بازدید 9508

برادر ریگی: همکاری آمریکا و گروهک جندالله

عبدالمالک پي از بازگشت از اولين ملاقات با آمريکايي‌ها گفت: آنها به طور کامل از سوابق وي و جندالله مطلع بوده و مي‌دانستند وي پيش از اين در وزيرستان پاکستان و داخل ايران با القاعده ارتباط داشته و در ايران سرپرست اين گروه بوده است. وي آنها را از قطع ارتباط خود با القاعده از سال 1382 آگاه کرد و بنا به درخواست آنان توضيحاتي درباره اين موضوع و فعاليت‌هاي فعلي جندالله داد.
کد خبر: ۵۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳ 09 June 2009
عبدالحميد ريگي از اعضاي گروهک تروريستي جندالله اعتراف کرد، سرکرده اين گروه با ماموران امنيتي آمريکا در ارتباط است.

عبالحميد ريگي، در مصاحبه اختصاصي با شبکه «پرس تي.وي» گفت: بعد از درگيري‌هاي سال 1384 پس و مخفي شدن در کوه‌هاي سفيد در منطقه سراوان به داخل خاک پاکستان برگشتيم. در اين مدت عبدالمالک از طريق يکي از بلوچ‌هاي ساکن آمريکا با مقامات آمريکايي ارتباط گرفت.

عبدالمالک تا پايان سال 1384 2 باز با مقامات آمريکايي در اسلام آباد ديدار کرد. وي اين ديدارها را به تنهايي و در اسلام آباد انجام مي داد و آنها را محرمانه نگاه مي داشت و تنها پس از انجام آنها به ما توضيحاتي مي داد.

عبدالمالک پي از بازگشت از اولين ملاقات با آمريکايي‌ها گفت: آنها به طور کامل از سوابق وي و جندالله مطلع بوده و مي‌دانستند وي پيش از اين در وزيرستان پاکستان و داخل ايران با القاعده ارتباط داشته و در ايران سرپرست اين گروه بوده است.

وي در گفت‌وگو با آمريکايي‌ها، آنها را از قطع ارتباط خود با القاعده از سال 1382 آگاه کرد و بنا به درخواست آنان توضيحاتي درباره اين موضوع و فعاليت‌هاي فعلي جندالله داد.

در اين ديدار و به دنبال تقاضاي عبدالمالک براي حمايت مالي آمريکا از جندالله، ماموران امنيتي آمريکايي از وي خواستند دو هفته بعد براي ديداري ديگر به اسلام آباد سفر کند.

در سفر دوم مامورن آمريکايي اطلاعات بيشتري از وي درباره القاعده و فعاليت‌هاي جندالله دريافت مي کنند و از آنجا که هنوز گروه جندالله چندان شناخته شده نبود و عمليات زيادي در ايران انجام نداده بود آنها اعتماد چنداني به ريگي نکردند و ملاقاتها بعد از اين دو ديدار متوقف شد.

عبدالحميد ريگي در ادامه اين مصاحبه افزود، در سال 1385 عبدالمالک مجددا با واسطه گري يکي از بلوچهاي ايراني ساکن ايالت نيوجرسي در آمريکا که به علت ارتباط با رژيم پهلوي در زمان انقلاب ايران در سال 1357 از کشور گريخته بود مجددا با دولت آمريکا ارتباط گرفت.

وي با اين فرد رابط از طريق تلفن ارتباط داشت و موفق شد با کمک او ديدار با ماموران آمريکايي را از سر بگيرد. عبدالماک اطلاعات درباره اين ديدارها را که به تنهايي انجام مي داد تا جاي ممکن از اعضاي گروه مخفي مي کرد. با اين حال به علت اختلافاتي که در آن زمان با عبدالمالک پيدا کرده بودم، در زمان غيبت وي هنگام تماس فرد رابط اعلام کردم عبدالمالک من را مسئول ديدار بعدي کرده است.

در اين ديدار که در اسلام آباد انجام شد، دو زن آمريکايي به همراه يک مترجم افغان آشنا به فارسي در محل سفارت با من گفتگو کردند. در اين گفتگو آنها درباره درگيريها و حملات جندالله در خاک ايران، شمار اعضاي گروه و امکانات آن و همچنين ميزان حمايت مردم محلي از جندالله سوالاتي کردند. همچنين اين دو نفر درباره نيازهاي گروه از جمله در زمينه مالي، سلاح و آموزش از من پرسش کردند که در هر دوي موارد به آنها گفتگو کردم. آنها خواستار اين بودند که در صورت تامين پشتيباني آمريکا جندالله امکان تامين چه تعداد نيرو دارد.

آمريکاييها پيش از اين در مذاکرات درباره امکانات پشتيباني از جندالله با عبدالمالک گفتگو کرده بودند. آنان اعلام کرده بودند، مي توانند علاوه بر پشتيباني مالي و تسليحاتي جندالله، پايگاهي در خاک افغانستان در اختيار اين گروه قرار دهند و حتي نظاميان خود را مامور آموزش جنگجويان جندالله کنند.

عبدالحميد ريگي در پايان مصاحبه گفت، برادر وي، عبدالمالک، پس از مراجعت از سفر مانع از ارتباط مجدد عبدالحميد با ماموران امنيتي آمريکايي شد و خود به تنهايي براي ديدار با آنها به اسلام آباد و پيشاور ميرفت با اين حال عبدالحميد از طريق گفتگوي تلفني با رابط گروه در آمريکا اطلاعاتي درباره اين مذاکرات به دست مي آورد که حاکي از مذاکره بر سر چگومگي حمايت تسليحاتي، مالي و آموزشي آمريکا از جندالله گروه بود.

گروه جندالله از سال 1382 عمليات تروريستي خود در خاک ايران را آغاز کرد. به گفته عبدالحميد ريگي برادر سرکرده جندالله، از آن تاريخ تاکنون، اعضاي اين گروه 50 تا 60 مورد اقدامات تروريستي از جمله قتل جمعي، گروگان گيري، بمب گذاري، حملات زميني، سرقت خودرو و ديگر اقدامات خرابکارانه ضد غيرنظاميان و دولت مرتکب شده اند."

شايان ذکر است، عبدالحميد ريگي و سه عضو ديگر گروه "جندالله " در اوايل سال گذشته در پاکستان دستگير و به مقامات ايراني مسترد شدند.

ريگي به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروهك تروريستي جندالله، دخالت در فعاليت هاي تروريستي ضد غيرنظاميان بيگناه، حمل، استفاده و قاچاق سلاح و مهمات به اعدام محکوم و شنبه صبح به دار مجازات آويخته شد.

شبکه خبري "اي بي سي" آمريکا، سال گذشته، گزارش داده بود، مقامات آمريكايي با وجود انکار رابطه مستقيم با جندالله اعتراف كرده‌اند، افسران آمريكايي به سران اين گروه مشاوره داده و با آنها ملاقات مي‌كنند.

ساندي تلگراف نيز در سال 2007 فاش کرد، سيا (سازمان جاسوسي آمريکا ) تلاش مي کند با تامين سلاح و کمک مالي به تروريست هاي جندالله، ايران را بي ثبات کند.

شايان ذکر است، اعضاي اين گروهک تروريستي که براي ايجاد ناامني در منطقه سيستان و بلوچستان، فعاليت دارد، پنج شنبه (7 خرداد 1388)، با بمب گذاري در مسجد زاهدان، دست کم 25 ايراني بيگناه را کشتند و دهها نفر را زخمي کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار