم
درود

دقیقا مانند تیم سپاهان در آسیا که از بازیکن دو اخطاره استفاده کرده بود (احمدی) و بازی سه بر صفر به زیانش شد.
اینچوری که جکم میدن یه حکم هم برای تجدید بازی یا لا اقل مجازات عوامل موثر در نتیجه تراکتور هم بدهند
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
عوامل مجازات تراکتور غیر از خودش هیچ کس نیست نتونست بازی برده رو حفظ کنه پس لیاقت قهرمانی رو نداشت. وسلام
در جداول فوق فقط امتیازهای راه آهن اصلاح شده نه سایر تیمهای نامبرده
حکم باید کامل اجرا شود.مگر میشود 14 ام شد و به پلی آف نرفت؟
عالیه
نه از باب جابجا شدن تیم ها
از این جهت که قانون باید اجرا بشه
عجب شیر تو شیریه
اینا که با هم فرقی ندارن...
واقعا مشكل مملكت ما فرار مغزها نيست
زور ایران خودرو زیاده! به هر روشی ...که شده پیکان رو نگه داشتن!
این هم از اون اتفاقاتی است که فقط تو فوتبال ماست ....
با حال می شد اگه راه آهن با تراکتور هم بازی کرده بود و با این تغییرات، تراکتور می اومد اول جدول
پیکان از خون مردم پول داره و لابی ش همیشه جواب میده
و جدول رو عوض میکنه
قانون کجاست نشستن برنامه ریزی کردن چه کنیم که پیکان بیاد بالا
این کمیته استیناف دلش برای پیکان نسوخته ؟؟؟؟ چون بعضی ها بابت بدهی بابک زنجانی برای خرید مفت و ارزون تیم راه آهن دندون تیز کردند و کمیته استیناف با استناد به دلسوزی در حق این آقایان میخواسته خدمتی کرده باشه تا تیم را بعنوان دسته یکی مفت بفروش بره وبعدش بگن بدهی بابک زنجانی جون تسویه شد و به همین راختی پول مردم وبیت المال پرپرپرپرپرپر.....
اگر استقلال و یا پرسپولیس بود هم همین حکم را میدادند؟ نظر شما چیست؟ + بله -خیر
باید این فوتبال رو مردم تحریم کنن بلکه این فدراسیون و تیم ها و تخلفات درست بشه!!! والا.............
رای را اینقدر زود اعلام ننمایند بگذارند در سال های آتی لذت بخش تر و پس ار مرگ سهراب با برنامه تر است ؟؟؟؟؟؟؟
این سناریو پشت پرده نوشته شده و توسط استیناف اجرا گردید. شما سوال کنید که چند نفر از اعضای هیات مدیره تیم پیکان در فدراسیون فوتبال پست دارند و حتی عضو هیات رئیسه فدراسیون هستند؟ تا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است. و برای این خوش خدمتی از ایران خودرو چه بدست آورده اند....
سوال من اینه اگر به جای راه اهن یه تیم پرطرفدار مثل استقلال، پرسپولیس یا سپاهان چنین کاری کرده بود ایا کمیته استیناف همین رای رو صادر میکرد؟
خب اگه این قانونه و به قوله مسئولین قضاست ،
چرا در مورد تخلف بازیکنان فولاد خوزستان این حکم رعایت نشد ؟
بازیکنای اونام کارت پایان خدمت جعلی داشتن و صحت این خبر هم با بازی نکردنشون مشخص شد !

( قانون همچون تار عنکبوتیست که فقط موجودات کوچک در ان گرفتار می شوند )
فقط بلند از تیم های پولدار حمایت کنند تا به لیگ یک سقوط نکننند پس رای داور مشکوک بازی تراکتور نفت که در بازی برگشت در اصفهان هم به نفت سپاهان سوت زد وتراکتور باخت و هم در بازی با نفت تهران که کارت قرمز به آندو داد و پنالتی مسلم تراکتور را نایدیده گرفت چی شد . جرا تابه حالا رای صادر نکردند فدراسیون ما مثل فیفا دارند فساد مالی دارند اما کسی نیست که جلوشان را بگیرند فدراسیونی که تمام وقت در اختیار اصفهانی هااست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار