بازدید 3249

گردهمایی دلواپسان عرب در کمپ دیوید!

قرار است در این اجلاس، اوباما حاشیه‌نشینان خلیج فارس و همپیمانان واشنگتن را در جریان نتایج گفتگوهای هسته‌ای با ایران و احتمال دستیابی به توافق جامع گروه 1+5 با تهران قرار دهد
کد خبر: ۴۹۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 13 May 2015
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

استراحتگاه تابستانی روسای جمهور آمریکا در کمپ دیوید از امروز محل برگزاری نشستی دو روزه خواهد بود که قرار است با حضور اوباما و برخی شیوخ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود.

بی‌اختیار، شنیدن نام «کمپ دیوید»، اذهان را به سوی توافق ننگینی سوق می‌دهد که 37 سال پیش در پی نشستی که در این محل میان انورسادات،‌ فرعون مصر و مناخیم بگین نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و با میانجیگری جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، به امضای قراردادی ذلت بار منجر گردید. از این جهت هر بار که نام این محل برده می‌شود، ناخودآگاه اذهان به اجلاس 12روزه سه جانبه‌ای منعطف می‌شوند که جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا به یاسر عرفات اخطار کرد حق خروج از این محل را ندارد، مادام که توافقنامه برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم را امضا کند! بنابر این افکار عمومی مسلمانان هیچ خاطره خوشی از «کمپ دیوید»، جز امضای توافقنامه‌های ذلت بار برای سران عرب ندارد.

اجلاس امروز نیز پس از دو ماه برنامه‌ریزی به دعوت رئیس‌جمهور آمریکا بناست فردا با حضور سران رژیم‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید برگزار شود ولی دو روز مانده به برگزاری این نشست، اعلام غیبت سران چهار کشور عربی به دلایل مختلفی از قبیل بیماری آلزایمر، کهولت سن و احیاناً برخی ملاحظات سیاسی، باعث دامن زدن به گمانه‌زنی‌هایی درباره آن شد.

هر چند مقامات آمریکایی و سعودی تلاش کردند عدم حضور پادشاه جدید عربستان در نشست کمپ دیوید را کم اهمیت و عادی جلوه داده و آنرا به دلیل بحران یمن و ضرورت حضور وی در ریاض توجیه کنند ولی اظهارات ملک سلمان که هفته گذشته و پس از دیدار با جان کری در عربستان گفته بود «هفته دیگر او را در نشست کمپ دیوید ملاقات خواهد کرد» این گمان را که مسائلی میان ریاض و واشنگتن وجود دارد و احتمال عدم دستیابی به اهداف مورد نظر این اجلاس وجود دارد را مورد تاکید قرار داده است.

به گفته مقامات آمریکایی قرار است در این اجلاس، اوباما حاشیه‌نشینان خلیج فارس و همپیمانان واشنگتن را در جریان نتایج گفتگوهای هسته‌ای با ایران و احتمال دستیابی به توافق جامع گروه 1+5 با تهران قرار دهد و بدین ترتیب نگرانی ارتجاع عرب را که سالهاست براساس سیاست‌های «ایران هراسی» القاء شده برطرف کند و به آنها توضیح دهد که توافق احتمالی با ایران، ضرری را متوجه آنها نخواهد کرد و واشنگتن همچنان آنان را شریک خود دانسته و حاضر است با امضای یک توافقنامه امنیتی، سلاح‌های پیشرفته‌ای را که تاکنون فقط در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده، به اعراب نیز بفروشد.

براساس این هدف گذاری، جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده در نشست کمپ دیوید به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق امنیتی جدیدی را پیشنهاد خواهد کرد تا به آنان اطمینان داده شود که لغو تحریم‌های ایران باعث چند برابر شدن قدرت و نفوذ ایران و تبدیل آن به یک قدرت منطقه‌ای نخواهد شد. به گفته منابع آمریکایی در این طرح امنیتی سلسله ابتکاراتی گنجانده شده که متضمن فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است تا ضامن کنترل قدرت ایران در آینده باشد.

آنچه از اهداف آمریکا در برگزاری نشست کمپ دیوید با سران کشورهای خلیج فارس و دعوت آنان به این استراحتگاه ییلاقی بر می‌آید، آنست که اوباما قصد دارد متجاوزان به یمن را نسبت به اقدامات بعدی‌شان در جنگ نیابتی غربی‌ها و صهیونیست‌ها علیه جهان اسلام توجیه کند و سپس به بهانه برطرف ساختن دلواپسی آنها با کارت توافق احتمالی هسته‌ای با ایران آنان را تشویق به امضای قراردادهای تسلیحاتی چند ده میلیارد دلاری در پوشش توافق امنیتی نماید.

بنابر این، هیچ بعید نیست که این بار نیز سران آمریکا با صحنه سازی‌ها و اغواگری‌ها سران ارتجاع عرب را به توافق امنیتی دیگری تشویق کنند و دلواپس‌هایی را که به دنبال تضمین برای آینده حیات سیاسی‌ خود در منطقه هستند، سرکیسه نمایند.

آنچه در این سال‌ها به عنوان سیاست محوری کاخ سفید باعث سوء استفاده دولتمردان آمریکائی از شرایط منطقه شده، دشمنی ارتجاع عرب با انقلاب اسلامی بوده که همواره سرمایه‌گذاری‌های مالی، نظامی، سیاسی و حیثیتی هنگفتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و اکنون نیز دلواپس توافق هسته‌ای احتمالی ایران هستند که با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار دارایی مسدود شده کشورمان مبادا باعث افزایش قدرت جمهوری اسلامی شود.

سران رژیم‌های دلواپس که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر اثر القائات استکباری، به ایران بدگمان بوده و سرمایه‌های ملی خود را برای مقابله با این دشمنی ساختگی به جیب کارخانه تسلیحاتی غربی ریخته‌اند، این روزها با مسائلی داخلی دست به گریبان بوده و آشفتگی‌هایی را در درون تجربه می‌کنند که حتی روزنامه‌های آمریکایی را نیز به واکنش واداشته است.

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود به اوباما پیشنهاد کرده در اجلاس کمپ دیوید به جای همراهی با نگرانی اعراب دلواپس از خطرات احتمالی قدرت گرفتن ایران در سایه لغو تحریم‌ها، آنان را به واقع بینی دعوت کرده و خطر واقعی را به آنان گوشزد کند.

این روزنامه سپس تصریح می‌کند: «شرکت کنندگان در اجلاس کمپ دیوید اگر به دنبال واقع‌نگری و انطباق سیاست‌های خود با واقعیت‌های موجود منطقه هستند، باید بدانند که بزرگترین تهدیدی که برای آنها وجود دارد، نارضایتی‌های داخلی در خود این کشورهاست که گروه‌های ناراضی هیچ مجرای قانونی برای ابراز نارضایتی ندارند و در آینده نه چندان دور این کشورها را به آستانه انفجار خواهد کشاند، نه ایران.»

شاید بهترین راهکار برای ارتجاع عرب و شیوخ دلواپسی که در سال‌های اخیر منابع کشورهای خود را صرف دشمنی با مردم و دشمن تراشی‌های غیرواقعی کرده‌اند و امروز در کمپ دیوید جمع شده‌اند تا توافق‌نامه ذلت بار دیگری را امضا کنند، خواندن تاریخ و درس عبرت گرفتن از آن باشند و دست از این قبیل اندیشه‌های جنون آمیز و خطاهای بزرگ بردارند.

قطعاً بهترین تصمیم برای این رژیم‌های دلواپس همسو با اسرائیل اینست که اندکی به خود آمده و از تعصب‌های جاهلی فاصله گرفته و با بازگشت به تعالیم اسلام، به جای دل بستن به حمایت‌های خارجی امنیت را در درون و داخل منطقه جستجو کنند و بدانند وجود یک همسایه بزرگ و قدرتمند مثل جمهوری اسلامی ایران برای آنها یک چتر بزرگ حمایتی در مقابله با مطامع شوم خارجی است و برای ایران نیز هیچ رضایتمندی بیشتر از این نیست که رژیم‌های منطقه بتوانند روی پای خود ایستاده و در جهت منافع ملت‌هایشان گام بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار