بازدید 2445

معین: برنامه‌‌ای برای انتخابات مجلس ندارم

کد خبر: ۴۹۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 13 May 2015
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ با تاکید براینکه مقام معظم رهبری در آن انتخابات حکم حکومتی صادر نکرده است، گفت: از نظر من کار شورای نگهبان اشتباه و غیر قانونی بود که رهبر انقلاب به آنهاتذکر داد که اشتباه‌شان را اصلاح کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مصطفی معین در حاشیه مراسم بازگشایی انجمن اسلامی پیشرودانشگاه تربیت مدرس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای انتخابات مجلس دارید یا خیر گفت: من برای مجلس برنامه‌ای ندارم ولی کمک و هر حمایتی که لازم باشد را انجام می‌دهم.

وزیر علوم دولت اصلاحات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای دارید یا خیر نیز گفت: آن انتخابات برای سال ۹۶ بوده و تا آن زمان فاصله زیادی است ولی برنامه خاصی ندارم.

معین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از حضور اصلاح طلبان و آیا به وحدت و لیست مشترک می‌رسند، اظهار کرد: خوش بین هستم و فکر می‌کنم اصلاح طلبان در طول زمان رشد زیادی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با اجماع و خرد جمعی می‌توانند به نتیجه برسند.

وی تصریح کرد: همواره برای اصلاح‌طلبان منافع ملی و اخلاق یک اصل بوده است. اما ممکن است موانع جدی ازجمله نظارت استصوابی و یا چگونگی کارکرد هیات اجرایی بر نحوه حضور آن‌ها نقش داشته باشد که باید دید نقش دولت در این راستا چگونه است و چگونه نظارت می‌کند. شاید برخی گروه‌ها بخواهند بحران‌سازی‌هایی را ایجاد کند.

معین ادامه داد: سهم خواهی نیز در این مسیر یک آفت بسیار بزرگ است ولی درمجموع فکر می‌کنم با توجه به آزمون مردم در انتخابات سال ۹۲، اصلاح‌طلبان حضور خوبی خواهند داشت.

معین در پاسخ به این سوال که آیا شما قصد دارید یک حزب قوی در کشور ایجاد کنید نیز گفت: من در طی ۱۰ سال گذشته که از دولت خارج شدم، قسمت مهمی از وقتم را وقت تاسیس نهادهای اجتماعی کردم زیرا فکر می‌کنم این نهاد‌ها می‌توانند زیرساخت‌های اصلی و بسترهای مهمی را برای احزاب فراگیر ایجاد کنند که این خود یک پروسه بسیار طولانی است. مردم باید آگاهی کافی را نسبت به احزاب و فعالیت سیاسی داشته باشند تا ضرورت آن را درک کنند.

وی درباره استانی شدن انتخابات نیز گفت: این طرح هنوز طرح خامی است و مهم‌تر از آن به چگونه اجرایی شدن آن نیز باید توجه کنیم.

معین در پاسخ به این سوال که شما درسخنرانیتان صحبت از آینده‌نگری کردید ولی تجربه تاریخی نشان داده که آقای عارف بسیار آینده نگر بودنداگر شما با حکم حکومیتی که تایید شده بودید، انصراف می‌دادید هیچگاه دولت دست آقای احمدی‌نژاد نمی‌افتاد. پاسخ شما چیست؟ گفت: ‌این تحلیل، تحلیل ساده‌ای است حال آنکه مساله بسیار پیچده‌تر و گسترده‌تر بود.

وی در پاسخ به این سوال که آقای هاشمی بیان کردند برخی از دوستان ما در سال ۸۴ نفهمیدن چه کسی آن‌ها را تایید کرد و چه کسی رد، پاسخ شما دراین مورد چیست، اظهارکرد: این تحلیل، تحلیل ایشان است و شما هم به آن استناد می‌کنید ولی من تحلیل خودم را دارم. اول باید بگویم آن حکم حکومتی نبود و حقوقدانان برجسته‌ای مانند آقای هاشمی بیان کرده‌اند که آن حکم حکومتی نبوده است.

وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: ‌اصلا حکم حکومتی در قانون اساسی تعریف نشده است و یک چیز ابدایی است که برای اولین بار در مجلس ششم روی داد. اما حقوقدانان برجسته هیچ کدام در انتخابات ۸۴ حکم رهبر انقلاب را حکم حکومتی ندانستند. حکم حکومتی زمانی است که حکم رهبر انقلاب در برابر رای مردم باشد اما شورای نگهبان منسوب رهبری بود و از نظر من آن‌ها کار اشتباه و غیر قانونی کردند و رهبر انقلاب به آنهاتذکر داد که اشتباه‌شان را اصلاح کنند.

وی بیان کرد: من احساس خطر می‌کردم و به همین علت وارد انتخابات شدم. اگر غیر از این بود بعد از ۱۷ خرداد که قصد ادامه نداشتم دوباره وارد نمی‌شدم و بیانیه نمی‌دادم که بگویم صدای پای فاشیست شنیده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب افزود: علیرغم اینکه انتقاداتی به نحوه برگزاری آن انتخابات داشتم اما تصمیم گرفتیم از آقای هاشمی حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما انصراف می‌دادید، با توجه به اینکه رای آقای کروبی بالا بود و احتمال اینکه با آقای هاشمی به مرحله دوم می‌رفتند و احمدی‌نژاد بالا نمی‌آمد، تحلیلتان از این وضعیت چیست، گفت: بگذارید دو نکته را بگویم. اول اینکه یک دانشگاهی باید به صورت علمی صحبت کند. نمی‌توان اتفاقات ۱۰ سال پیش را با امروز سنجید و مقایسه کرد. هر جایی شرایط خودش را دارد و اگر کسی خود را شایسته می‌داند حق کنار کشیدن را ندارد مگر اینکه در نظرسنجی‌ها ثابت شود رای ندارد. من در آن زمان به رییس ستاد خود آقای شکوری اعلام کردم تا با آقای محتشمی‌پور رییس ستاد آقای کروبی مذاکره کنند و یک نظرسنجی صورت بگیرد و هر کسی رای کمتر داشت انصراف دهد که من قطعا انصراف می‌دادم اما آن‌ها قبول نکردند و گفتند این‌ها نظرسنجی نیست بلکه نظرسازی است.

معین ابراز کرد: امروز مستندات این مساله وجوددارد. در قرن ۲۱ باید کسانی که بالا‌ترین تحصیلات دانشگاهی دارند در عرصه سیاسی باشند. روش‌های مدیریت سنتی دیگر فایده‌ای ندارد. من در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با رسانه‌های خارجی و داخلی اعلام کردم تا اخرین لحظه با همه رقبای خود رقابت خواهم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل