بازدید 2356

تبدیل شهرهای جدید به شهرک های خوابگاهی

کد خبر: ۴۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 29 April 2015
عضو کمیسیون عمران مجلس، هدف از ایجاد شهرهای جدید را جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها دانست و تصریح کرد: این شهرها برای جلب مهاجران احتمالی به عنوان" موج گیر" تأسیس می شوند اما به دلیل کمبود امکانات زیرساختی در تحقق این اهداف موفق نبوده اند.

حامد قادر مرزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان تکمیل روند شهرنشینی در طول تاریخ گفت: بشرهمیشه دست به ایجاد سکونتگاه های جدید زده که ابتدا با روستانشینی شروع شد و به تدریج به شکل شهرنشینی گسترش یافت و بعد از بزرگ تر شدن شهرهای قدیمی، شهرهای جدید با اهداف خاص امنیتی، نظامی، اقتصادی و جمعیتی شکل گرفتند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: تسریع و رشد شتابان جمعیت شهرها ناشی از مهاجرت های روستایی- شهری،رشد طبیعی جمعیت و ادغام روستاهای مجاور در فضای پیرامون شهرها بود که به تبع آن رشد لجام گسیخته اغلب شهرها مخصوصا مادرشهرهای منطقه ای که مرکز شهرها بودند صورت گرفت.

قادرمرزی رشد شهرها را شبیه مریضی مسری دانست و گفت: ظرفیت این شهرها از حد اشباع گذشته و آستانه جمعیتی آنها پر شده، با این حال رشد جمعیت شهر و مهاجرت به شهرها متوقف نمی شود و جمعیت به اطراف سرریز می شود.

وی فلسفه احداث شهرهای جدید را این گونه بیان کرد: مسئولان امر به جای سرریز جمعیت بدون برنامه ریزی به پیرامون شهرها؛سکونتگاههای برنامه ریزی شده ای را با فضاهای کافی مناسب تاسیس می کنند و ساماندهی جمعیت را برعهده می گیرند، که در کشور ما شهرهایی اقماری مانند مبارکه اصفهان، سهند تبریز و پرند و پردیس تهران با همین هدف احداث شدند.

شهرهای جدید هنوز هویت شهری پیدا نکرده اند

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه شهرهای جدید در بعد بازتوزیع جمعیت مقداری موفق عمل کردند اما هنوز هویت شهری پیدا نکرده اند، تصریح کرد: انگیزه ماندگاری جمعیت در این شهرها به این خاطر که هویت مکانی ندارند، کم است و جمعیت آن مهاجرانی هستند که احساس تعلق به مکان در آن ها وجود ندارد.

وی افزود: در شهرهای جدید هنوز هویت اجتماعی مناسب شکل نگرفته است و برای بسیاری از افراد شهرهای جدید مانند روستاهای حاشیه شهری تعریف شده اند که کلاس اجتماعی مناسبی ندارند.

 

 تجهیزات شهری به بهانه اینکه در شهر اصلی وجود دارد به شهرهای جدید نفوذ پیدا نکرده است

قادرمرزی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته سطح رضایت مردم در این شهرها پایین است، گفت: جمعیتی که در شهرهای جدید هستند به عنوان جمعیت گذار تعریف شده اند و علی رغم برخی امکانات شهری بازهم انگیزه کافی برای زندگی در این مناطق وجود ندارد.

وی عوامل نارضایتی را این گونه تشریح کرد: اقشار مردم از هر طیفی در شهرهای اقماری زندگی می کنند و حس بیگانگی در بین آنها وجود دارد و دیگر اینکه تاسیسات و تجهیزات شهری به بهانه ای که در شهر اصلی وجود دارد به شهرهای جدید نفوذ پیدا نکرده است.

قادرمرزی ادامه داد: برنامه ریزان و متولیان امر معتقدند امکانات مورد نیاز در شهر اصلی وجود دارد و مردم مستقر در شهرهای اقماری برای بهره مندی از امکانات و تجهیزات به شهر اصلی مراجعه کنند، که این نگرش هدف ایجاد شهرهای اقماری را زیر سوال می برد، میزان موفقیت آن را پایین می آورد و ازدحام شهر اصلی را کاهش نمی دهد.

شهرهای جدید برای جلب مهاجران احتمالی به عنوان موج گیر تأسیس شده اند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهرهای جدیدی که در کشور ساخته شده شهر نیستند بلکه شهرک هستند، گفت: شهرهای جدید باید با فاصله مناسب با شهر اصلی احداث شوند تا شهر جدید هویت مستقل پیدا کند،اما شهرهای جدید در کشور با فاصله کم از شهر اصلی احداث شده و تا مدت طولانی  به شکل وابسته به حیات خود ادامه می دهد.

قادرمرزی عوامل تاثیرگذار در موفقیت شهر جدید را اشتغال، اقتصاد، برنامه اجتماعی و مدیریت شهری موفق دانست و گفت: متاسفانه شهرهای جدید ما به شکل حومه هستند و حالت خوابگاهی و سکونتگاهی دارند و اشتغال، محل تامین نیازهای روزمره و مراوادات در شهر اصلی است و چون افراد در شهر اصلی نتوانستند صاحب مسکن شوند به این مناطق رفته و از آن به عنوان خوابگاه استفاده می کنند.

وی هدف از ایجاد شهرهای جدید را جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها دانست و تصریح کرد: این شهرها برای جلب مهاجران احتمالی به عنوان موج گیر تأسیس می شوند؛ اما به دلیل کمبود امکانات زیرساختی در تحقق این اهداف موفق نبوده اند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،درپایان اظهارداشت: هر چند مقداری از امکانات اقتصادی و خدمات شهری در شهرهای جدید وجود دارد؛ولی چون کامل نیست باعث شده به هدفمان در ایجاد شهرهای جدید از لحاظ علمی نرسیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان