بازدید 15531

شمعدوني، تصويري مخدوش از خانواده ايراني

مخاطب «شمعدوني» هر شب شاهد بازي هاي اغراق آميز و شوخي هايي سطحي وسخيف است که دربيشتر مواقع نيز با تمسخر يکي از آدم هاي داستان همراه مي شود.
کد خبر: ۴۹۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 12 May 2015
پس از پايان پرحاشيه سريال «درحاشيه»، چندي است که «شمعدوني»جديد ترين ساخته «سروش صحت » از شبکه سوم سيما پخش مي شود. سروش صحت پيش از اين کارگرداني مجموعه هاي طنزي چون «پژمان» و «ساختمان پزشکان» را بر عهده داشته است. دو سريال پيشين وي به ويژه «ساختمان پزشکان »علاوه بر برخورداري از ساختاري منسجم، دستمايه هاي طنز قابل تاملي داشتند اما« شمعدوني» در مقايسه با آن هاپسرفتي محسوس در کارنامه سروش صحت به شمار مي رود.

به گزارش خراسان، کارگردان خودش اعتقاد دارد «شمعدوني» جدي ترين مجموعه طنزي است که تاکنون کارگرداني کرده و هيچ کدام از بازيگران اين سريال ويژگي طنز خاصي ندارند. سروش صحت اظهار مي کند: «هيچ کدام از بازيگران «شمعدوني» طنز بازي نمي کنند بلکه در جريان اتفاقات و مسير زندگي روزمره شان ماجراهاي طنزي به وجود مي آيد که خنده دار است.» البته بر خلاف گفته کارگردان محترم بي راه نيست اگر ادعا کنيم که مخاطب« شمعدوني» هر شب شاهد بازي هاي اغراق آميز و شوخي هايي سطحي وسخيف است که دربيشتر مواقع نيز با تمسخر يکي از آدم هاي داستان همراه مي شود.

خنده گرفتن از مخاطب با تمسخر و شوخي هاي سطحي


سروش صحت چندي پيش در برنامه «خندوانه» در پاسخ سوال رامبد جوان که از او پرسيد در زندگي بيشتر از چه چيزي مي خندي؟ گفت: «من معمولا به چيزهاي بد مي خندم. مثلا به لطيفه هاي بد و بي ادبي مي خندم يا وقتي بلايي سر کسي مي آيد .مثل اين که وقتي در خيابان مي بينم کسي زمين مي خورد يا در زمستان که به کوه مي روم بسيار مي خندم چون مدام شاهد زمين خوردن مردم هستم.» شايد همين طرز فکر و نحوه سرگرم شدن او سبب شده است که در سريال جديدش فضاي طنز با تمسخر آدم هاي داستان فراهم مي شود. درروابط ميان شخصيت هاي« شمعدوني» حرمت ها رعايت نمي شود و همه در فکر تمسخر يکديگر و بهتر جلوه دادن خودشان هستند. سروش صحت باشوخي هاي کلامي مي خواهد از مخاطب خنده بگيرد و براي ايجادموقعيت هاي کمدي و طنز تلاش چنداني نکرده است.

اين کاستي به ويژه با در نظر گرفتن سريال «در حاشيه» مهران مديري که واجد چنين ويژگي بود و با ايجاد موقعيت هاي طنز و کميک داستان خود را پيش مي برد ومخاطب را با خود همراه مي کرد بيشتر به چشم مي آيد.

بي شک از آن جا که کارکرد اصلي سريال ها ي طنز پر کردن اوقات فراغت خانواده ها و ايجاد شادي و نشاط در جامعه است برنامه سازان و مديران رسانه ملي نيز با توجه به ميزان بالاي تاثيرگذاري اين گونه سريال ها بر مخاطب ميليوني تلويزيون بايدبر ساختار، مضمون ،کارکرد و تاثيرات فرهنگي و اجتماعي اين گونه سريال ها نيز نظارت کافي و لازم را داشته باشند. همين بي دقتي سبب شده است بيننده در «شمعدوني» شاهدحرمت شکني بزرگترها از سوي کوچک تر هاي خانواده باشد . رفتار ناشايستي که فرهنگ جامعه را تحت تاثير قرار مي دهدو قبح اين موضوع شکسته مي شود.

شخصيت هايي اغراق آميز و کليشه هايي نخ نما

مجموعه هاي طنز معمولا شخصيت هاي جدي هم دارند اما شخصيت ها در «شمعدوني» اصلا منطقي و باور پذير نيستند. به همين خاطر مخاطب هر شب ناچار بيننده کليشه هاي نخ نما و بدآموزي هايي چون بي احترامي فرزند ان به پدر و مادر و بزرگترها، سخن چيني و دو به همزني ، اختلاف ميان خواهرشوهر و عروس، طعنه زدن به دخترهاي سن بالا ، شوخي هاي کلامي زشت و ناپسند، بي مسئوليتي جوانان ،ايجاد مزاحمت هاي خانوادگي،گفت وگوهاي توهين آميز، برخوردهاي همراه باتحقير، روابط ناسالم خانوادگي،نزاع هاي خواهر وبرادري ،اختلافات سطحي ميان زن وشوهرو ... است که بي شک حريم خانواده را تهديد مي کند.

جالب اين که «نگار عابدي» بازيگر نقش «شيرين» در سريال «شمعدوني» اظهار مي دارد: «به هيچ وجه نقدهايي مبني بر بدآموزي سريال را قبول ندارم. سروش صحت در اين مجموعه ضرب المثل «ادب از که آموختي، از بي ادبان» را به تصوير مي کشد و به نوعي با نمايش رفتار زشت، اين رفتارها را گوشزد مي کند. گذاشتن اسم برجسته و مشهور بر روي حيوانات در اين سريال نيز هوشمندي «سروش صحت» را مي رساند، چرا که در جامعه شاهد چنين مسئله اي هستيم .نمايش اين رفتار به نوعي آموزش غير مستقيم به مخاطبان است. انتقادهاي سروش صحت به رفتارهاي بد در جامعه اي فرهنگي با پيشينه تاريخي است. »

روايتي اغراق آميز با آدم هايي باور نکردني


سروش صحت در «شمعدوني» خواسته ياناخواسته از کليشه هاي آزاردهنده براي خنداندن مخاطب بهره گرفته است و با نمايش اغراق آميز رفتارهاي اشتباه به گمان خودش قصد دارد به آن هايي که زندگي را بر خود و ديگران تلخ مي کنند تلنگري بزند. اما بازي اغراق آ ميز بازيگران،باور پذير نبودن آدم هاي داستان،شخصيت پردازي هاي خام دستانه ،آدم هاي بي شناسنامه و پرهيز از گره هاي داستاني او را به بيراهه کشانده است. در خانواده دختري پزشک وجود دارد در عين حال پسر خانواده شل و وارفته به نظر مي رسد. مرد خانواده لوده اما زن به شدت جدي است و شخصيت ها با يکديگر همخواني ندارند. دختر ديپلم دارد و منتظر قبول شدن در دانشگاه است نه يک پزشک عمومي. ضمن اين که اصلا سر کارنمي رود و مدام در خانه به سر مي برد. همه شخصيت هاي سريال غيرمنطقي هستند و روايت خيلي اغراق آميزاست .ضمن اين که در گفت وگوها و ديدارهاي خانوادگي «شمعدوني» چينش خوبي انجام نشده است. متاسفانه تلويزيون ما در سال هاي اخير کارکردهاي سرگرم کنندگي اش را از دست داده و مجال تاخت و تاز سريال هاي خنثي و بي خاصيت شده است که فقط مي آ يند و مي روند و چه خوب که در خاطر نمي مانند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۹
انتشار یافته: ۵۸
مگه کسیم این سریال رو میبینه. همه منتظر فصل بعدی سریال مدیری هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
من متسافانه قسمت های زیادی از این سریال را دیده ام منتهی واقعیت این است که بسیار سطح پایین است و مطلب خاصی به بیننده منتقل نمی کند و به عبارتی ارزش آموزشی ندارد. طنز خوب است همراه با آموزش غیر محسوسی باشد.
اگر دقت کرده باشید در کنار تمام این رفتارهای زشت، از سوی همان افراد حاضر فورا برخورد میشود. و همین امر هست که باعث شده زشتی برخورد افراد با یکدیگر کاملا مشخص شود.دروغ گویی که مادر تمام گناهان است در این مجموعه واقعا بصورت خیلی جدی با آن برخورد شده. خلاصه با دید خوب اگه نگاه کنیم در این مجموعه واقعا نهی، نهی می شود.
در حاشیه بده.....شمعدونی بده....پاورچین حذف میشه......
اون بده ...این بده ....همون فاطما گل خوبه حتماً....
ایندفعه تابناک به جای پزشکها تو ناراحت شو.میشه بفرمایید بالاخره کارگردانهای ما چی باید بسازن که یک نفر ناراحت نشه.خیلیم قشنگه من که لذت میبرم و هر شب 9 شب برای دیدنش هر جا که باشم خودمو به خونه میرسونم.
واقعا سریال افتضاح وبی خاصیی است وقتی عرشا را می بینم چندشم میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
عرشیا با یکمی اغراق همین بچه های امروزی هستند که والدینشون بسیار بد تربیتشون کردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
اتفاقا هدف کارگردان هم همین بوده که این چندش رو نشون بده
چون واقعا چنین بچه های بی ادبی تو جامعه وجود دارن و کارگردان با این کارش خواسته به والدین همچین بچه های بفهمونه وقتی فرزندشونو خوب تربیت نمیکنن چه مشکلاتی برای اطرافیان بوجود میاره
و وقتی این بچه ها بزرگتر میشن و میان تو جامعه چون چیزی به اسم رعایت حقوق دیگران در جامعه یاد نگرفتن وضعیت جامعه همین میشه که داریم میبینیم و هر روز با دهها عرشیای جوان در جامعه برخورد میکنیم و چاره ای جز تاسف خوردن نداریم...
من بعنوان یک یک ایرانی صد در صد موافق مطالب فوق هستم ضمنا این که نام یک گربه را انیشتین گذاشته اند خیلی بد است.
نظر نویسنده محترم است؛ ولی آنطور هم که شما فکر میکنید نیست!
به نظر بنده این سریال جز بد آموزی برای خانواده و بچه ها هیچ چیزی نداره . ایا سریال مهران مدیری جز بیان واقعیت جامعه چیز دیگه ای را منعکس می کرد که این سریال اومد جای اون را گرفت ؟ واقعا برای رسانه ملی متاسفم؟
موافقم, فرهنگ نامناسبي رو داره به تصوير ميكشه
وقتي خود آقاي كارگردان ميگه من به چيزاي بي ادبي ميخندم بايد توقع هم داشت
توي سريالش از اين موراد بگنجونه

اين سريال از نظر من به غايت لوس،خنك و بي مزه س
بدون اينكه ذره اي آگاهي بده
حيف وقت و پول ...
باسلام به شماعزیزان وتشکرازسایت پرباروبروزشما.درموردسریال شمدونی خواهشی که دارم این سریال بیهوده وبی ادب که تمام بی ادبی رانسبت به بزرگترهاراداردقطع کرده وماوچندخانواده ازمادیگراین سریال که اصلا مفیدنیست نگاه نمکنیم حتی تاثیرات بی ادبی روی بچه ها وافرادبزرگ قرارگرفته است
آقای عزیز سریال طنز اگه بخواد شبیه زندگی خانواده های ایرانی بشه ، میشه سریال درام گریه دار.
انقدر دنبال تخریب همدیگر نباشیم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
طنز داریم تا طنز. بعضی وقتها لودگی غلبه بر طنز میکنه. شما خودتون طنز فیلم لیلی با من است را با طنز اخراجی ها مقایسه کنید می فهمید من چی میگم.
جالبه نویسنده این نقد مثل اینکه تو این جامعه زندگی نمیکنند
وضعیت جامعه کنونی ما اسف بار تر از این سریال طنزه که داره یه نمای کوچیک از واقعیت های های جامعه را به تصویر میکشه
آقای منتقد عزیز آیا توی مدارس ما شاگردان احترام معلمین را دارند یا توی خانواده ها کوچکتر ها به بزرگتر ها احترام می گذارند؟
پس بجای خرده گرفتن به این سریال تلاش کنید و علت این ناهنجاری ها ریشه یابی کنید.
مسخره ترین سریالی که تا حال تماشا کرده ام خودتان مقایسه کنید طنز مهران مدیری را نباید با این اشغال ها در یک تلویزیون دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
طنز مهران مدیری هم خوب بود اینم خوبه چرا ما همش میخوایم ایراد بگیریم؟!
چرت ترين و بي محتوا ترين سريال طنزي كه تاكنون ديده ام و ديگر نخواهم ديد همين سريال است . ياد زير اسمان شهر و در حاشيه و شبهاي برره واقعا به خير كه انسان را از ته دل مي خنداند
باسلام این سریال در مقایسه با سریالهای قبلی اقای صحت بسیار سطح پایین وآزار دهتده است مثلا گفتن کلمه قاچاقچی یا روفوزه توسط یک بچه نچندان بانمک چه چیزی را میخواهد آموزش دهد یا بخنداند
یه نظر سنجی بذار بجای این همه متن خودمون تکلیفشون رو مشخص میکنیم
متأسفانه این سریال با طنز بسیار سخبف و بی ارزشی که داره زور میزنه مخاطب رو به هر قیمتی بخندونه که کاملا ناموفقه و به شعور مخاطب هم توهین میکنه
هیچ سریالی واسیه کل جامعه درست نمیشه
کاملا سریال بدی است
در زمان دیدن این سریال ، اعصاب تمام اعضای خانواده از برخوردهای نامناسب هنرپیشه ها با یکدیگر بهم میریزد
در قسمت دوشنبه شب، که پدربزرگ از حال رفت، رفتارهای بچه و نوجوان بسیار بدآموزی داشت
نشانه ای از احترام متقابل وجود ندارد
درست است که طنز یعنی اقراق یک صفت، ولی بیننده ای که این اقراق در رفتارهای نامناسب را میبیند، آیا فکر نمیکنید که بنظرش این کارها، رفتاری عادی برسد؟ و همین را در زندگی اجتماعی اش نشان دهد؟
مثلا بعد از سریال برره، تکیه کلام مردم، همان صحبت های روزمره مردم بره بود. امان از روزی که همین کارهای خانواده روان پریش! برای مردم عادی و روزمره بشود!!!
اقا اومدم این تیتر را ببینم بفهمم کلا راجع به چی دارید صحبت میکنید، این مطلب راجع به من صدق نمیکنه چون سریال های تلویزیون رو چند سالی است که باهاشون خداحافظی کرده ام البته امسال فقط سریال افسانه ی شجاعان از شبکه ی نمایش رو دنبال میکنم و بس !
شاهکاری از آموزش بی ادبی ، دروغگوئی ، نامردی و دهها صفت بد جهت آموزش به مردم و عادی نشان دادن آن
در یک کلام فاجعه آموزشی در بهترین ساعت آموزشی برای مردم
پس مشخص شد خیلیها ظرفیت طنز را ندارند حالا چه پزشک باشند چه خانواده. پزشکها به در حاشیه اعتراض کردند و خانواده ها به شمعدونی در حالیکه هر دوی این سریالهای طنز کاملا واقعیت را نشان میدهند. به قولی : آینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن آئینه شکستن خطاست. نمونه آن پسر کوچک را در اکثر خانواده های ایرانی حالا یا با شدت کمتر یا بیشتر میتوان دید که پدر و مادرشان هنوز به آنها یاد نداده اند که با بزرگتر چگونه برخورد کند.
واقعا مسخره است. کدام خانواده ایرانی اینگونه است؟ یکی از این آقایان می گوید برای خنداندن مردم حاضر است شلوارش را پایین بکشد و دیگری اینگونه همه ارزشهای خانواده ایرانی را دیگر گون جلوه می دهد تا شاید کسی بخندد. این نویسندگان و کارگردان ما ظرفیت یکی دو کار بیشتر ندارند و بعد ته می کشند.
کاملا مخالفم، شاید برخی مشکلات داشته باشه ولی از نظر ساختار به هیچ عنوان با گفته شما تطابق نداره، مد هست دیگه، فقط از فیلم ها ایراد می گیریم. حالا در حاشیه خوب شد!!
اتفاقا سریال پر محتوایی است البته ضمن احترام به نقد شما ...
شما نگاه نکن!
واقعا مسخرست،عصبی میشم نگاش میکنم،در حاشیه رو جمع کردن که این چرندیات رو ببینیم!!
خیلی بهتر از در حاشیه س
نحوه صحبت کودک خانواده پسر منو تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه فقط بد اموزی داشته . من دیدن این سریالو در خانواده ام تحریم کردم . بهتره بقیه خانواده ها هم همین کار رو بکنن.
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
من کلن تلوزیون نگاه نمی کنم. ولی یه بدی ماها همینه...همیشه دوست داریم خودمون برای همه تصمیم بگیریم. معیار خودمونیم. تحریم کن...
خیلی بهتر از حاشیه است. نقدی بر رفتارهای زشت خودمان هست همه اش پر از کنایه است و دوگانگی رفتار انسانهای جامعه ما را خوب نشون میده . عالی نه ولی خوب هست
این سریال بجز به سخره گرفتن خانواده به خصوص جوانان چیز دیکری ندارد. صدا و سیما بخاطر نداشتن راهبرد و برنامه مدون در حوزه هرهنگ، خانواده و ... صرفا به کمیت توجه داشته و فراموش کرده که یک دانشگاه عمومی است و کیفیت اهمیت دارد. از طرف دیگر متاسفانه برخی از کارگردانها و نویسندگان فیلم ها و سریال ها به علت سطحی نگری کارهای کپی شده غربی را تولید می کنند.
به جاش پزشک ها دیگه ناراحت نمیشن......
جانا سخن از زبان ما که نه از همه وجووووووووووووووووود ما می گویی
این سیریال فاقد ارزش هنری است .سریال حاشیه چون مخاطب خاصی داشت و انجمن حمایت از پزشکان داشت و یک مسله شغلی بود با ان مخالفت کردن وجلوی پخشش را گرفتن ولی این سریال مخاطبش همه خانوادها است حتی خانواده خود پزشکان ولی چون انجمن حمایتی ندارن بدین صورت .... کاش به جای این سوژه روابط درست خانواده در غالب را درغالب طنز نشان میداد ... در این سالها واقعا جای سریالهای مثل همسران و.... خالیه .اینکه مردم بداند در موقع مشگل چطور یک خانواده میتواند به کمک هم بیایند ضرورتش بیشتر حس میشود حتی تم طنز داشته باشد
ای بابا همه ش انتقاد... درسته یه نقدهایی به این سریال وارده اما ماهایی که ماهواره نداریم چی ببینیم؟ سریال ساختمان پزشکان برای بار دهم داره تکرار می شه... آرایشگاه زیبا به همین شکل... پایتخت 3 به همین شکل... همه ش تکرار سریال های قدیمی اصلا شب پای تلویزیون بشینید یه برنامه به درد بخور هم نداره هرچی هم که ساخته می شه اینقدر بهش حمله می شه که دیگه کسی جرأت نمیکنه چیزی بسازه
سریال شمعدونی بسیار قشنگ است ودرعوض سریال درحاشیه واقعا پس رفت بزرگی برای مدیری بود.سروش صحت بسیار شخصیت دوست داشتنی است
واقعا شورش رو درآورديد مردم سرگرمي مي خوان نه فيلماي فلسفي تو رو خدا بس كنيد خنده سطحي و مصخره مال سريال پايتخت .... فكر كن تو ماه رمضون بعد از افطار بايد چرت و پرت ببينيم
این سریال واقعا افتضاحه
معنی طنز همینه دیگه. طنز یه تلخی نهفته داره درونش که نگاه سطحی بعضیا همون تلخیا رو میبینه و بعد نقد هم میکنن
كلاس كار سريال هاي مديري رو اصلا با همچين سريال هايي نميشه مقايسه كرد.مرد هزار چهره،قهوه تلخ،برره،و حتي شوخي كردم كجا شمعدوني و.. كجا
آقایون پزشکا احیانا ناراحت نیستن که این همه بی ادبی و وقاحت می بینن؟؟؟؟؟حال آدم به هم میخوره
باید قبول کنیم که نقد پذیر نیستیم، الان توی این سریال نقد وضعیت زندگی خودمون رو نشون میده، شاید با بزرگنمایی، همه ما این داستانها رو تو زندگیمون داریم ، بیایم خودمون رو اصلاح کنیم، ادب از که آموختی از بی ادبان
این پسر بچه عرشیا واقعا بیمزه و روی اعصابه ونچسبه
متاسفانه عدم وجود برنامه های سرگرم کننده و جذاب در کلیه های کانالهای تلویزیون مشهوده . نه سریال سخیف حاشیه و نه سریال آبکی شمعدونی نتونستن این خلا رو پر کنند . باید مسوولین مربوطه و کارگردانها به دوره کامل آموزش تولید و پخش طنز خوب و مفرح و سالم بگذرونند
جنبه مردم طبقه متوسط از همه بیشتره...
همین که شما میگی ارشیا خیلی بی ادبه باعث میشه بچه خودتون و نزدیکانتون رو باهاش مقایسه کنید و سعی کنید اینجوری نباشه. به نظر من نقش ارشیا (البته با بزرگنمایی . که اون هم لازمه ایجاد این شخصیت و برجسته شدن بی ادبیاش هست) نماینده ونماد تعداد قابل توجهی از خردسالان امروزه . یه مقایسه بین رفتار کودک امروز و کودک بیست سی سال پیش داشته باشید.
فقط دروغگویی را تبلیغ می کند دروغگویی دروغگویی دروغگویی دروغگویی دروغگویی دروغگویی
این سریال کپی ایرانی از سر یالهای طنز آمریکایی است و بنده به شخصه از این تیپ طنزها خوشم نمیاد .
جفتشون بی مزه بودن
واقعا سریال بی کیفیتی هست من نمیدونم چیه این سریال جالبه نه مفهوم داره نه خنده داره خیلی سطحی و مبتدی هست اما کارهای سلطان مهران مدیری جاودانه میمونه این سریال ها منجمله شمعدونی ارزش تلویزیون روشن کردن هم نداره
بهترین سریالی که تو عمرم دیدم سریال خانه سبز بود که همه چی داشت هم آموزنده بود هم خنده دار هم گریه دار و ... فکر نمیکنم دیگه مشابهش درست بشه . خدا خسرو شکیبایی رو بیامرزه معرکه بود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار